T Telefu skrev:
Vad ska du använda vindsvåningen till?
Just nu använder vi den som sovrum
 
Ett utvecklat svar är att vi använder det som sovrum, garderob och kontor. Men är mest där när vi ska sova
 
pdov
B Beckidekk skrev:
Men är mest där när vi ska sova
Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder. Det totala uteluftsflödet bör dock inte understiga 4 liter per sekund och person (l/s person). I de fall som 0,35 l/s kvadratmeter inte räcker till för antalet människor används istället 4 l/s och person som riktvärde.

Är ni två personer som sover där uppe så behöver ventilen kunna ta in 2*4=8 l/s. Även om ventilen kan ta in denna mängd luft så kommer inte luften in av sig själv utan det bör vara ett undertryck i huset som skapas genom att luft sugs ut kontrollerat. Som jag uppfattar det så har du för lite ventilation i huset och lösningen är att öka den. Då blir du av med kondensen på fönsterna och den höga luftfuktigheten.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
B Beckidekk skrev:
Det där var ju faktiskt en vettig poäng. Ska ha det i åtanke!!

Vad tror resten av er om detta?
Stämmer, bor iof i ett äldre hus men fick tag på gammal dokumentation om husen i området när just detta angavs. Tror att det angavs ett par år. Men ställ upp en vanligt luftavfuktare
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
B Beckidekk skrev:
Hur ser förutsättningarna ut i övrigt för hans tillbyggnad då? Låter jättetokigt att det möglar men utan att veta hur det ser ut har jag inte så mycket att relatera till tyvärr...

F.Ö intressant inlägg om aggregatet, verkar ha funkat bra för dem.
Ja aggregatet är mitt har även skaffat det mindre som jag kommer recencera när tid finns.
Hans hus är ett gammalt som byggts till med ny våning. Tror de som byggde eller ritarna hade dålig koll på ventilation vilket tyvärr är vanligt vid uppdateringar av äldre hus
A aka_the_barf skrev:
[länk]

Kanske något sådant? Alternativt en mer riktig med rör på vinden?
Bättre vent hjälper alltid. Nybyggt med självdrag låter dumsnålt. Min bror har samma fel och det möglar till och med i hans tillbyggnad.[/QUOTE
 
  • Gilla
Beckidekk
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Ja aggregatet är mitt har även skaffat det mindre som jag kommer recencera när tid finns.
Hans hus är ett gammalt som byggts till med ny våning. Tror de som byggde eller ritarna hade dålig koll på ventilation vilket tyvärr är vanligt vid uppdateringar av äldre hus
Okej, tack för svar!
 
Update: Efter jag skruvat upp badrumsfläkten och vädrar mycket (öppen dörr till badrum) ligger vi nu nere på 42-43% LF nere. Från ca 50-53%

Nu var ju problematiken uppe men ändå bra att veta att det ibland räcker med små åtgärder.

Känns för lägligt för att det skulle vara en slump att LF sänkts så pass. Måste vara fläkten och vädring? LF har sänkts några % per dag
 
K
Jag har två mitsubishi vl 100, en på nedre plan och en på ovanplan, och i ditt fall rekommenderar jag en sådan på din ovanvåning. Enkel att installera, inte jätte dyr samt gör sitt jobb bra!

om du möjligtvis har en toalett på ovanplan kan du också sätta en frånluftsfläkt med grundflöde.
 
K Kirre2021 skrev:
Jag har två mitsubishi vl 100, en på nedre plan och en på ovanplan, och i ditt fall rekommenderar jag en sådan på din ovanvåning. Enkel att installera, inte jätte dyr samt gör sitt jobb bra!

om du möjligtvis har en toalett på ovanplan kan du också sätta en frånluftsfläkt med grundflöde.
Om man har 2 st, 1 nere och 1 uppe, då kör man dem på samma vägg/samma sida av huset, så att luften inte krockar av de två? tänker jag rätt? Hur är dina placerade?
 
K
B Beckidekk skrev:
Om man har 2 st, 1 nere och 1 uppe, då kör man dem på samma vägg/samma sida av huset, så att luften inte krockar av de två? tänker jag rätt? Hur är dina placerade?
Jag har det så men blev egentligen av en slump för att det passade bäst invändigt. Tror inte det spelar någon roll faktiskt. Även om de kan ventilera upp till 80kvm så kör jag halvfart eftersom Max låter ganska mycket. Halvfart på VL-100 motsvarar Max på VL-50.

De ska inte påverka övrig ventilation. Ex, kör jag Max på den så blir det ingen skillnad vid friskluftsintagen i bostaden vilket är bra!

Fick bra mycket bättre luft invändigt när jag installera dem, känns inte instängt heller vilket är skönt! Fuktigheten inomhus sjönk också! Dock fungerar de bäst på höst/vinter/vår vilket de är till för! Kör man på sommaren (vilket jag gör) blir det ingen större skillnad, men kan bero på att man har så mycket öppet då! Fönster/dörrar etc.
 
Nu ligger LF nere på 40% på nedervåning, vet ej om det är en slump eller ej. Har minskat med någon % per dag verkar det son.

Har fortsatt köra badrumsfläkt på max och försökt haft öppen dörr så gott det går. Sen om LF beror på det eller ej ska jag ha osagt....
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K
B Beckidekk skrev:
Nu ligger LF nere på 40% på nedervåning, vet ej om det är en slump eller ej. Har minskat med någon % per dag verkar det son.

Har fortsatt köra badrumsfläkt på max och försökt haft öppen dörr så gott det går. Sen om LF beror på det eller ej ska jag ha osagt....
Fuktigheten hänger ihop med temperatur och fuktighet ute också. Eftersom du nu blåser ut en hel del luft så kommer luft utifrån in också som påverkar fuktigheten upp/ner i %. Men vill tro att det absolut hjälpt för din del även om man kanske inte vill köra fläkten fullt dygnet runt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.