Jag har pratat med några takläggare, de verkade eniga om att det var idiotiskt att inte göra avvattning via ränna längs ena långsidan, som jag föreslog för byggaren, istället för att göra samma lösning som förut med sarg runt hela och avvattning i ett hörn.

Men det skulle innebära att riva upp råsponten och göra nytt fall så det får nog vara som det är med den saken. Väntar på lite prisuppgifter nu så får vi se vad det blir för papp.
 
Fixade mitt tak själv med hagmans primer,takmassa och armeringsväv ovanpå den gamla pappen. Det ser nästan ut som man lagt på en stor gummiduk. Har ungefär samma lutning som du.
 
En takläggare lägger nu Icopal Mono PR med garanti från Tätskiktsgarantier i Norden, så det ska nog bli bra. Förhoppningsvis blir han helt färdig idag så det är helt tätt inför helgen.

Jag har sparkat ut byggfirman helt och hållet nu. Efter att det blev klart att de inte kan bygga tak tänkte jag att det är bäst jag kollar upp att de har gjort ventilation av luftspalten under råsponten också. Det visade sig att det hade de inte och sen började byggaren ljuga ihop historier om varför så då tänkte jag att det fick vara nog. De gjorde färdigt det som behövdes för att takläggaren skulle kunna göra tätt, sen får jag hitta någon annan att återställa fasaden och sen isolera och sätta skivor invändigt.

Byggaren har hållit på i tre veckor nu och jag har hela tiden tyckt att de varit erbarmligt långsamma men de verkade också noggranna och jag har så dålig erfarenhet av byggare sen tidigare så jag tänkte att bara det blir bra så får det väl ta tid då. Byggaren har summerat den tid de har lagt ned hittills och det är 250 timmar. På den tiden har de kortfattat:

- Rivit det gamla platta taket, knappt 40 kvm, det tog ca 80 timmar. Jag fraktade bort avfallet.
- Satt upp ca 14 nya takbjälkar 45x220 cc 600.
- Gjort en kortling mellan varje bjälke som förstärkning.
- Satt in en extra väggregel under varje bjälke på ena sidan som förstärkning. Jag tog upp hela väggen innan.
- Monterat masonit för luftspalten.
- Byggt fallet genom att snedkapa reglar ovanpå takbjälkarna.
- Spikat på råspont.
- Förhöjt den befintliga sargen runt om ca 20 cm
- Tagit bort fasadpanelen längs ca 10 m på husväggen ovanför garagetaket.
- Lagt underlagspapp.

Vad tycker ni, är det rimlig arbetstid för ovanstående jobb?

Eftersom det var jobb på löpande räkning så har jag kanske inget att säga till om men det skulle ändå vara intressant med synpunkter. Byggaren gjorde innan start en beräkning på 210 timmar för hela jobbet (dvs det han redan gjort + tätskikt + färdigställa utvändigt + isolering, ångspärr, och skivor invändigt) men han förhandlade också bort 15 procentsregeln. Innan jag sade upp resten av jobbet uppskattade han det till ytterligare närmare 100 timmar, men då hade jag redan anlitat någon annan för tätskiktet också. Han hävdar själv att de har gjort mycket jobb som de inte kunde förutse, men det enda han med någorlunda rätta kan hävda är att det gamla taket bestod av två lager råspont och takpapp, för att de en gång i tiden byggt ett nytt tak ovanpå det ursprungliga, för att få mer fall. Och det var inte uppenbart synligt innan de började.
 
Jag upptäcker nu att de faktiskt satte OSB-skivor ovanpå råsponten, troligen på grund av att jag har sagt att jag kommer att bygga ett trädäck ovanpå garagetaket. Blir det verkligen märkbart stabilare att lägga osb ovanpå råsponten? Är det överhuvudtaget vettigt att ha OSB direkt under takpappen, är inte den sämre fuktmässigt så att den tex sväller och blir mjuk om det blir fuktigt?
 
Aldrig hört talas om att man sätter osb skivor på råsponten, låter märkligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.