En firma byter ut mitt garagetak, takbjälkar och allt. Nu är råsponten spikad och i morgon bitti blir det underlagspapp + ytpapp. Nu när jag kontrollerar fallet så ser jag att det är 1,5 graders lutning på taket, och att pappen de kommer använda är för minst 6 graders lutning. Vad tror ni om det, kommer det att hålla?

Det finns ju papp för tre graders lutning, det borde ju vara bättre, men mitt fall är ändå bara hälften...
 
Varför inte göra rätt på en gång?! Det finns underlags och yttäckningsprodukter för platt tak vilket du i princip har
 
Mikael_L
Utförs det inte med korrekta produkter och på korrekt sätt så är det inte fackmannamässigt utfört, och det kan (ganska troligt) kosta dig utebliven försäkringsersättning vid framtida skada och kanske även en dolda-fel-tvist på halsen efter försäljning.
Men säljer du så bör du meddela skriftligt hur utförandet är, som en bilaga till kontraktet, att det är ej fackamannamässigt utförd, så du slipper risken att bli jagad för dolt fel på denna punkt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
När jag frågade byggaren så svarade han att de kommer att svetsa skarvarna och att de kan ev lägga två lager ytpapp. Han menade också att det inte är lika stora krav på garage som bostadshus. Vad nu det gör för skillnad vet jag inte, endera är det väl tätt och bra, eller så läcker det och byggnaden tar skada, oavsett vad byggnaden används till.
 
Firman gör jobbet på löpande räkning, frågan är om jag ska säga upp dom och anlita en takläggare för att få det riktigt gjort? Att inte göra det fackmannamässigt känns ju dumt.
 
Mikael_L
Ring direkt i morgon bitti och fråga tillverkaren av takpappen ifråga om vad de anser om takläggarens tänkta metod.
Anser de att det är OK, men det inte finns i någon arbetsanvisning, se till att du får något bevis på att de ansåg det OK, - spara mail eller så.

Fråga efter deras tekniska support eller något sånt.
Min erfarenhet är att de flesta leverantörer av byggmaterial är väldigt bra att ha att göra med när man undrar över sådant här. Jag skulle inte tveka att ringa.
 
Jag pratade med leverantören och det är ju precis som det låter att den självklistrande tregraderspappen inte kan användas under tre graders lutning och inte med invändig avvattning heller, vilket jag har.

Det visade sig också att snickaren trodde att han hade gjort tre graders fall eftersom han hade räknat med 3 centimeter per meter, men det blir just ca 1,5 grader, och på ena sidan är det ca 1 grad.

Jag bad ägaren till firman att ta dit en takläggare istället för att göra beläggningen eftersom de inte verkar ha koll. Han gick med på det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Byggaren hörde av sig och meddelade att en takläggare kan lägga Icopal Mono PR för 750 kr/kvm under nästa vecka, men han tyckte att det var så dyrt så han rekommenderade att de istället ska lägga dubbla lager vanlig papp.

Men det blir ju inte mer godkänt bara för att de lägger dubbla lager, så det alternativet känns inte aktuellt.

Taket är ca 4 x 9 meter utformat som en balja med sarg runt om samt avvattning genom ett stuprör via ett ett hål i ett av hörnen. Innan de började arbeta frågade jag om man istället skulle göra avvattning via en halvt inbyggd stupränna längs den långsida som inte delas med huset. Då skulle man kunna ha större fall samt att man undviker den svaga punkten med avvattning via ett enda hål. Men byggaren rekommenderade att behålla den gamla lösningen med avvattning i ett hörn pga risk att hängrännan fryser och vatten rinner ner i väggen. Men frågan är om jag ska omvärdera den här lösningen också?

En risk jag ser med nuvarande lösning är om stupröret sätts igen vid ett skyfall så får man snabbt en bassäng däruppe och vatten kommer att rinna över sargen, i värsta fall in i väggen som delas med huset med stora skador som följd. Men om man ser till att sargen är lite lägre vid den andra väggen så kommer vattnet ta den vägen, över sargen och sen via fasadpanelen ner i marken och inte orsaka lika stor skada, om man lägger tätskiktet över sargen så inte vatten kommer in i väggen, vilket jag antar att en takläggare kommer göra.
 
Mikael_L
Ett annat alternativ för byggaren kan ju vara att han gör om sitt arbete så det blir minst 3°.




Och det är kanske inte så lätt med trigonometri alla gånger.
andeol skrev:
Det visade sig också att snickaren trodde att han hade gjort tre graders fall eftersom han hade räknat med 3 centimeter per meter, men det blir just ca 1,5 grader, och på ena sidan är det ca 1 grad.
Men såpass kunnig borde han ju varit att känna till att det inte är ett så enkelt samband. Tex 14° taklutning är ju 25cm / meter, vilket de flesta snickare borde känna till.
Lika så ganska självklart att 90cm /meter inte är 90° ;)

I vilket fall får jag 3cm/meter att bli 1,7°, om jag inte räknade fel nu.
 
Mikael_L skrev:
Ett annat alternativ för byggaren kan ju vara att han gör om sitt arbete så det blir minst 3°.
Ja, de har ju sagt att de ska göra tre graders lutning, men med avvattning i ena hörnet blir det för stor höjdskillnad, med avvattning längs långsidan så skulle det gå.

Det finns främst två anledningar till att vi inte valde att göra det nya taket med tillräcklig lutning för tex takpannor. Den ena är att med sättet det är hopbyggt med huset så skulle det bli varken enkelt eller snyggt. Den andra är att vi planerar att göra ett trädäck ovanpå taket. Med tre graders lutning och nuvarande avvattning skulle det bli närmare 50 cm höjdskillnad och det blir för mycket.


Mikael_L skrev:
Och det är kanske inte så lätt med trigonometri alla gånger.

Men såpass kunnig borde han ju varit att känna till att det inte är ett så enkelt samband. Tex 14° taklutning är ju 25cm / meter, vilket de flesta snickare borde känna till.
Lika så ganska självklart att 90cm /meter inte är 90° ;)

I vilket fall får jag 3cm/meter att bli 1,7°, om jag inte räknade fel nu.
Det stämmer, 1,7 grader, och nej, så svårt är det ju inte, om man åtar sig att bygga ett tak borde man kunna ha klart för sig vilket fall man behöver för en given lutning.
 
andeol skrev:
Byggaren hörde av sig och meddelade att en takläggare kan lägga Icopal Mono PR för 750 kr/kvm under nästa vecka, men han tyckte att det var så dyrt så han rekommenderade att de istället ska lägga dubbla lager vanlig papp.
Hade lätt betalat för att få riktig papp som är av bra kvalitet och är svetsad. Platta tak läcker in om man inte gör det riktigt och dom snickarna som är hos dej värkar inte ha en aning om hur man gör platta tak.
 
Nej jag håller med, att låta dom göra tätskiktet är uteslutet, de har uppenbarligen ingen koll. Jag har kontaktat några takläggare själv i eftermiddag så får vi se var det landar, men ett riktigt tätskikt för platta tak kommer det att bli i någon form, alternativt att firman får göra om taket med minst tre graders lutning.

Snickaren sa också att de skulle lägga OSB-skiva ovanpå råsponten, och därför kommer det att bli extra tätt, jag visste inte vad jag skulle säga om det...
 
Se till att som vet vad som gör många som inte kan platta tak kvalitet på pappen är viktig. Icopal papp är ju väldigt bra finns ju en anledning till att dom är störst i värden.
 
Mikael_L
andeol skrev:
Snickaren sa också att de skulle lägga OSB-skiva ovanpå råsponten, och därför kommer det att bli extra tätt, jag visste inte vad jag skulle säga om det...
Åhhh, jag dör av skratt. ;)

Han tramsar bara.
 
Jag hade ett sådant tak du beskriven, med tiden satte sig takbjälkarna så avrinningen i ena hörnet blev högsta punkten och taket blev en stor fågeldamm efter regn. Jag monterade ett nästan platt tak ovanpå så vattnet rann ut på sidorna. Fungerade bra trots låg lutning.Vatten har en unik förmåga att tränga igenom. Konstigt nog blir släpkärran alltid full med vatten fast jag har borrat två centimetersstora hål i hörnen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.