Ska byta mätartavla och matning mellan huvudsäkringar och mätartavlan

Huvudsäkringarna ska sitta kvar i egen kapsling på en vägg och mätartavlan ska sitta på en annan vägg.

Det ska alltså vara TN-C vilket innebär krav på 10mm2 PEN

Jag har 5G6 att tillgå samt 5g10 i värsta fall

Är det tillåtet att dra 5G6 och koppla gulgrön samt blå (märkt som PEN) på pen eller måste jag välja 5g10?

Om det är krav på 5g10. Finns det någon anledning att inte lägga gulgrön och blå på PEN eller är det då bättre att isolera blå?
 
A
Måste vara 10mm2 för pen om det inte handlar om underhåll då gäller gamla reglerna för året när installationen gjordes.

Pen-ledare ska vara gröngul hela sin längd med blå markering i ändarna. Blå kan därför inte vara pen-ledare enligt svensk standard.
 
Hur långt är det?
Är det nån decimeter eller två, sätt ett VP25 med klammer prydligt på väggen, sedan 3 Mk6 och en MK10 i röret.
 
A avh67f skrev:
Måste vara 10mm2 för pen om det inte handlar om underhåll då gäller gamla reglerna för året när installationen gjordes.

Pen-ledare ska vara gröngul hela sin längd med blå markering i ändarna. Blå kan därför inte vara pen-ledare enligt svensk standard.
Du menar alltså att man inte kan märka om blå med gulgrön tejp samt blå tejp? Och att 2 st 6mm2 inte uppfyller 10mm2?

Vad räknas som underhåll? Byte av gammal mätartavla till ny?

Det är säkert 10 meter klamring
 
Jakopp Jakopp skrev:
Det är säkert 10 meter klamring
Då blir det att klamra 4*10. Inte jobbigare än att spika nåt annat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Du kan ju göra uppdelningen till PEN redan vid huvudsäkringarna. Den stora nackdelen med det är att den lådan lär vara plomberad så att du inte kommer åt PEN-plinten mer efter att nätägaren varit där. Det är en enorm nackdel då man vill kunna inspektera uppdelningen (även om det i praktiken inte görs i någon nämnvärd omfattning).

Gör du uppdelningen redan där kan du använda 5G6. I annat fall får du använda 4G10 eller 5G10 (och lägga blå åt sidan). Att behöva skaffa 10 m 4G10 kan knappast anses vara ett så oöverstigligt hinder att det skulle motivera avsteg från regler. Du kan beställa den t.ex. här https://www.elbutik.se/product.html/nexans-fxq-easy-4g10-lopmeter
 
A
Byte av mätartavla är bara vanligt underhåll enligt min mening och då gäller det äldre regelverket.

Elsäkerhetsverket skriver samma om centralbyte, ett liknande jobb.
 
  • Skärmdump av en diskussionstråd som ställer frågan om jordfelsbrytare krävs vid byte av gruppcentral och gruppledningar, med svar från Elsäkerhetsverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Jag fick det till flytt av mätartavla och därmed "större förändring".
 
tommib tommib skrev:
Jag fick det till flytt av mätartavla och därmed "större förändring".
Uttryckte mig klantigt

Byte av mätartavla

Men lika bra att köra på 10mm2. Handlar om ca 500kr
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Uttryckte mig klantigt

Byte av mätartavla

Men lika bra att köra på 10mm2. Handlar om ca 500kr
Varför behöver du ny kabel om tavlan bara byts? Som tommib skrev kunde du klara dig fint genom övergång i lådan och sen 5G6 mm2 ett bra förslag och alternativ.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur skjl
GK100 GK100 skrev:
Varför behöver du ny kabel om tavlan bara byts? Som tommib skrev kunde du klara dig fint genom övergång i lådan och sen 5G6 mm2 ett bra förslag och alternativ.
Hur skulle man gå över från TNC Till TNS rent praktiskt mellan huvudsäkringar och mätartavla? Finns ju ingen nollskena i mätartavlan
 
Jakopp Jakopp skrev:
Hur skjl


Hur skulle man gå över från TNC Till TNS rent praktiskt mellan huvudsäkringar och mätartavla? Finns ju ingen nollskena i mätartavlan
Man drar väl helt enkelt en gulgrön och en blå från den gemensamma NC.🤔
 
D Dilato skrev:
Man drar väl helt enkelt en gulgrön och en blå från den gemensamma NC.🤔
Till vad?
 
Jakopp Jakopp skrev:
Till vad?
Till PE och N i den nya tavlan..
Glöm det, jag missuppfattade frågan.
Du tänker alltså att dela upp innan elmätaren i stället för efter..?
 
D Dilato skrev:
Till PE och N i den nya tavlan..
Glöm det, jag missuppfattade frågan
Förstår

Stöter på två problem

Dels finns ingen nollplint i nya tavlan och dels är det TNC mellan tavla och huvudcentral

Får sova på saken 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.