Hej, om jag har en lägenhet som matas med 1fas, och det från centralen går en 5g2.5 avsäkrad med en 3polig 16A säkring till en dosa i köket, varpå det delas upp till flera st 3g2.5

Jag tänker att detta blir en tveksam installation med tanke på att det inte är 3fas in i lägenheten vilken gör att nollan har risk att bli varm.

Någon som har förslag på hur detta kan lösas? Rent krasst sett bör det ju vara lugnt sålänge huvudsäkringen är 16 Ampere men vill ju inte riskera att någon höjer i framtiden. Hade det annars varit ok att höja dimensionen på enbart nollan, alternativt om det finns något överströmsskydd för nollan?

Tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nu är jag ingen elektriker
Men varför skulle nån säkra upp, bara så där?
Eller tänker du typ liknande nån som sätter en bult i proppskåpet? Svårt att skydda sig mot idioter med uppsåt 😂
 
Jag har svårt att förstå vad du menar, men oavsett om man har en fas eller tre faser så räcker det med samma dimension på nollan som på fasledarna. Jag antar här naturligtvis att faserna är förskjutna 120 grader. Summan av tre faser kan aldrig ge mer ström i nollan än vad en fas ger. Detta leder till att man aldrig behöver grövre nolla än fasledare.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har svårt att förstå vad du menar, men oavsett om man har en fas eller tre faser så räcker det med samma dimension på nollan som på fasledarna. Jag antar här naturligtvis att faserna är förskjutna 120 grader. Summan av tre faser kan aldrig ge mer ström i nollan än vad en fas ger. Detta leder till att man aldrig behöver grövre nolla än fasledare.
Ja det stämmer bra, men som jag skrev är det i detta fallet enbart 1fas in till lägenheten, sen är det byglat i centralen, vilket innebär att det är L1 L1 L1 alltså ingen fasförskjutning.
 
Tommty
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har svårt att förstå vad du menar, men oavsett om man har en fas eller tre faser så räcker det med samma dimension på nollan som på fasledarna. Jag antar här naturligtvis att faserna är förskjutna 120 grader. Summan av tre faser kan aldrig ge mer ström i nollan än vad en fas ger. Detta leder till att man aldrig behöver grövre nolla än fasledare.
Du missade att det är enfas, inte trefas.

inte en tveksam installation, en riktigt dålig installation.

lösningen är separat neutral och jord till varje grupp.
 
  • Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Du missade att det är enfas, inte trefas.

inte en tveksam installation, en riktigt dålig installation.

lösningen är separat neutral och jord till varje grupp.
Och om detta inte är möjligt? Det kan ju aldrig bli mer än 16A i nollan sålänge huvudsäkringen är 16A vilket nollan i detta fallet är dimensionerad för, inte sant ?
 
B
Att det längre ut delar upp sig i olika 3g från en kopplingspunkt är ju normalt. Dvs till lampa, till eluttag etc.

Men 3-polig säkring med 5g och 3st L1 i samma grupp och kanal ut låter ju märkligt. Man har alltså haft ett rör ut från central och i en tanke för att få ut tillräckligt med faser har man använt en 5g kabel? Förvisso 16A huvudsäkring så det är möjligt denna löser ut innan neutralledare blir överbelastad, om du har tur. Men nu är man inne på ett olustigt och felaktigt resonemang och medvetet skapar sig risker. Detta låter märkligt. Du bör ta dit en elektriker och gå igenom denna installation.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tommty
H Hejsansvejsann skrev:
Och om detta inte är möjligt? Det kan ju aldrig bli mer än 16A i nollan sålänge huvudsäkringen är 16A vilket nollan i detta fallet är dimensionerad för, inte sant ?
Både ja och Nej.

Att det är en riktigt dålig installation beror på att detta är Top10 av saker som elektriker inte gör, punkt.

Även om det "aldrig" passerar mer än 16A genom neutralledaren så kommer den slitas betydligt mer och får hålla en högre ström kontinuerligt då samma neutral matas används till 3 olika grupper som ligger på samma fas. Med betydligt större risk för varmgång.

Bara för att uttag/kablar/säkringar m.m. är gjorda för 16A betyder det inte att de klarar av 16A kontinuerligt.

Utöver det så har du kortslutningsströmmar, startströmmar, toleranser för diazedsäkringar som ligger betydligt högre än 16A. Och då samma neutral är till 3 grupper blir svaret som ovan att risken för allvarliga konsekvenser blir betydligt högre än om du har separat neutral och jordledare.

Sen har vi den sista biten, att det inte är lagligt. och det är verkligen av en anledning. Så fort huvudsäkringen höjs till 20 eller 25A för att exempelvis gasspisen skall bytas ut till en induktionshäll så är inte ovanstående en risk längre, det är ett faktum.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 1 till
  • Laddar…
B
H Hejsansvejsann skrev:
Och om detta inte är möjligt? Det kan ju aldrig bli mer än 16A i nollan sålänge huvudsäkringen är 16A vilket nollan i detta fallet är dimensionerad för, inte sant ?
Men det är ju verkligen inte så man gör, att fasers belastning på huvudsäkring ska skydda din neutralledare från att brinna upp. Om det är en diazed huvudsäkring ska den ju också reagera långsamt på överbelastning och det blir då fara att neutralledaren blir överbelastad.
 
  • Gilla
Hejsansvejsann
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Både ja och Nej.

Att det är en riktigt dålig installation beror på att detta är Top10 av saker som elektriker inte gör, punkt.

Även om det "aldrig" passerar mer än 16A genom neutralledaren så kommer den slitas betydligt mer och får hålla en högre ström kontinuerligt då samma neutral matas används till 3 olika grupper som ligger på samma fas. Med betydligt större risk för varmgång.

Bara för att uttag/kablar/säkringar m.m. är gjorda för 16A betyder det inte att de klarar av 16A kontinuerligt.

Utöver det så har du kortslutningsströmmar, startströmmar, toleranser för diazedsäkringar som ligger betydligt högre än 16A. Och då samma neutral är till 3 grupper blir svaret som ovan att risken för allvarliga konsekvenser blir betydligt högre än om du har separat neutral och jordledare.

Sen har vi den sista biten, att det inte är lagligt. och det är verkligen av en anledning. Så fort huvudsäkringen höjs till 20 eller 25A för att exempelvis gasspisen skall bytas ut till en induktionshäll så är inte ovanstående en risk längre, det är ett faktum.
Tack för svar då känner jag mig klokare, däremot om detta skulle vara en 3fas lägenhet så blir installationen helt ok? Även om man såklart hade velat ha separata grupper i den bästa av världar
 
Tommty
H Hejsansvejsann skrev:
Tack för svar då känner jag mig klokare, däremot om detta skulle vara en 3fas lägenhet så blir installationen helt ok? Även om man såklart hade velat ha separata grupper i den bästa av världar
vid 3-fas hade det varit godkänt då varje fas är förskjuten 120 grader och då finns inte risken att nollan blir överbelastad.
 
  • Gilla
dan_norstedt och 2 till
  • Laddar…
Aha, då förstår jag. Nej, så får man absolut inte göra!
 
H Hejsansvejsann skrev:
Tack för svar då känner jag mig klokare, däremot om detta skulle vara en 3fas lägenhet så blir installationen helt ok? Även om man såklart hade velat ha separata grupper i den bästa av världar
Massa snack om ingenting. Har du en propp ut så kan man dela den till hur många objekt som helst, det är den bakomliggande säkringen som bestämmer hur långt man kan gå med belastningen. Nu är det inte riktigt normalt i en installation med 2,5 mm2 och 16 amp säkring. Oavsett så görs det inte så, utan det blir normalt 1,5 mm2 och 10 amp för vägguttag och belysning. Ävensom att det står på uttagen att dom klarar 16 amp, men det finns andra objekt som inte har mer än 1 mm2 ledning på sig. Inte lämpligt att då säkra med 16 amp. Helt normalt med bygling mellan säkringarna i centralen när det är 1-fas in.
 
Det är inte så att det är påtänkt att dra om inkommande el till 3-fas? Det skulle lösa problemet.

Annars, jag skulle säga att det lämpligaste hade varit och dra 2-3 separata 3g2,5 och ha de i tre olika grupper.

Enklast bör vara att helt enkelt göra om allt till en enda 1-fasgrupp så 2 av ledarna blir oanvända, detta måste vara den absolut enklaste fixen att få det helt regelmässigt korrekt.

Det är ju ändå ingen större poäng att ha flera 16A-grupper på samma fas när man bara har 1x16A totalt.

Ett annat alternativ att rädda lite mer av den existerande kabelns funktion skulle kunna vara att göra om det till 2 grupper och använda separata noll-ledare för grupperna. Det enda som man tummar marginellt på då är märkningen av nollan (enligt dagens regler), men märker man nolla nummer 2 blå i båda ändarna så skulle inte jag oroa mig för säkerhetsrisker. Risken för överbelastning av nollan vid en framtida större huvudsäkring försvinner.

Det skulle dock gå att dra 3 grupper i en 7G2,5-kabel, men de är inte så vanliga. Då det är 7-ledare är det tillåtet att bara märkning nollorna i ändarna, så allt går då att göra regelmässigt korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.