E EvertL skrev:
Nej, kommunisterna har ju varit med och eldat på förstörelsen ända sedan Palmes tid.
Du tänker nog på KP fast det kanske är för svår tankevurpa.
Föresten landsförräderi. Ett förskräckligt påstående du borde skämmas, att politiker gör fel av olika skäl gör alla en del större o en del mindre men framförallt borde fifflarUffe o Svantesson som satt med i den regering ta ansvar för de affärerna
 
K kortis skrev:
Nu måste man väl inte höja skatter bara för att man inte sänker dem. Men höjda skatter ja absolut fast för de som är höginkomsttagare o sänkta för låg, inkomstrelaterad fastighetsskatt, skatt på att flytta pengar hellre än på arbete finns mycket att gör på det området, ett helt nytt skattesystem
Men om det nu är bra med höjda skatter för höginkomsttagare hur mycket tycker du man ska ta för folk, 30,60 eller kanske 90%?
 
F fribygg skrev:
Men om det nu är bra med höjda skatter för höginkomsttagare hur mycket tycker du man ska ta för folk, 30,60 eller kanske 90%?
Tycker du att låginkomsttagare ska ha råd med konsumtion så att rika kan bli ännu rikare,
El vill du att skatten ska vara så låg att rika o välbärgade kan spara på hög.
 
K kortis skrev:
Tycker du att låginkomsttagare ska ha råd med konsumtion så att rika kan bli ännu rikare,
El vill du att skatten ska vara så låg att rika o välbärgade kan spara på hög.
Jag frågade bara vilken nivå du tyckte var lämplig
 
F fribygg skrev:
Jag frågade bara vilken nivå du tyckte var lämplig
För vem?
 
Ja vilka skatten nivåer är lämpliga och för vem? Om höjd skatt är bra vem ska du höja för och hur mycket tror du man kan ta från folk?
 
F fribygg skrev:
Ja vilka skatten nivåer är lämpliga och för vem? Om höjd skatt är bra vem ska du höja för och hur mycket tror du man kan ta från folk?
Ett progressivt skattesystem är att föredra hur kurvan ska se ut går ju inte på rak arm att säga mer än att de lägst betalda kanske inte ska ha någon inkomstskatt, vad tycker du själv är ”lagom”
 
K kortis skrev:
Ett progressivt skattesystem är att föredra hur kurvan ska se ut går ju inte på rak arm att säga mer än att de lägst betalda kanske inte ska ha någon inkomstskatt, vad tycker du själv är ”lagom”
Men du tror tydligen att höjd skatt är lösningen utan att kunna säga hur hög och för vem.

Om man tycker att arbete är skadligt är det ju lämpligt att beskatta det hårdare än i dag, tror man att fastighetsägande är skadligt beskattar man det hårt.
Vill man att kapitalet ska flytta utomlands höjer man skatten på kapital.
Önskar man färre eller mindre lönsamma företag ökar man beskattningen.

Vi har ju äntligen fått en kommunal fastighetsavgift på en rimlig nivå, varför ändra ett rimligt och allmänt accepterat avgiftsuttag?
 
F fribygg skrev:
Men du tror tydligen att höjd skatt är lösningen utan att kunna säga hur hög och för vem.

Om man tycker att arbete är skadligt är det ju lämpligt att beskatta det hårdare än i dag, tror man att fastighetsägande är skadligt beskattar man det hårt.
Vill man att kapitalet ska flytta utomlands höjer man skatten på kapital.
Önskar man färre eller mindre lönsamma företag ökar man beskattningen.

Vi har ju äntligen fått en kommunal fastighetsavgift på en rimlig nivå, varför ändra ett rimligt och allmänt accepterat avgiftsuttag?
Nu skriver jag ju inte att det ska vara höjd skatt generellt, jag betalar i dag lika mycket i fastighetsskatt för mitt torp som Wallenberg o Lundberg för sitt och då med en inkomst på 250000kr ja det är ju bra eller hur enligt alla ekonomer o EEC så var fastighetsskatten det bästa systemet som fanns men naturligtvis fanns det fel i det. Är det inte bättre att skatta flyttandet av pengar i stället för på arbete.
Den företagare som betalar mycket skatt ska byta revisor sade min revisor.
Men frågan återstå vad tycker du är rimlig inkomstskatt och tycker du att vi ska ha skolor o sjukvård försvar etc.
 
K kortis skrev:
sänkte skatten för rika o välavlönade (jo låginkomsttagare fick en smula)
Jag uppfattade detta som att du ansåg att det var något fel att sänka skatten men ber om ursäkt om jag missuppfattat dig.

Om nu höjda skatter är någon lösning får vi hoppas att de höjs på ett klokt sätt så de inte blir kontraproduktiva.
 
Moderaterna anmäler energiministern till KU

Moderaterna anmäler energiminister Khashayar Farmanbar (S) till riksdagens konstitutionsutskott för hans uttalanden om hur regeringen agerat i samband med EU:s klassificering av kärnkraft som hållbart eller inte.

"Med tanke på hur regeringen agerat under lång tid, så stämmer detta inte", säger Tobias Billström (M) om Farmanbars beskrivning av regeringens arbete.


https://sverigesradio.se/artikel/energiministern-anmals-till-ku
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Moderaterna anmäler energiministern till KU

Moderaterna anmäler energiminister Khashayar Farmanbar (S) till riksdagens konstitutionsutskott för hans uttalanden om hur regeringen agerat i samband med EU:s klassificering av kärnkraft som hållbart eller inte.

"Med tanke på hur regeringen agerat under lång tid, så stämmer detta inte", säger Tobias Billström (M) om Farmanbars beskrivning av regeringens arbete.


[länk]
Kan inte M K-anmäla hela regeringen för hela 2022 en 4-5 ggr det verkar ju vara det enda sättet någon överhuvudtaget uppmärksammar FifflarUffe’s politik
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag uppfattade detta som att du ansåg att det var något fel att sänka skatten men ber om ursäkt om jag missuppfattat dig.

Om nu höjda skatter är någon lösning får vi hoppas att de höjs på ett klokt sätt så de inte blir kontraproduktiva.
Om skatten ska sänkas så är det för låginkomsttagare o ”fattiga” och det gynnar alla för de konsumerar omedelbart sina pengar pga uppdämt behov medan höginkomsttagare sparar sina
 
Vi har mer progressivitet i skattesystemet än de flesta andra. Inför man mer så kommer det att ”fuskas” mer. Typ konstruktioner med utdelning i stället för lön mm. Det förekommer redan en hel del. Så att höja skatten för höginkomsttagare mer är nog inte så bra. Fastighetsskatt har fördelen att den är svår att fuska med. Vi har internationellt sett extremt låg fastighetsskatt.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om skatten ska sänkas så är det för låginkomsttagare o ”fattiga” och det gynnar alla för de konsumerar omedelbart sina pengar pga uppdämt behov medan höginkomsttagare sparar sina
Ok, jag tror höginkomsttagare bygger hus, köper byggmtrl och renoverings tjänster samt betalar oväntat höga energiräkningar, det är väl iaf vad detta forum och denna tråd handlar om.

Är omedelbar konsumtion som du skriver om något du anser ska uppmuntras med sänkt skatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.