bygga_bo skrev:
Det hade om inget annat varit bra att veta. Det finns en väldans enkel lösning om förutsättningarna tillåter det - ta två skivor, borra genomgående hål i den ena, och limma sedan ihop dem.

Annars hade jag valt att fräsa, antingen med kopierring eller kopierstål som redan nämnts.
Hade varit en lösning men träbitarna är redan klara och solida.

inga spots eller så utan nåt så enkelt som en liten bricka med en liten nedsänkning för att kunna ställa -glas; vatten, vin etc...
 
Då går cylinderborr bort för spetsen gör ett hål i mitten.

Förslaget att borra genom en tunn skiva och limma på en hel är inte dum, man får ett mycket snyggare resultat då hålbotten är mycket slätare, det är inte lätt att putsa botten på hålet.

Nu bara för att träbitarna är klara så får man ibland inse att det var fel sätt att göra det och får börja om.

Protte
 
Fräs! Hur är redan beskrivet i tråden.
 
Gjorde precis detta när jag byggde ett flyttbart trädgårdsbord/barbord på en grep. Då behövde man ju försänkningar att sätta glas och flaska på. Så fräs är absolut rätt för detta.
 
Tack - blir fräs :) tror det blir snyggast i ett block annars hade jag testat med två skivor. Det hade nog varit enklast :)
 
Om man kan sätta upp en hålsåg i en pelarborr med bra precision och kan låsa fast trästycket ordentligt går det ju bra att borra utan att ha "centrumborren" monterad.

Det kan ju vara enklare om man inte har någon överhandsfräs.
 
Ja, eller både och.

Då slipper man köra med ett stål som har kullager och slipper hålla på med en mall som ska centreras osv.
Bara fräsa ut till dit hålsågen har gjort ett spår.
 
KnockOnWood skrev:
Om man kan sätta upp en hålsåg i en pelarborr med bra precision och kan låsa fast trästycket ordentligt går det ju bra att borra utan att ha "centrumborren" monterad.

Det kan ju vara enklare om man inte har någon överhandsfräs.
Kombinera det med en grundkloss så slipper man använda den dammande fräsen.
 
  • Gilla
bengtn
  • Laddar…
Forstnerborr ?
 
Med en sådan blir det en grop i mitten och ett dike i kanten på botten av hålet.
 
Jå, det blir ett pyttelitet hål i mitten. Men inget dike. Åtminston med de Forstner jag har.
 
Sidoskäret BÖR ta i först så ett litet dike ska det bli i periferin.

Protte
 
Ja, det är ju till för att kapa fibrerna, sedan tar skäret bort materialet.
Centrumtappen/piggen är ju till för att hålla hela borren på samma plats.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.