KristinaRT
AndersS skrev:
När du skriver putsad utgick jag från att den är stenmaterial som putsats, på en sådan konstruktion är det inga problem.
Den är putsad, och den är i sten, men blir ändå ganska varm på sina ställen...ser ut som det är npgon form av slamfärg just nu, fast den smetar inte. Tror det är orginalfärgen från 91, baserat på smutsigheten :)
 
Har väl målat om våra med ca 10 års intervall och då endast en strykning, bara att tvätta, ev. maskera om det behövs och sedan måla. Men det är inte för att färgen missfärgas av värme utan pga att det blir lite sotigt och blir lite solkig av tvättande.
Det finns ett plats inne i den gamla eldstaden där kaminen bara står 2-3 cm från teglet där det missfärgas pga värmen.
 
Här går det långsamt framåt. Allt vitt är slipat och ganska slätputsat. Skall målas et par ggr till med samma färg som taket.

Marmorskivan skall poleras

Klinkern är upptagen och underlaget som den satt i (30mm murbruk) också. Har flytspacklat och kommer lägga en 20mm jackonskiva som underlag för nya klinkern. Blir svarta/mörkgrån strukturerade stora (~30*60) skivor.

Det gula teglet får nog vara som det är, en tvätt bara.

Det enda jag lurar lite på just nu är att sätta en tvärströmsfläkt liknande denna undertill för att förbättra flödet. Tanken är då att den skall blåsa in luft som cirkulerar bakom insatsen och sprutar upp ovanför.

http://www.conrad.se/Tv%e4rstr%f6ms...nrad-swe&pi=560548&ci=SHOP_AREA_17202_0812016
DSC_0103 (Custom).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att bli fint! Tänkte du behålla kassetten?

Var tänkte du montera fläkten? Under själva kassetten?
 
Paxman skrev:
Ser ut att bli fint! Tänkte du behålla kassetten?

Var tänkte du montera fläkten? Under själva kassetten?
Kassetten blir kvar. Inte läge att lägga så många tusenlappar på att byta ut den mot något som är snyggare och kanske något effektivare.

Precis, under kassetten så att den sprutar in luften som får passera bakom och komma ut igen ovanför.
 
Då är jag klar (förutom den eventuella fläkten då).

Tack för alla tips!

DSC_0144 (Custom).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev jättefint!! Enligt mig, klart snyggare utan gallren också.

Det skulle vara väldigt intressant att ta del av resultaten med fläkten, om du köper den framöver! (y)
 
Hemmakatten
Spisen blev jättefin! Personligen hade jag tagit bort den förfulande insatsen och använt spisen som en öppen spis så som den var från början.
 
Hemmakatten skrev:
Spisen blev jättefin! Personligen hade jag tagit bort den förfulande insatsen och använt spisen som en öppen spis så som den var från början.
Då blir det bara en inredningsdesign som tar mera värme än den ger ;)
Men visst finns betydligt snyggare insatser för hörnmontering om man vill ta den kostnaden.
 
Hemmakatten
Men frågan är ju om spisen behövs för värmens skull? Antar att värmebehovet är uppfyllt på annat sätt. Så denna spis kanske bara är till för mysfaktorn och då finns det inget bättre än en öppen spis där man hör och ser elden spraka.
 
Korvgubbe
Jo, det är därför som otaliga generationer före oss slet i skogen och högg ved åt sina öppna spisar, för att kyla ned torpet lite extra under vintermånaderna...
 
Hemmakatten skrev:
Men frågan är ju om spisen behövs för värmens skull? Antar att värmebehovet är uppfyllt på annat sätt. Så denna spis kanske bara är till för mysfaktorn och då finns det inget bättre än en öppen spis där man hör och ser elden spraka.
Men en modern insats och stora glasytor så ser man utan problem elden och slipper golvdraget när spisen suger ut mängder av luft. ;) Men vi ser ju saker på olika sätt :)
Bifogar en på vår lilla insats, kanske inte den vackraste, men vi har även en för en hörnspis som är lite större Insats.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går också utmärkt att elda kassetter med luckorna öppna, om man ibland vill ha direktvärmen, fri sikt av elden och ljud som inte är dämpat.

Det som dock inte går ifall man har öppen spis är att få upp värmen rejält i rummet.

Kassetten ger alltså det bästa av två världar medan den öppna spisen endast kan erbjuda mysfaktorerna.
 
Redigerat:
Hemmakatten
Jag vet att jag skrivit tidigare om min kärlek till öppna spisar men skriver igen.

I dag har man ju för det mesta sin uppvärmning klar och en öppen spis med eller utan insats är oftast en ren mysfaktor. Med en insats kan man bara göra ett eller två inlägg innan det blir för varmt i rummet. Vi har en spis med insats i gäststugan för uppvärmning som är perfekt där men det blir det snabbt för varmt.

I bostadshuset har vi en öppen spis, en ren lyx som inte fyller någon praktisk funktion, men är en lisa för själen. Under vinterhelger har vi en eld från morgon till kväll och större delen av årets kvällar eldas det. Att känna doften av ved, höra hur det sprakar och se flammorna är rogivande, för mig är det livskvalitet. Säkerligen någon gammal urdrift att ha en eld. Självklart har vi friskluftsintag direkt in i spisen.

Men alla tycker olika och insats behövs förstås om man kräver extra värmetillskott. Men för mig är öppna spisen en av de bästa sakerna i vårt hus.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Alla är vi olika...men jag kan inte se någon som helst anledning att välja öppen spis framför kassett, även om man har uppvärmingen ordnad på annat sätt...ja, det skulle vara den extra kostnaden då. Som jag skrev tidigare kan man ju ha luckorna öppna så blir kassetten en öppen spis.

En sak som jag snabbt upptäckte att jag tycker är otroligt smidigt med kassetten, som jag inte hade tänkt på innan vi skaffade den, är att man aldrig behöver vara rädd för att något ska hoppa ut och sätta eld på kåken. Det har hänt flera gånger att jag varit tvungen att åka hemifrån med en brasa i full gång. Detta var ju omöjligt att göra med den öppna spisen, trots gnistskyddsgaller framför. Samma om man vill gå och lägga sig. Bara att stänga luckorna och vara trygg att inget otrevligt händer.

Vi känner oss också trygga att vi aldrig kommer behöva frysa, även om strömmen går mitt i smällkalla vintern. Slutar pannan att fungera är det bara för oss att campa i gillestugan till det är ordnat. Med en öppen spis hade vi varit tvungna att bo hos någon annan eller ta in på hotell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.