Fattar inte denna tråd riktigt, varför söka 100% svar på en fråga här som endast tillverkare eller säljare kan svara på
 
Om mikro och ugn har klocka så kommer de troligen att gå för fort, klockorna KAN vara kristallstyrda och då påverkar inte frekvensen.
En häll likriktar nätspänningen och då kvittar frekvensen.
Allt med switchade nätdelar kan t.o.m. köras med likström (0Hz).
En kyl/frys kommer motorn att gå fortare och därmed ge högre effekt och det kanske den inte tål. Finns det med inverter så går den tom att köra på likström.

Protte
 
C Carib skrev:
Återigen, "tror" och nu även "vågar påstå" är inte tillräckligt. Andra européer här (inklusive en elektriker och en byggnadsingenjör) säger att produkterna måste ha märkning att den klarar 50-60hz.
Det finns prylar för vilka frekvensen inte spelar någon större roll. Det finns andra prylar som fortfarande fungerar med fel frekvens men inte lika bra. Och så finns det prylar som inte alls fungerar om frekvensen är fel. Jag tror också att de flesta köksmaskiner fungerar lika bra på 50 som på 60 Hz. Men jag tror inte så hårt på det att jag skulle skeppa ett kök över Atlanten och förutsätta att det fungerar. Det säkra är att gå på tillverkarens märkskylt och endast välja produkter som uttryckligen är godkända för den frekvens man skall använda. Allt annat kommer att vara med förbehållet tror.
 
H håbbe1961 skrev:
Fattar inte denna tråd riktigt, varför söka 100% svar på en fråga här som endast tillverkare eller säljare kan svara på
Eller någon som har Ikeas vitvaror och kan kolla tillverkarens märkning på produkten. Typ "jag har Ikeas ugn XXX och den är märkt 50-60hz". Jag har förgäves försökt få svar från Ikea, men det är sannerligen inte det lättaste.
 
Det du som sagt får problem med är de maskiner som har konventionella motorer som tex pumpar i diskmaskin och ej inverterstyrd kompressor i kyl/frys. Med tanke på hur snålt sånt dimensioneras kommer ökningen i last för pumpningen pga det högre varvtalet säkert vara onyttigt och minska livslängden. Så hittar du inte vad du söker där får du nog släppa de delarna de andra som spis, häll, ugn är en annan sak och där i princip rätt spänning du får para ihop.
 
Jag skulle avråda från att köpa i England och skeppa vitvaror, tänk om de blir transport skadade och hur ska eventuella garantier hanteras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.