TS: du kanske kan kolla med fiberföreningen vad det skulle kosta att köpa in sig, dvs kostnaden oaktat schaktning - då kanske du kan hitta några alternativ till jobben sim gör det billigare, men det det gör gussningsvis inte mer än 10 tkr. Det kan dock vara så att man i föreningen bestämt vad efteranslutning ska kosta och då är det inte mycket att glra åt den saken.
 
SueCia skrev:
Responstid, som är viktigt för i princip alla som har barn idag då barnen ofta spelar spel i mindre eller större utsträckning. Har man en 4Guppkoppling så kanske inte ungen får vara med sina kompisar o spela.

Tillgänglighet, jag har mycket hellre 10Mbit jag kan lita på än 60Mbit som ibland är segt som sirap pga att grannarna också surfar.

Surfpott, i vår familj går det minst 15GB om dagen och då begränsar vi ändå användningen ganska hårt då vi har ADSL som tvärstannar för övriga i huset då någon laddar ner nåt eller kollar videor.

Att kolla på bandbredden för att jämföra fiber o 4G är som att kolla på maxfarten för att jämföra en bil och en motorcykel.
Ok, Jag har aldrig upplevt några problem med att varken spela eller att grannen skulle belasta nätet. Att surfa och ladda ned samtidigt brukar också fungera bra. Jag har dock bara 3G eftersom jag tycker det fungerar tillräckligt bra men hastigheten ligger ganska konstant på 15-17Mbit ner enligt speedtest. Vad är surfpott för något?
Då bor jag förvisso i Finland, ni kanske har annan kvalitet på det trådlösa nätet i Sverige.
 
Finndjävel skrev:
Vad är surfpott för något?
Generellt är de Svenska näten väldigt stabila, framförallt 4G som ger bra hastigheter. 3G är generellt sett överbelastat även om det blivit bättre sedan 4G byggdes ut och därmed övertog en stor del av trafiken.

Problemet här är att samtliga operatörer har infört begränsningar på mängden data du får förbruka, de största abonnemangen ligger på c:a 200 Gb/månad. Vi konsumenter är avundsjuka på er i Finland ska du veta :)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Kortfattat är surfpott den datamängd (i MB/GB) som man får belasta (upp & ner) anslutning med. Så om man har ett abonnemang på 10GB så kan man ladda ner (lyssna på musik, se på film mm) 10GB innan anslutningen stängs/stryps, det kvittar om förbrukar 100Mbit/s eller 5Mbit/s, skillnaden är att det tar olika lång tid innan du når taket.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Problemet här är att samtliga operatörer har infört begränsningar på mängden data du får förbruka, de största abonnemangen ligger på c:a 200 Gb/månad. Vi konsumenter är avundsjuka på er i Finland ska du veta :)
Aha, nått sånt har vi inte.
 
Andy78 skrev:
Jag ser inga problem att använda 4G till att streama musik, titta på tv, läsa mail, jobba på distans, ha konferenssamtal m.m. om det fungerar att få en hyffsad hastighet.
Hur mycket kostar 4G i månaden om man har en trafikmängd på 250-350 GB? (Det är vad vi gör av med på vår fiber.)

Sen kan man jämföra det med månadskostnaden för fiber, och räkna ut hur lång tid det tar att räkna hem de där 50 000 som det kostar att få fibern indragen.
 
S
Finndjävel skrev:
Ok, Jag har aldrig upplevt några problem med att varken spela eller att grannen skulle belasta nätet. Att surfa och ladda ned samtidigt brukar också fungera bra. Jag har dock bara 3G eftersom jag tycker det fungerar tillräckligt bra men hastigheten ligger ganska konstant på 15-17Mbit ner enligt speedtest. Vad är surfpott för något?
Då bor jag förvisso i Finland, ni kanske har annan kvalitet på det trådlösa nätet i Sverige.
Då måste finland ha världens bästa 4G, eller så har du inga krav på responstid. Något av det är det iallafall, för den som säger att det går bra att spela på 4G i Sverige ljuger.
 
Nerre skrev:
Hur mycket kostar 4G i månaden om man har en trafikmängd på 250-350 GB? (Det är vad vi gör av med på vår fiber.)
Jag kollade på Tele2:s hemsida. Deras största surfpott är på 100GB och kostar 399 kr/månad. Då blir månadskostnad i ditt fall 3 stycken abonnemang för 399kr/st=1197 kr/mån.

Jag tror inte att det finns någon operatör som låter dig förbruka så mycket som 350 GB, så du får lov att räkna att ha flera parallella abonnemang som du hoppar mellan.
 
Nerre skrev:
Hur mycket kostar 4G i månaden om man har en trafikmängd på 250-350 GB? (Det är vad vi gör av med på vår fiber.)

Sen kan man jämföra det med månadskostnaden för fiber, och räkna ut hur lång tid det tar att räkna hem de där 50 000 som det kostar att få fibern indragen.
Beror på abonnemanget.
När jag hade fri datamängd så surfade jag bara på.
När jag senast hade med pott så höll jag mig under 40 gig som ingick.

På fiber kör jag bara på eftersom det inte finns någon begränsning.
Man kommer alltid göra av med mer datamängd på fiber än Mobilt bredband.
 
Varför då? Vi gjorde av med ungefär lika mycket data när vi hade ADSL.

Om man nu måste dra ner på användandet med 4G så innebär ju det att 4G inte längre är ett alternativ till fiber eller ADSL, det är då en nödlösning.
 
SueCia skrev:
Då måste finland ha världens bästa 4G, eller så har du inga krav på responstid.
Ja åtminstone leverantörerna påstår det:wow:
Som det verkar här börjar man undra om de har rätt. Jag har endast 3G som sagt, 4G är säkert betydligt snabbare men kostar mera. Betalar 11,90€/månad, ingen "surfpott". Om du med responstid menar Ping så brukar den ligga mellan 50-60ms. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men har inte upplevt några problem med att spela.
speedtest.JPG
 
Nerre skrev:
Varför då? Vi gjorde av med ungefär lika mycket data när vi hade ADSL.

Om man nu måste dra ner på användandet med 4G så innebär ju det att 4G inte längre är ett alternativ till fiber eller ADSL, det är då en nödlösning.
Varför vad?

Att ni gjorde av med lika mycket på ADSL är ganska logiskt, då ni säkert använt bredbandet på samma sätt.
Har man fri datamängd så surfar man ju bara på.
Man anpassar sig oftast till det man har.
För en del blir det en nödlösning.
 
Du skrev "Man kommer alltid göra av med mer datamängd på fiber än Mobilt bredband."

Det var det jag undrade "Varför då?" om.

Om du menar "Man kommer alltid göra av med mer datamängd på anslutning utan trafiktak än på anslutning med trafiktak" så håller jag med dig. Men det styrker ju bara argumentet att 4G inte är ett alternativ.
 
Nerre skrev:
Du skrev "Man kommer alltid göra av med mer datamängd på fiber än Mobilt bredband."

Det var det jag undrade "Varför då?" om.

Om du menar "Man kommer alltid göra av med mer datamängd på anslutning utan trafiktak än på anslutning med trafiktak" så håller jag med dig. Men det styrker ju bara argumentet att 4G inte är ett alternativ.
Ja så är det nog, är det är fritt så kollar man väl inte direkt eller hushåller.
Om det är ett alternativ är nog individuellt än generellt.
 
SueCia skrev:
Enda chansen att det ska bli billigare är om du får med dig många grannar på samma vända. Efteranslutning av enskild kund är inget man får bidrag för. Har det dessutom redan betalats ut bidrag för ditt område och förre ägaren idiotiskt nog inte anslöt sig till det så lär det inte bli mer bidrag då det området ses som "anslutet".
Varför tycker du att folk som inte köper in sig i ett fibernät är idiotiskt? Då menar du alltså sådana sim mig? Jag trodde vi skulle sluta med sådana påhopp.
 
  • Gilla
anderols och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.