tommib
Tråden är från 2007, trappkopplingen är nog redan gjord.

För övrigt går det utmärkt att göra en sparkoppling, den är precis lika godkänd som en "vanlig". Vid utanpåliggande installation där man vill ha uttag i bägge ändar är den en förutsättning.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tom drista mig att påstå att "sparkopplingen" är den som borde kallas vanliga. Den är nog den koppling som dom allra flesta yrkesmän använder (trots att konsulter ofta ritar den andra med en tråd till ;) )
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Du vill väl inte ha brytning på fasen om du ska ha uttag i båda ändar? Jag har för ett antal år sedan frågat besiktningsman om stockholms eller uppsala kopplingen var godkänd..vilket han svarade nej på...
 
tommib
M Morgan Jacobsson skrev:
Du vill väl inte ha brytning på fasen om du ska ha uttag i båda ändar? Jag har för ett antal år sedan frågat besiktningsman om stockholms eller uppsala kopplingen var godkänd..vilket han svarade nej på...
Vitsen med en sparkoppling är att du får en obruten fasledare i bägge ändar av kopplingen. Jag kan för mitt liv inte se varför den kopplingen inte skulle vara godkänd. Här är de två normala varianterna.

Som sagt, en sparkoppling möjliggör att man går vidare till ett uttag (eller annat) även i bortre ändan av kopplingen när man kopplar med utanpåliggande kabel (utan att använda specialkabel).

Däremot finns en farlig variant som kan innebära matning från bägge håll i lampsockeln (se bild här). Den kan jag mycket väl tänka mig är förbjuden.

Detta med att kalla kopplingar för olika egennamn (Stockholmskoppling, Uppsalakoppling mm) är upplagt för att förvirra. Visa kretsschema istället så blir det tydligt vad som avses.
 
Sparkoppling och Uppsala (har med den "visdom" som sägs finnas där att göra) är samma koppling. Jag kan aldrig tänka mig att man kan kalla den kopplingen för Stockholm ? för där finns ju ingen "koppling" :) som till Uppsala
Ps
Konsulten visste nog inte vad en sparkoppling var
 
Det finns ett driftfall där fasledaren blir paralellkopplad med mellantråden. Det gör att fasledaren får en fördubblad area. Men strömmen kommer nog meśt att passera genom fasledaren p.g.a övergångsresistansen i brytarna. Genom paralellkopplingen kan det bli något svårare för en ovan person att felsöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.