amux skrev:
Och / eller ställa frågor här vid "minsta tvekan".
Formlerna är lätta och entydliga vid likström.
Vid 3-fas växelström finns tvekan. ;)
3-ledare, 4-ledare, 5-ledare.
Till och med dom lärde verkar tveka vad som är säkrast/bäst, därför har vi olika system i olika länder, t.ex. Norge.
Teori är en sak, PRAKTIK är en annan sak. Skit i formlerna. Vad är du hjälpt av formler om du ändå inte fattar hur en installation skall utföras? Låt vara att nu detta fallet "bara" handlar om en 3-fas motoruttag, men rent generellt måste man begripa elsystemets och apparaters uppbyggnad innan man skall göra ett ingrepp.

Tycker att om man inte är säker på hur det skall utföras, då SKALL man låta ngn som är det göra det. Men det är min åsikt.......
 
Jag VILL LÄRA MIG min stugas elsystem, eller rättare skrivet måste lära mig. Jag har ringt elektriker men ingen hör av sig, det finns ingen elektriker inom 4mils radie. :-/
 
Underligt hur en så snäll och ärlig fråga kan få så många elaka svar.
Självklart ska man inte ge sig på saker man inte kan eller får men för den skull behöver man inte skälla och fördömma frågeställaren.
Ett bra uttömmande svar hade väll varit att man inte bara kan/får byta ut en gammal hanske mot en ny om det inte är 5 trådar fram. Då hade frågeställaren lätt kunna ta till sig detta och förhoppningsvis ringa någon som skulle fixat detta.
 
Snuttjulle skrev:
Underligt hur en så snäll och ärlig fråga kan få så många elaka svar.
Självklart ska man inte ge sig på saker man inte kan eller får men för den skull behöver man inte skälla och fördömma frågeställaren.
Ett bra uttömmande svar hade väll varit att man inte bara kan/får byta ut en gammal hanske mot en ny om det inte är 5 trådar fram. Då hade frågeställaren lätt kunna ta till sig detta och förhoppningsvis ringa någon som skulle fixat detta.
Har inte för att avsikt att vara elak. När jag säger DU, menar jag ingen specifik person, utan person i allmänhet. Hade kunna skriva man/kvinna/ni/en människa osv.

Förstår problematiken här. MAN vill dra in på kostnaderna, känna en tillfredsstälelse över ha gjort ngt själv, mm. mm.

Haegermeister, har du ingen polare, granne som kan komma o kika/hjälpa dig? Kanske han kan ge dig en kurs i hur ett elsystem är uppbyggt, va de olika delara i en elcentral är?

Bara det att detta med el är så pass viktigt, kan vara verkligt farligt om det är fel utfört...
 
lite självsanerande inom elinstallationer mao ;)
 
kankonkan skrev:
[quote author=Snuttjulle link=1148585450/0#21 date=1148803160]Underligt hur en så snäll och ärlig fråga kan få så många elaka svar.
Självklart ska man inte ge sig på saker man inte kan eller får men för den skull behöver man inte skälla och fördömma frågeställaren.
Ett bra uttömmande svar hade väll varit att man inte bara kan/får byta ut en gammal hanske mot en ny om det inte är 5 trådar fram. Då hade frågeställaren lätt kunna ta till sig detta och förhoppningsvis ringa någon som skulle fixat detta.
Har inte för att avsikt att vara elak. När jag säger DU, menar jag ingen specifik person, utan person i allmänhet. Hade kunna skriva man/kvinna/ni/en människa osv.

Förstår problematiken här. MAN vill dra in på kostnaderna, känna en tillfredsstälelse över ha gjort ngt själv, mm. mm.

Haegermeister, har du ingen polare, granne som kan komma o kika/hjälpa dig? Kanske han kan ge dig en kurs i hur ett elsystem är uppbyggt, va de olika delara i en elcentral är?

Bara det att detta med el är så pass viktigt, kan vara verkligt farligt om det är fel utfört...[/quote]

Va e problemet ?

Har ett automatsäkringsskåp med jfb i garaget, markledningen från husets huvudcentral till garagets skåp är 4-ledad, det sitter jfb mellan PE och N skenan

Ansluter de 3-faserna + Jorden och Nollan med en 5-ledad kabel till 400V-uttaget!

****************************************************************

Ang. alla påhopp man får för att man ställer en fråga här...(speciellt Joakim i ett inlägg)

Jag råkar kunna lite om bilar och när folk ställer frågor ( i andra forum) och ibland kommer med felaktiga påståenden/förslag om hur man gör när man ex. vis reparerar bromsarna på sin bil..

Då brukar jag INTE bli upprörd och mässa om 'Ditt lilla barn som blir överkörd av den 2 ton tunga bilen FÖR ATT DU som amatör skulle laga bromsarna på det VISET!...utan istället berätta om hur det skall göras, om jag nu råkar veta hur det skall lagas...

Kan man inte hålla det på en sådan nivå även när det gäller detta forum?

Jag undrar om ni som är elektriker lagar era bilar själv?  ;)
 
Kan alltid vara bra att ha lite koll på sin installation.

Öppnade centralen i morse för att koppla bort en EKLK som blivit över sedan några år och helt enkelt stört mig med sin närvaro. Brukar aldrig göra något i centralen, men denna gång blev det så.

Till min fasa upptäckte jag en felkopplad jordledare (gulgrön) som satt på nollskenan. Vet inte vem f-n som gjort det, det var innan min tid, men det som stör mig är att de elektriker som installerade jordfelsbrytaren kunde väl ha upptäckt det... Som tur är har jag faktisk aldrig använt just det uttaget (trefas i garaget) och där hade ju jfb:n inte gjort mycket nytta. Huh :(
 
det underlättar ju om du vid start av tråden hade nämnt att det satt en central i garaget istället för att bara skriva att det gick en treledare + skärm till garaget, hur fanken ska någon då veta att det sitter en central där?
detta belyser faran av att "kan själv" kopplar sen han rådfrågat tex här på forumet, sen när det hänt en olycka så är det elektrikerna som svarat på forumet som gjort fel genom att "svara fel" >:(
 
pellefant skrev:
det underlättar ju om du vid start av tråden hade nämnt att det satt en central i garaget istället för att bara skriva att det gick en treledare + skärm till garaget, hur fanken ska någon då veta att det sitter en central där?
detta belyser faran av att "kan själv" kopplar sen han rådfrågat tex här på forumet, sen när det hänt en olycka så är det elektrikerna som svarat på forumet som gjort fel genom att "svara fel" >:(
"Tror att jag skall ansluta de tre faserna och Nollan från skåpet till  kontakten och altså "

Ursäkta att jag inte skrev skåpet I GARAGET...det kanske inte var tydligt men det stod från skåpet...i det första inlägget... :cool: du kanske trodde att jag skulle ansluta enbart ett 400V uttag...sorry :cool:
 
>:( Hur ska forumet undvika detta i framtiden..........

Bifogar bild av (mätare,central,säkringsskåp)....vad skall det heta på fackspråk :)
 
  • t_P5071460.jpg
Haegermeister skrev:
[quote author=pellefant link=1148585450/0#26 date=1148931752]det underlättar ju om du vid start av tråden hade nämnt att det satt en central i garaget istället för att bara skriva att det gick en treledare + skärm till garaget, hur fanken ska någon då veta att det sitter en central där?
detta belyser faran av att "kan själv" kopplar sen han rådfrågat tex här på forumet, sen när det hänt en olycka så är det elektrikerna som svarat på forumet som gjort fel genom att "svara fel" >:(
"Tror att jag skall ansluta de tre faserna och Nollan från skåpet till  kontakten och altså "

Ursäkta att jag inte skrev skåpet I GARAGET...det kanske inte var tydligt men det stod från skåpet...i det första inlägget... :cool: du kanske trodde att jag skulle ansluta enbart ett 400V uttag...sorry  :cool:
[/quote]

Tror faktiskt de flesta tolkade det som att skåpet satt i huset och att du bara skulle ansluta ett trefasuttag med en befintlig fyrledarkabel (iallafal gjorde jag det...). Det gjorde att du gav ett något "farligt" intryck, men det ursäktar VERKLIGEN INTE sura inlägg. Med en exakt beskrivning hade det blivit ett korrekt och enkelt svar tror jag.

Tyvärr skrämmer en sådan här tråd bort många som istället kanske "provar lite" istället för att fråga och få ett sakligt svar. Bästa sätt att undvika detta i framtiden är nog att frågeställarna är övertydliga, gärna med bilder och att alla andra jobbar på sin "netikett" (attityd).

IMHO  ;)
 
dalle skrev:
Tror faktiskt de flesta tolkade det som att skåpet satt i huset och att du bara skulle ansluta ett trefasuttag med en befintlig fyrledarkabel (iallafal gjorde jag det...). Det gjorde att du gav ett något "farligt" intryck, men det ursäktar VERKLIGEN INTE sura inlägg. Med en exakt beskrivning hade det blivit ett korrekt och enkelt svar tror jag.

Tyvärr skrämmer en sådan här tråd bort många som istället kanske "provar lite" istället för att fråga och få ett sakligt svar. Bästa sätt att undvika detta i framtiden är nog att frågeställarna är övertydliga, gärna med bilder och att alla andra jobbar på sin "netikett" (attityd).

IMHO  ;)
Håller fullständigt med.
 
Jag kan bara konstatera att jag INTE har fått något OK svar på min fråga ännu ?! så jag ställer väl den igen >

Har ett automatsäkringsskåp med jfb i garaget, markledningen från husets huvudcentral till garagets skåp är 4-ledad, det sitter jfb mellan PE och N skenan

Ansluter de 3-faserna + Jorden och Nollan med en 5-ledad kabel till 400V-uttaget!

 
ursäkta men vad är frågan??? ::)
 
Haegermeister skrev:
Jag kan bara konstatera att jag INTE har fått något OK svar på min fråga ännu ?! så jag ställer väl den igen >

Har ett automatsäkringsskåp med jfb i garaget, markledningen från husets huvudcentral till garagets skåp är 4-ledad, det sitter jfb mellan PE och N skenan

Ansluter de 3-faserna + Jorden och Nollan med en 5-ledad kabel till 400V-uttaget!
Du har själv gett ett alldeles utmärkt svar på din egen fråga. 400V-uttaget behöver anslutas med fem ledare: tre faser, nolla och jord. Du har tre faser, nolla och jord i säkringsskåpet i garaget. Koppla rätt bara!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.