S sjoelund skrev:
Hur klipparen återvänder skulle fungera. Men kabeln fungerar även som begränsningskabel och riktningen på fältet som skapas av strömmen som skickas genom den har en riktning. Så om du vänder på laddningsstationen kommer nog roboten bara att försöka klippa utanför området du begränsat istället för inuti.

Jag funderar på om det fungerar om man byter håll på stationen och vilken som är vänster och höger av begränsningskablarna. Men jag tror att den fortfarande gör fel och manualen borde ha den konfigurationen listad om det gick...
Så länge som klipparen kör in innanför slingan när den backar ur så borde det fungera att polvända slingan tycker jag? Det är ju inte så att den skapar ett fält inom slingan utan roboten kör ju tills den känner av slingan och då vänder den.
 
  • Gilla
IronDane
  • Laddar…
R
F Fredzter skrev:
Så länge som klipparen kör in innanför slingan när den backar ur så borde det fungera att polvända slingan tycker jag? Det är ju inte så att den skapar ett fält inom slingan utan roboten kör ju tills den känner av slingan och då vänder den.
Du har fel. Det är precis just ett fält som skapas och slingan måste anslutas åt rätt håll för att det ska fungera.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
R
Jag saknar två punkter i artikeln, ljudnivå och kvalitet. De billiga klippare jag har sett har, minst sagt, haft brister inom båda dessa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
F Fredzter skrev:
Köpte jula-klipparen för ett tag sen. Funkar kanon! Den har dock inte pekskärm som dom hävdar i artikeln. Men däremot så kan man ställa klipptider per dag och vilka dagar den ska kantklippa i appen. Som dom skriver så nämns inte appstöd på hemsidan eller i manualen på 300-modellen men det är bara att ladda ner robotic-mower och skanna QR-Koden på klipparen.

Roboten studsar runt där hemma och hittar in i ganska trånga passager. Den har aldrig fastnat annat än att den kört över nåt. Vet inte nåt som en dyrare skulle gjort bättre. Om vi inte pratar om nya generationen som klipper mer målmedvetet. Men då pratar vi ju 20 000 eller mer.
Är du säker på att du har samma modell som den som BH har i sin artikel? Om det är fallet så skulle jag verkligen bli orolig för då har Kineserna uppdaterat, ändrat produkten utan att Jula verkar ha koll på det.
 
F
M maria01 skrev:
Einhell är ju riktigt stora dom med deras produkter finns över hela europa jag har själv deras produkter aldrig vart nåt problem det är budget men inga problem när det går sönder

och Stihl äger greenworks och dom är ju enorma
Det är fortarande en 100% brandad kinesisk klippare, utvecklad och byggd i Kina och sminkad med Einhell logga. Tittar du i instruktionsboken så ser du att det med stor sannolikhet är den Kinesisk tillverkaren som gjort den med och att Einhell lagt förvånansvärt begränsat med kärlek på det. Reservdelar kan vara ett ickeproblem nu och om tre år kan nämnda klippare vara ur produktion och det kan vara omöjligt att få tag i reservdelar. Titta på Ryobi tex som är en annat känt märke och kvalitetsmässigt klingar betydligt högre än Einhell och deras rätt usla förmåga att få fram reservdelar redan under produktens garantitid.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du har fel. Det är precis just ett fält som skapas och slingan måste anslutas åt rätt håll för att det ska fungera.
Du har rätt! Jag testade att ändra och då fungerade den endast utanför slingan.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du säker på att du har samma modell som den som BH har i sin artikel? Om det är fallet så skulle jag verkligen bli orolig för då har Kineserna uppdaterat, ändrat produkten utan att Jula verkar ha koll på det.
Det är samma. Dom skriver på 500m2 modellen att den har app och Wi-Fi. Dom vill säkert hellre sälja den då den är 2500kr dyrare så då råkade dom ”glömma” att nämna det på 300-modellen.
 
F Fredzter skrev:
Vad är det som går sönder mest på dom? Detta är min första robot.

Jag vet att meec-roboten är Brandad och den finns i andra namn så den är större än man tror. Sen så håller säkert de billiga modellerna inte lager på delar lika länge efter att dom slutat säljas som t ex gardena.

Men jag tänker också att den va ett bra alternativ då den nya generationen fortfarande är för dyr. När man kan få en som klipper metodiskt och som undviker hinder för 10 000 så blir det nog en uppgradering så får den här flytta till plätten på framsidan som jag idag kör med trimmer.

Om vi har nån gräsmatta kvar då det vill säga. Frugan håller på att fylla gården med rabatter och växthus.
Jag har en HQ som går på ojämnt underlag, jag har bytt klippmotor (pga trasiga lager), klippdisk (flera gånger efter att den kört in i saker på gräsmattan), display, stopp-switch (den skakar sönder på stenläggningen), ett hjul, en hjulmotor, stoppknappen (gick sönder så jag bytte chassi), magneterna till lyftsensorn har rostat bort, lager till klippdisken (flera gånger), blecken till laddningen osv, nätaggregatet

På första klipparen gav moderkortet upp, då köpte jag en ny och använde den gamla som reservdelsmaskin.

Nu bor jag rätt nära havet på västkusten iofs, hos oss rostar även "rostfritt" stål...
...mycket av det som gått sönder har berott på rost/oxidation...
 
  • Gilla
Fredzter och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har en HQ som går på ojämnt underlag, jag har bytt klippmotor (pga trasiga lager), klippdisk (flera gånger efter att den kört in i saker på gräsmattan), display, stopp-switch (den skakar sönder på stenläggningen), ett hjul, en hjulmotor, stoppknappen (gick sönder så jag bytte chassi), magneterna till lyftsensorn har rostat bort, lager till klippdisken (flera gånger), blecken till laddningen osv, nätaggregatet

På första klipparen gav moderkortet upp, då köpte jag en ny och använde den gamla som reservdelsmaskin.

Nu bor jag rätt nära havet på västkusten iofs, hos oss rostar även "rostfritt" stål...
...mycket av det som gått sönder har berott på rost/oxidation...
Du måste ha osedvanligt mycket otur. Min HQ har rullat på i 6 år. Jag har bytt ett spänningsaggregat samt ett kretskort i maddstationen pga ett ganska direkt blixtnedslag. På klipparen har jag bara bytt rakbladen. Helt klart en grym kvalitetsprodukt. Bor troligtvis lika kustnära skulle jag tro.
 
F fsn skrev:
Du måste ha osedvanligt mycket otur. Min HQ har rullat på i 6 år. Jag har bytt ett spänningsaggregat samt ett kretskort i maddstationen pga ett ganska direkt blixtnedslag. På klipparen har jag bara bytt rakbladen. Helt klart en grym kvalitetsprodukt. Bor troligtvis lika kustnära skulle jag tro.
Min går rätt mycket på stenläggning och berghällar, det påverkar naturligtvis en del. Sedan har jag igång den ända till mitten av november, det påverkar nog också (den skrämmer bort åkersorken).

Jag skall försöka få tag i en begagnad 230 denna gången. Den har dubbla guider, vilket jag skulle behöva.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Min går rätt mycket på stenläggning och berghällar, det påverkar naturligtvis en del. Sedan har jag igång den ända till mitten av november, det påverkar nog också (den skrämmer bort åkersorken).

Jag skall försöka få tag i en begagnad 230 denna gången. Den har dubbla guider, vilket jag skulle behöva.
Min går nog också till början av November, mest pga lathet. Dock inte på stenhällar. Har en 430X, rekommenderas.
 
Jag öppnade min klippare idag. Hela kretskortet är täckt av små vita prickar. Då jag misstänkte vad det var så smakade jag på det och mycket riktigt så var det salt...

Saltluften tränger in i klipparen och kondenserar och lämnar små saltkorn efter sig. Västkusten...
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Jag öppnade min klippare idag. Hela kretskortet är täckt av små vita prickar. Då jag misstänkte vad det var så smakade jag på det och mycket riktigt så var det salt...

Saltluften tränger in i klipparen och kondenserar och lämnar små saltkorn efter sig. Västkusten...
Kan vara en räv som pissat på den också….🤔 Hur långt har du till saltvatten?

Förlängde min slinga igår, skavde ner 150m FK2,5 och tryckte ihop med 3M fettfyllda ”grodögon-liknande” pryl samt flyttade laddstationen till ny position. Läste sen mig till att den lär in området via GPS. Frågan är om jag skall göra nån reset eller om den fattar att området är utökat ändå?
 
F fsn skrev:
Kan vara en räv som pissat på den också….🤔 Hur långt har du till saltvatten?
Jag har ca 300 meter öppet landskap (åkrar och ängar). Fönstren är "frostade" av salt varje vår. Våra två svarta bilar får en "vit ton" efter det har varit storm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.