Eller på en stolpe 1 meter ut från huset
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
För att kolla hur luftströmmarna går så kan man använda färgad rök, tex https://bjornax.se/sv/rokpatroner/


Lite OT:
Jag har varit med om att elda ”skumgummi” för att se hur brandrök beter sig, för att bla kontrollera om brandröken kommer upp till rökdetektorerna.
Det var intressant att se hur röken betedde sig vid tilluftsdonen.
Röken gick inte så högt upp i lokalen som vi trodde den skulle göra, detta pga den ”värmekudde” som bildas precis under taket.
 
Aldrig sett någon pump som står på tvären.
Det kan ju vara värt den minimala försämringen för att slippa se den.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spelar ingen roll vad du säger, hämmar man luftflödet får man sämre effekt!
I teorin har du ju givetvis rätt. I teorin. I praktiken så hindrar ett sånt där staket luftflödet I princip noll och ingenting.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
I teorin har du ju givetvis rätt. I teorin. I praktiken så hindrar ett sånt där staket luftflödet I princip noll och ingenting.
Korrekt, det kan till och med vara så att det förbättrar pga det laminerar flödet.
Men tänk så här: Hur skulle det optimala flödet se ut, och hur skulle det absolut sämsta flödet se ut, hur ser det ut om man lägger ribborna mot utedelen jämfört med om man sätter de 10 meter bort.
Så, hur nära/långt ifrån börjar "Noll och ingenting", det är frågan.
Jag vill dock poängtera att jag håller med, men vi vet inte exakt hur det ser ut. Jag har en utedel på mitt garage som inte sitter optimalt alls, och den fungerar, mycket väl, men jag vet inte förlusterna.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Eller på en stolpe 1 meter ut från huset
Ja, är det så dåligt, 2 meter upp och maskerat som duvslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.