Jag ska bygga in utrymmet under altan som är cirka 170 cm högt. Tänkte lägga takplåt under altangolvet.

Syftet är ställa in skottkärra, betongblandare, vattentunna, lite vedförråd och utedelen till luftvärmepumpen.

Det här är framsidan på stugan.

Hur tätt bör jag sätta ribborna om jag inte vill att allt jag har där under syns utifrån?

Finns det något annat bra alternativ, typ jalusi av plank?

Tänkte mig något i denna stil:

Ribbat trästaket under en altan som döljer utrymmet under, med viss snö synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När du skriver ”utedelen till luftvärmepumpen.” så gäller det att tänka till ordentligt.

För utedelen till luftvärmepumpen behöver ganska stor luftomsättning för att inte tappa effekt. Om utrymmet blir för igenstängt så kommer temperaturen på luften i utrymmet att sjunka.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jo det kan nog behövas en hel del luftomsättning. Undrar hur mycket jag vågar bygga igen?

Det är en mindre luftvärmepump till en stuga på 55 kvm, Samsung 9 heter den.

Altanen är 2,70 x 7,20 m så det blir ju rätt bra rymd under, även om höjden inte är riktigt 1,70 under precis hela ytan.

Så jag tänker mig att 20 mm springor mellan varje ribba borde ge ett skapligt luftflöde, och sedan håller jag det fritt med att ställa andra prylar någon meter från utedelen.

Ribborna skulle ju kunna sluta 100 mm över mark, så blir det en lite större glipa där.

Med takplåt under trallen blir det ju ganska tätt uppåt.
 
Utedelen till luftvärmepumpen måste placeras fritt, utanför ditt bygge.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Då får jag tänka om lite.

Problemet är att utedelen till luftvärmepumpen redan sitter där, det har varit en mindre altan där tidigare som varit helt öppet under.

Om jag skippar vedförråd och takplåten, samt ökar på avståndet på ribborna till kanske 30-40 mm så blir det ju bättre luftflöde.

Tänkte lägga trallen med en fyrtumsspik mellan, och så brukar den ju torka ihop lite till. Då blir det ju luft även uppåt. Vad är det för minikrav på luftflöde till utedelen egentligen?

Eller måste jag lämna det helt öppet under altanen även fortsättningsvis?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Utedelen till luftvärmepumpen måste placeras fritt, utanför ditt bygge.
Varför?
Är det bara tillräckligt med luftflöde till utedelen så spelar det väl ingen roll??
 
M MrDizzy skrev:
Varför?
Är det bara tillräckligt med luftflöde till utedelen så spelar det väl ingen roll??
Luftflödet som krävs för utedelen är enormt, och det måste vara luft med utetemperatur hela tiden. Hindrar man detta luftombyte så kommer en del av luften som kylts ned (vid värmedrift) eller värmts upp (vid kyldrift) att sugas in i utedelen vilket påverkar effektiviteten. Hur kraftig denna försämring blir beror på hur mycket man lyckats sabotera funktionen jfr det normala - helt fristående med några dm in mot en vägg.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det finns väl många som byggt in sina pumpar mindre än så där och de funkar ändå..
 
”Funkar” gör det men frågan är hur bra fungerar det vintertid när det är kallt.
Det kanske blir ett COP-värde på ett redan vid +5° istället för vid -25°.
 
Både med tanke på luftflödet till utedelen och risk för bygglovskrav om jag skapar ett litet förråd under altanen talar för att inte bygga in den undertill.

Nu ligger stugan i skogen utan grannar, men väldigt nära vattnet. Kan ju vara någon som paddlar förbi och stör sig på mitt bygge.

Skulle ju förstås kunna bygga ribbor endast på framsidan och låta gavlarna vara öppna.
 
Detta är mitt sista inlägg i denna tråd.

Bygg *inte*in din utedel på några vis alls, detta äventyrar hela funktionen. Vad man max kan överväga i snörika regioner är ett snötak någon halvmeter upp, detta stör inte luftombytet och kan ge ett positivt bidrag.

Om du bygger in din utedel dvs kortsluter luftflödet så kan du lika gärna skita i att köra med llvp, effektiviteten blir usel och kan i bästa fall bli jämförbart med direktverkande elvärme.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har byggt in min med liknande luftspalt mellan spaljen. 2st llvp utdelar under en altan på 5,4x12m. Ingen temperaturskillnad överhuvudtaget innanför och utanför under vintern.

Vinden från utedelen känns inte ens 2 meter bort, det blir även stor yta både genom småspringor på altan och mellan ribborna.
 
A August Eriksson skrev:
Jag har byggt in min med liknande luftspalt mellan spaljen. 2st llvp utdelar under en altan på 5,4x12m. Ingen temperaturskillnad överhuvudtaget innanför och utanför under vintern.

Vinden från utedelen känns inte ens 2 meter bort, det blir även stor yta både genom småspringor på altan och mellan ribborna.
Spelar ingen roll vad du säger, hämmar man luftflödet får man sämre effekt!
Nu tycker jag du har ganska stort utrymme under, och det finns inget som sägar att du inte har haft tur som får det att fungera väl iaf.
Luft/vatten har roliga effekter när det gäller strömning, och jag lovar att det finns ingen som kan räkna på hur det fungerar under din altan, däremot kan man mäta FÖRE OCH EFTER inribbningen av altanen.
Om man tittar på hur många sätter sina utedelar, rakt ut från huset, det är ju helt sjukt, de borde stå på tvärsen ut från huset så inte husväggen hindrar luftflödet bakifrån. Det finns en uppsida med att den står på tvärsen, och det är att det blir snöfritt framför dörren, givet att den är placerad vid dörren förstås. Nersidan är att den blåser kall luft på dörren som sämrar en del.

Min utedel står på tvärsen under en altan med armeringsmatta som insynsskydd....
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spelar ingen roll vad du säger, hämmar man luftflödet får man sämre effekt!
Nu tycker jag du har ganska stort utrymme under, och det finns inget som sägar att du inte har haft tur som får det att fungera väl iaf.
Luft/vatten har roliga effekter när det gäller strömning, och jag lovar att det finns ingen som kan räkna på hur det fungerar under din altan, däremot kan man mäta FÖRE OCH EFTER inribbningen av altanen.
Om man tittar på hur många sätter sina utedelar, rakt ut från huset, det är ju helt sjukt, de borde stå på tvärsen ut från huset så inte husväggen hindrar luftflödet bakifrån. Det finns en uppsida med att den står på tvärsen, och det är att det blir snöfritt framför dörren, givet att den är placerad vid dörren förstås. Nersidan är att den blåser kall luft på dörren som sämrar en del.

Min utedel står på tvärsen under en altan med armeringsmatta som insynsskydd....
Fast om det skiljer 0.3 grader i utomhustemperatur vad är ens meningen med att diskutera det då? Sämre, absolut. Mätbart? Nej. Med det synsättet bör man alltid sätta utedelen på den blåsigaste, och mest soliga delen av fasaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.