Hej,

ska snart börja renovera badrummet i stugan och undrar om det går att sätta konstruktionsplywood på 45x45 regel. Vet att rekommendationen är 70mm men skulle helst behålla befintliga reglar... kommer det orsaka problem?

Tack på förhand
 
Kanske inte, ska du på med gips och kakel sen?
 
Tyvärr kommer det inte bli stabilt nog om du ska sätta kakel. Möjligtvis skulle det gå om du satte dubbel plywood.
Ska du bara sätta våtrumsmatta skulle det möjligtvis gå.
 
Tomture61
En innervägg med 45 x 70 reglar är ju stadigare + en bättre vägg ang ljud .
Har för mig att det ska reglas cc 30 + plywood , eller :thinking:
Gips ska vell vara utan papp på ytan .

https://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/plywood-och-skivor/bygg-en-saker-vatrumsvagg/

http://nordiskavattenskaderadet.nu/...nstruktioner-för-väggar-och-golv-i-våtrum.pdf

Hittade detta från Byggmax :
Särskilda krav för innervägg mot våtrum

Ska den nya väggen skapa ett nytt våtrum ställs höga krav på väggens stabilitet och branschorganet Säker vatten har tagit fram branschregler för just detta ändamål. Kraven som ställs då är att väggen ska bestå av reglar med minsta dimension 45 x 70 mm, i trä eller stål, som sätts med ett C/C-mått på max 45 cm. Vidare ska väggen, på våtrumssidan, kläs med minst 15 mm tjock konstruktionsplywood och därefter lämplig våtrumsskiva. Samtliga skivor måste fullskruvas längs alla kanter och längs mitten, vilket gör att skarvning måste ske mitt över en regel.
 
Redigerat:
Düsseldorff
Nä byt.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Tomture61
Vilka regler är det om man använder våtrumstapet / matta , ang dimension på träreglar i väggar :thinking:
 
Ska du dra rör i väggen är väl 45x70 min krav. 45x90 att föredra. Cc30 av 45x90, plyfa 15mm liggande och 12mm gips stående sattes hos mig.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Som påpekats i tråden. Det är inte bara av stabilitetskäl som man bör köra 70mm. Om du skall ha rör infällda i väggen så behövs en viss tjocklek för att få plats med en bockning ut genom väggen. Normalt så kör man nu RöriRör, de bockningsfixturer som finns kräver 70mm väggtjocklek.

Skulle det då också vara en yttervägg, så krävs även utrymme för isolering mellan det bockade röret och yttersidan av väggen. Man behöver ha mer isolering utåt än inåt från röret räknat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Düsseldorff
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns iofs såna här till vägg med 45 x 45 reglar .
[länk]
Men om en sån vägg är tillräckligt stadig för keramik :thinking:
Nej.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Rickard.
Det hade varit intressant och läsa vad andra än säker vatten tycker men det är tyvärr inte så lättillgängligt, AMA t ex.

Mitt gamla badrum hade 45x45mm reglar och bara 10-12mm spånskiva på ömse sidor och vi hade absolut inga kakel/klinkers-problem men det är såklart ändå inget jag skulle rekommendera.

Lösningen vi körde på var en 45x70 bredvid varje väggregel och salade på syll& h-band med 45x25. Lite pyssel men bättre än att behöva riva väggarna.
 
  • Gilla
Ben C
  • Laddar…
B Ben C skrev:
Hej,

ska snart börja renovera badrummet i stugan och undrar om det går att sätta konstruktionsplywood på 45x45 regel. Vet att rekommendationen är 70mm men skulle helst behålla befintliga reglar... kommer det orsaka problem?

Tack på förhand
Problemet du kan få är att försäkringen inte täcker en eventuell skada eftersom du inte följt branchreglerna.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Om du ska ha våtrumsmatta kvittar det lite om du inte ska hänga väldigt tunga saker på just dom väggarna. Du kan ju förstärka där du ska skruva upp handfat och ev duschblandare tex. Oftast uppkommer inte vattenskador i badrum på väggarna....
 
”Oftast” är en ganska klen tröst när skiten träffar fläkten.

Om man nu ska lägga ner en ansenlig summa, som en rätt utförd badrumsrenovering innebär förstår jag inte varför man inte kan göra allt rätt.

TS säljer stugan, det blir en skada och tada! Där kom ett dolda fel krav från köparen….
 
mexitegel mexitegel skrev:
”Oftast” är en ganska klen tröst när skiten träffar fläkten.

Om man nu ska lägga ner en ansenlig summa, som en rätt utförd badrumsrenovering innebär förstår jag inte varför man inte kan göra allt rätt.

TS säljer stugan, det blir en skada och tada! Där kom ett dolda fel krav från köparen….
Det kan tex vara pga platsbrist, TS vill inte förminska badrummets yta. Du får gärna visa mig ett exempel på ett badrum som fått vattenskada på en vägg pga 45mm reglar och plastmatta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.