Varför ska du ens lägga ytpapp under ett annat takmaterial? Speciellt på ett 45gradigt brant tak är det oerhört bortkastat kan jag tycka.
 
Goteborg Goteborg skrev:
Varför ska du ens lägga ytpapp under ett annat takmaterial? Speciellt på ett 45gradigt brant tak är det oerhört bortkastat kan jag tycka.
Är det bortkastat att lägga underlagspapp under ytpapp?
 
Nej absolut inte, men att lägga ytpapp och sedan läkta på det och annat takmaterial är bortkastat. Räcker gott med ubderlagsduk/papp
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Goteborg Goteborg skrev:
Nej absolut inte, men att lägga ytpapp och sedan läkta på det och annat takmaterial är bortkastat. Räcker gott med ubderlagsduk/papp
Några inlägg tidigare så förklarade jag varför jag vill göra som jag beskrivit.
Läkten för att enkelt kunna röra sig på taket när jag lägger plåten. Ytpapp istället för underlagspapp för att den är fasen så mycket mer tålig och den är dessutom tät.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Några inlägg tidigare så förklarade jag varför jag vill göra som jag beskrivit.
Läkten för att enkelt kunna röra sig på taket när jag lägger plåten. Ytpapp istället för underlagspapp för att den är fasen så mycket mer tålig och den är dessutom tät.
Okej, onödig kostnad, dessutom behöver du svetsa ytpappen om den ska vara tät, men alla lägger vi våra pengar på vad vi själva tycker det är värt. Tur är väl det :)
Ang 2tum2 istället för traditionella läkt ser jag inga som helst bekymmer med, annat än det som skrivits tidigare. Dubbla fotplåtar och något bredare vindskivor så blir det säkert hur bra som helst.
Många spänndukstak som finns lite var stans är läktade med 2tum3 så det är ju inget ovanligt direkt, samma sak här. Vi lägger pengarna på det vi själva tycker oavsett hur onödigt det är :)
 
Och sist ska du lägga klicktak, lägg det inte på reglar. Många länder gör det (och ja det är godkänt) bland annat Finland, ser förjävligt ut rent ut sagt då snölaster och/eller ett litet felsteg vid montering så har du märken i plåten.
 
Jag ser det inte som onödigt när kostnaden är så lite högre jämfört med underlagspapp.

Det är bra synpunkter gällande läkt, läkthöjd och estetik. Tack :)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Takpapp skall läggas horisontellt...(var det ett kuggpåstående) ;)

Nejdå, detta är så genomtänkt som jag klarar av. Tanken är helt enkelt att ha två supertäta tak, och att när plåten ger upp så finns ett papptak under som man inte måste lägga om (eftersom ytpappen inte varit belastad av vatten, väder och vind). Ja, det kostar en liten aning mer, men det är verkligen inte mycket mer.
Jag lägger dock inte pappen som "man skall"; hela rullar vågrätt. Jag lägger en tredjedel i stöten, alltså en tredjedel av takets horisontella längd. Detta då jag är ensam uppe på taket och sambon på marken (hon är extremt höjdrädd). Detta medför att jag får två lodräta skarvar på taket.
Takpapp skall läggas horisontellt...(var det ett kuggpåstående) ;)
Det är skillnad på underlagspapp och ytpapp. Och underlagspappen ska läggas horisontellt, men då du använt dig av ytpapp så kan den läggas vertikalt beroende på fabrikat, och detta kan säkert Rickard.ag svara på under vilka förutsättningar som råder, om frågan lyfts. Annars så är arbetsinsatsen beundransvärd(y)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag ser det inte som onödigt när kostnaden är så lite högre jämfört med underlagspapp.

Det är bra synpunkter gällande läkt, läkthöjd och estetik. Tack :)

Det är väl ganska stor skillnad på modern lätt underlagsduk och ytpapp? Både i pris och hanterbarhet.
 
useless useless skrev:
Det är väl ganska stor skillnad på modern lätt underlagsduk och ytpapp? Både i pris och hanterbarhet.
Jag har inte kollat supernoga, men 1500:- för 21 kvm ytpapp ser inte jag som betungande, och i synnerhet inte om det fungerar som jag tänkt (att man i princip aldrig behöver lägga om pappen igen).
Hanterbarhet? I mitt fall (och jag tror att alla kan göra som jag) så blir det att hantera våder om 3 meters längd i stöten. Det ser inte jag som speciellt besvärligt.
 
Det problemet jag kan se mellan ytpapp och underlagspapp är hur diffusionsöppen den är? Ytpapp direkt på råspont kanske leder till att ditt tak ruttnar bort inifrån istället då den inte släpper igenom fukt och kondens inifrån sett.

Personligen hade jag kört underlagspapp sen 25x38 som strö och 28x70 som läkt i ditt fall, då får du bra anliggningsyta mot plåten och rejäla läkt du inte trampar igenom i första taget.
 
P Plåtsax skrev:
Det problemet jag kan se mellan ytpapp och underlagspapp är hur diffusionsöppen den är? Ytpapp direkt på råspont kanske leder till att ditt tak ruttnar bort inifrån istället då den inte släpper igenom fukt och kondens inifrån sett.

Personligen hade jag kört underlagspapp sen 25x38 som strö och 28x70 som läkt i ditt fall, då får du bra anliggningsyta mot plåten och rejäla läkt du inte trampar igenom i första taget.
Tror ingen äldre typ av ytpapp/underlagspapp släppte igenom särskilt mycket vatten om det inte var hål i den...

/ATW
 
Rickard.
P Plåtsax skrev:
Det problemet jag kan se mellan ytpapp och underlagspapp är hur diffusionsöppen den är? Ytpapp direkt på råspont kanske leder till att ditt tak ruttnar bort inifrån istället då den inte släpper igenom fukt och kondens inifrån sett.
Detta är vansinne och totalt felaktigt. Ytpapp, underlagspapp och underlagsduk är alla diffusionstäta. Dessutom finns det ju säkert miljontals byggnader med diffutionstätt på råspont så det fungerar ju uppenbart om resten är byggt korrekt.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Tror ingen äldre typ av ytpapp/underlagspapp släppte igenom särskilt mycket vatten om det inte var hål i den...

/ATW
Nej det är förvisso sant, men mängden fukt och kondens som ska transporteras genom huset är ju också ett modernt problem som ökat och med energieffektivare hem kräver andra lösningar.
 
P Plåtsax skrev:
Nej det är förvisso sant, men mängden fukt och kondens som ska transporteras genom huset är ju också ett modernt problem som ökat och med energieffektivare hem kräver andra lösningar.
Helt sant att vi producerar mer fukt inomhus idag, men ett korrekt byggt hus avsett för modernt leverne skall vara plastat på insidan. Alternativet är att leva som man gjorde förr; elda för kråkorna. Fukten i huset transporteras ut ur huset genom ventilationen. I och med plastskiktet så kommer ingen fukt från insidan att nå konstruktionen, och därför blir scenariot att fukt inifrån inte kommer att nå pappens undersida som ligger mot råsponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.