F
J Johan Svanbäck skrev:
Fråga: Klipparen fungerade när du hade ny slinga på 30m tillfälligt lagd men inte på den ordinarie slingan? och det berodde på laddstationen?
ja, exakt så. Det finns en tråd om det här på Byggahus.

Troligtvis nåt förstärkarsteg som gått sönder så den inte fixade längre slinga.
 
Jag var ute för det där fenomenet för några år sedan när jag jobbade en del med robotgräsklippare. Lagade en efter ett rejält åsknedslag. Fick byta det mesta förutom kretskortet i laddstationen (trodde jag). Klipparen fungerade utmärkt på det mindre området som vi hade att testa klippare på. Ett område med ca 40-50 meter slinga. Men hemma hos kunden gick det inte. Där visade det sig att kretskortet i laddstationen trots allt var skadat och inte orkade driva en längre slinga. När åskan närmar sig så är viktigt att inte bara dra ut nätadaptern ur väggen utan även koppla ur slingan ifrån laddstationen och backa ut gräsklipparen liten ifrån laddstationen.
 
  • Gilla
jurabergen och 2 till
  • Laddar…
F
Q quick skrev:
Jag var ute för det där fenomenet för några år sedan när jag jobbade en del med robotgräsklippare. Lagade en efter ett rejält åsknedslag. Fick byta det mesta förutom kretskortet i laddstationen (trodde jag). Klipparen fungerade utmärkt på det mindre området som vi hade att testa klippare på. Ett område med ca 40-50 meter slinga. Men hemma hos kunden gick det inte. Där visade det sig att kretskortet i laddstationen trots allt var skadat och inte orkade driva en längre slinga. När åskan närmar sig så är viktigt att inte bara dra ut nätadaptern ur väggen utan även koppla ur slingan ifrån laddstationen och backa ut gräsklipparen liten ifrån laddstationen.
exakt så gör jag. Skall faktiskt köpa en ”båt huvudbrytare” och lägga på slingan så man lätt kan bryta den utan att krypa runt som en idiot i garaget och leta efter flatstiften.
 
C
F fsn skrev:
Skall faktiskt köpa en ”båt huvudbrytare” och lägga på slingan så man lätt kan bryta den utan att krypa runt som en idiot i garaget och leta efter flatstiften.
Ja, slinganslutningarna är inte särskilt väl anpassade till att hålla på att koppla ur och in. Om man skulle koppla ur slingan varje gång det åskar skulle man nog sabba anslutningarna ganska snabbt. För att inte tala om frustrationen att ligga i regnet och gräva i jord och brännässlor för att koppla i och ur dem. Nä, i praktiken är det nog inte många som kopplar ur när det åskar.
 
Inte vet jag men för mig funkar det bra. Öppnar taket på huset. Backar gräsklipparen och fäller fram laddhuvudet. Sen är det bara å rycka bort. Har man gjort det några gånger så vet man vad stiften sitter och då är det snabbt gjort. Men visst går det att dra ut en flerpolig kontakt bakom laddstationen som är lättare att koppla i sär.
 
Har nu lagt ner lite mer tid och verkar ha löst problemet.
Det räckte att söka ny slingsignal. Sedan fungerar den igen.
Felet kom efter ett åskväder så jag trodde att det var boven, men det blev kanske något konstigt när jag stängde av strömmen och drog ut klipparen ur laddaren i samband med åskan.
 
Hej,

Tänkte bara följa upp med hur det gick till slut.

Köpte ett nytt kretskort till laddstationen hos återförsäljaren. 1530 kr kostade det men finns några hundralappar billigare på nätet. Var väldigt enkelt att byta kortet själv. Sex skruv på undersidan av laddstationen och fyra kontakter på kretskortet. Tog 15-20 minuter. (Har man garanti kvar ska man kanske kolla om den påverkas innan man byter själv dock.)

Efter det kunde jag trycka iväg en ny slingsignal, vilket jag inte kunde innan, och klipparen rullade ut. Nu klipper hon som vanligt igen.

Utan jag alla tips i detta forum hade jag blivit av med betydligt mer pengar och och inte minst tid. Tusen tack för all hjälp!

H Hallerudsbo skrev:
Dom är känsliga för åska
Ta bara en bit slinga å lägg ut ny ett par meter.
Samma fel så vet du att det är trasig
F fsn skrev:
inte nödvändigtvis. Jag hade samma fel.

Med några meter slinga (tror det var 30m eller nåt) tillfälligt lagd så gick den men när jag kopplade in vanliga slingan var den dör trots grön diod. Meggade slingan då jag trodde den var kass men allt var ok.

Fick byta ett kort i laddatationen så gick den igen. Detta var inget dom hittade på felsökningen hos aukt.ÅF.

Detta var efter ett åsknedslag i närheten.
Q quick skrev:
Jag var ute för det där fenomenet för några år sedan när jag jobbade en del med robotgräsklippare. Lagade en efter ett rejält åsknedslag. Fick byta det mesta förutom kretskortet i laddstationen (trodde jag). Klipparen fungerade utmärkt på det mindre området som vi hade att testa klippare på. Ett område med ca 40-50 meter slinga. Men hemma hos kunden gick det inte. Där visade det sig att kretskortet i laddstationen trots allt var skadat och inte orkade driva en längre slinga. När åskan närmar sig så är viktigt att inte bara dra ut nätadaptern ur väggen utan även koppla ur slingan ifrån laddstationen och backa ut gräsklipparen liten ifrån laddstationen.
 
  • Gilla
ordain och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jag testa olika tills en sambo kom och erkände att hon hade grävt.
Men som sagt jag hitta inget fel med slingtestaren.
Men roboten sa sling fel.
”en” sambo. Har du flera???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.