Hej!

Jag planerar att bygga in/ut min carport till garage. Carporten står idag 1m från tomtgräns och alla carportar i området är placerade på samma sätt. Några grannar har byggt in till garage redan (med bygglov), men jag anser att det blir för litet och vill bygga ut 2m (får inte in bilen annars) så att hus och carport linjerar i framkant.

Har sökt bygglov, granne har yttrat sig med "hittepåargument":

  • • Utbyggnaden av garaget skulle innebära att vi får en ladugårdsvägg som blockerar utsikten från det fönster där vi sitter och äter. Idag kan vi se grannhusen på andra sidan gatan och har viss överblick över gatan.
  • • Vi får även kraftigt försämrad soltid då utbyggnaden kommer förlänga tiden då garaget blockerar solen från vårt däck.
  • • Utb. Har inget stöd i detaljplan, det finns inget liknande ex. på gatan.
  • • Garaget står ett fåtal cm från vår gräns.
  • • Slutligen kommer värdet på vår fastighet försämras p.g.a. ovan nämnda skäl.

Enligt byggnadsnämnden kan de inte ge bifall pga detta. Jag påtalade då att det inte fanns någon grund i påståendena, förutom att det givetvis kommer att synas. Jag satte upp en mock-up hela förra sommaren för att utvärdera solpåverkan och vi var då överrens med grannarna om att det inte gav någon nämnvärd extra skugga för deras del (Häcken står såpass mkt närmare och deras soldäck är långt bort. Några dm2 extra skugga blir det i slänten under några timmar under vår och höst).

Vad har man för möjligheter att kräva sannaing i påsåendena från grannen?

Sen var ett av hennes huvudargument dessa 4.5m. Däremot hittar jag inget om några 4.5m i vår detaljplan (som är ca 10 år gammal). Där finns en karta som reglerar byggande nära vägen och på vissa delar av tomten, men jag håller mig innanför dessa. Är 4.5m någon övergripande regel?? Vet att ett par bekanta i annan kommun fick ( i år) bygga 1.5m från tomtgräns utan att granne behövde yttra sig för att det rörde sig om komplementbostad (dubbelgarage). Är det skillnad på nybyggnation och tillbygge? Carporten står ju där den står (vilket är då innanför 4.5m). Se bifogat fotomontage för en bättre uppfattning om hur det är tänkt (bilden visar grannens fönstervy).

Visa bilaga 175872
 
Redigerat:
Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns en generell regel om 4,5m. men jag tror att det skall stå explicit i en det. plan som är såpass ny. I många planer tillåter man speicfikt att garage och liknande får byggas ex. 1m från gränsen. Om det inte finns någon sådan bestämmelse i planen (kanske kan specificeras i övergripande områdesplan) så får du inte bygga något så nära gränsen.

Bygglovsmyndigheten har dock möjlighet att bevilja det ändå som s.k mindre avvikelse. Vid en avvikelse så måste myndigheten hämta in grannars åsikter innan beslut får fattas. men synpunkterna är då en del av beslutsmaterialet, myndigheten kan gå emot grannarna. De har inte vetorätt.
 
En sak som du kan försöka hävda är den kommunala likabehandlingsprincipen. Om kommunen har beviljat liknande byggen åt andra så kan de vara skyldiga att bevilja det även för dig. MEN Plan o Bygglagen skärptes för ett par år sedan, om de andra beviljats under föregående lag, så försvagas likabehandlingsargumentet.

Om det nu är en handläggare som inte vill bevilja bygglovet, (de får ofta bevilja direkt på delegation från nämnden), då kan du begära att frågan skall tas upp i nämnden. Det blir då politiker som beslutar. Det kan krävas rätt mycket av ditt material för att de skall gå emot handläggaren.

Nackdelen med beslut i nämnden, är att du då kan få ett negativt beslut, och bygglovstaxan debiteras efter beslut, du får alltså betala för bygglovet även om det avslås. Handläggaren kan bara fatta positiva beslut, handläggarens avslag är inte ett beslut, därmed gratis.
 
Jo, så har jag fattat det med, tar nämnden upp det så får jag betala.

Det finns ju inga exakt likadana byggen på gatan, bara ett med liknande placering mot vägen fast de har ingen granne nedanför sig.

Jag tycker då det borde handla om en mindre avvikelse, då jag inte skymmer någon nämnvärd sikt (förutom ett tak), men jag kanske är biaserad. Det är ganska stor höjdskillnad på tomterna, så vägen ser de inte ändå pga häcken.
 
Har du kollat vad det. planen säger om yta? Det kan ju vara så att din extra utbyggnad gör för stor byggyta. Det kan bli för stor summa avvikelser om du avviker både i storlek och avstånd till gräns. Om avvikelsen inte går att se som mindre, så får inte bygglov beviljas.
 
Eligt plan:
"Tomtarean får inte understiga 800kvm. Högst 20% av tomternas areal får bebyggas.
Av trafiksäkerhetsskäl får endast carportar och inte garage byggas utmed kvartersvägen"

Fatighetsinfo:
Totalt/Område Landareal (Kvm) Vattenareal (Kvm) Totalareal (Kvm)
Totalt: 796,9 0 796,9

Garaget blir 24.995kvm
Huset är: 67m2 i entrevåningen

Så den biten bör vara lugn, jag går inte över 12-13% med tillbyggnaden inräknad. Har dock ett växthus på några kvm med, om det nu räknas in, men det går under 20% även med det.

Ang carport/garage så finns det en karta som reglerar vad som får byggas vart, och det är med lugnt då jag inte går närmare vägen än vad huset står idag.
 
Ok, då har du alltså inte en 4,5m gräns utan en mer detaljerad planbestämmelse om placering. Det innebär ju att OM din utbyggnad av carport håller sig inom det angivna området, så håller du dig inom det. planen. och i så fall skall kommunen överhuvudtaget inte ta in ett grannehörande i beslutet. Däremot så kan grannen överklaga beslutet.
 
O
Finns det inga mått angivna? Då är det standard måttet 4,5m som gäller.
Vissa DP så står det t.ex garage får byggas 1m från gräns eller liknande.

Du får bygga attefallsgarage, men då gäller 4,5m från gräns
 
Njaa det finns varianter på det. plan där man ritar in en mer eller mindre exakt plats för huset.

Vårt förra hus var byggt på 80 talet med en sådan plan. Där var varje huskropp utritad exakt i det. planen. Det fanns en rekktangel som var exakt så stor som huset, med angivelse att huskroppen där skulle ha 2 plan och en bestämd höjd +- 20 cm. och en bestämd takvinkel. Så fanns det en annan rektangel. där skulle det vara en enplansdel, med bestämd takvinkel osv. och ytterligare en rektangel dä skulle det finnas ett garage med en bestämd höjd och takvinke.

Dvs. det. planen innehöll egentligen hela bygglovet, utom fasadritningar.

Det var ett område som byggdes som ett förtätningsprojekt, man ville hårdstyra planen för att få området mer accepterat av de bef. fastighetsägarna. Kommunen hade börjat med att föreslå en bebyggelse med 3 våningars flerfamiljshus, mitt i ett grönområde i ett äldre villaområde. Det blev ett ramaskri, sedan backade kommunen och hade plötsligt på några dagar gjort om till denna plan med villor exakt inritade, och på bara halva grönområdet. Lustigt att det går så fort att göra om en det. plan helt.... Den nya planen gick igenom utan överklagande...
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Finns det inga mått angivna? Då är det standard måttet 4,5m som gäller.
Vissa DP så står det t.ex garage får byggas 1m från gräns eller liknande.

Du får bygga attefallsgarage, men då gäller 4,5m från gräns
Isåfall är alltså alla garage och carportar utanför planen? Låter tveksamt. Carportar och hus byggdes ju samtidigt och det finns i alla fall 2 beviljade bygglov på ombyggnad till garage (då utan min utbyggnad)
 
Untitled.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser plankartan ut. Mitt ligger i mitten ungefär, på östra sidan om kvartersvägen
 
Tänkte skicka detta:

Hej igen!

Jag har nu noga studerat plankarta samt detaljplan och finner inget stöd för några 4.5m. Detaljplanen pekar bara på att garage inte får byggas i direkt anslutning till kvartersvägen (vilket även kartan gör). Plankartan beskriver dessutom vart carport/förråd får/inte får byggas och där står att huvudbyggnad skall ligga 4m från tomtgräns, inte komplemntbyggnader. Har du tittat på plankartan?

Således borde inte ens grannar tillfrågats då mitt bygglov borde vara inom ramen för detaljplanen (även om jag har medgivande från 3 av 4 grannar).

En bekant hade ett liknande fall där han placerade garaget 1.5m från grannen tomtgräns som då skulle skugga deras altan(som gick ut till tomtgräns) betydande, men enligt byggnadsnämnden vad det inom plan och därför behövde granne inte tillfrågas.
 
tommib
Vem tänkte du skicka till? Grannen? Handläggaren?

Jag skulle under inga som helst omständigheter använda formuleringen "Har du tittat på plankartan?". Det är ungefär samma som att kalla handläggaren/grannen för dumskalle.
 
Handläggaren tänkte jag...hon har ju uppenbart inte kollat kartan...

Men du har nog rätt, tänkte oavsett köra det genom "filtret" (AKA frun) innan :) Tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.