Ahlesten skrev:
weed: Titta gärna lite på deras nät och dimensioneringen innan du börjar tipsa fok att köra det i din närhet. Krävs inte många användare innan deras nät blir så pass belastat att du kan använda modem istället.

Kör själv med NMT... då bor jag inne i Gävle, kan få 5/5 hemma om jag vill, men valde NMT istället... ganska nöjd...
 
Jag tycker att med den nuvarande prislistan så är NMTs mobila bredband inte särskilt intressant.

ollebanan: Därför skrev jag att om man inte behöver edge. Mitt förslag är operatörsneutralt och dessutom kan man använda utrustningen till annat om man får andra alternativ till uppkoppling.
 
Tack Fredl, både för tipset om routern, men också att man kan testa telenor 2 månader och sedan lämna tillbaka!!

/b
 
Hur har det gått med mobilt bredband bjogul?

Angående testperiod så är det bra av telenor att erbjuda det.
Läser också på tres sida att:
Vi rekommenderar att du går in på www.tre.se/tackning och undersöker täckningen där du bor. Vid köp på tre.se eller via 020-33 33 33 gäller även distansavtalslagen och du har 14 dagars ångerrätt.
Det måste väl innebära att man får prova hur det fungerar, eller är man rökt om man öppnar förpackningen??
 
SoM skrev:
Hur har det gått med mobilt bredband bjogul?

Angående testperiod så är det bra av telenor att erbjuda det.
Läser också på tres sida att:
Vi rekommenderar att du går in på www.tre.se/tackning och undersöker täckningen där du bor. Vid köp på tre.se eller via 020-33 33 33 gäller även distansavtalslagen och du har 14 dagars ångerrätt.
Det måste väl innebära att man får prova hur det fungerar, eller är man rökt om man öppnar förpackningen??
Ett tips är annars att köpa ett kontantkort från leverantören, köpa loss modemet(eller prova i en olåst 3g-telefon) kontant pröva det och lämna tillbaka modemet. Men fråga säljaren innan om det går bra, jag brukar i alla fall de gånger jag jobbar sälja så när jag inte orkar argumentera med kunder om täckning.
 
Jo, så här ser det ut att bli. Telia har nu (äntligen) skickat en offert på Telia Fastmobil. Dvs. att man sätter upp en antenn och en låda så att man kan ringa med vanlig telefon på vanligt nummer. Den ska också gå att surfa från (edge). 129:- i månaden. Inte snabbt eller billigt, men funkar det så duger det. Ingen bindningstid på surf-delen, så det ska testas.
- Det där med kontantkort var annars en bra idé.

/b
 
Ahlesten skrev:
weed: Titta gärna lite på deras nät och dimensioneringen innan du börjar tipsa fok att köra det i din närhet. Krävs inte många användare innan deras nät blir så pass belastat att du kan använda modem istället.
Är väl ett av dom stora problemen även med Edge, fantastiskt så länge få använder det. Faktiskt ett problem med alla trådlösa nätverk, oavsett om dom är för hemmiljö, WLAN, eller för större områden, GSM, NMT, 3G ...

Sen är naturligtvis definitionen på "få användare" något olika för olika operatörer, hur hög kapacitet dom har byggt ut. 3G ligger väl här bäst till efterom det fortfarande byggs ut i ganska rask takt och av flera operatörer. Dessutom täcker ju varje basstation i 3G-näten en liten geografisk yta vilket ger färre användare per station.

NMT är dock såpass inriktat på områden där övriga system inte har täckning att det definitivt bör nämnas i en tråd som denna.
 
Mellanbarn skrev:
Är väl ett av dom stora problemen även med Edge, fantastiskt så länge få använder det. Faktiskt ett problem med alla trådlösa nätverk, oavsett om dom är för hemmiljö, WLAN, eller för större områden, GSM, NMT, 3G ...

Sen är naturligtvis definitionen på "få användare" något olika för olika operatörer, hur hög kapacitet dom har byggt ut. 3G ligger väl här bäst till efterom det fortfarande byggs ut i ganska rask takt och av flera operatörer. Dessutom täcker ju varje basstation i 3G-näten en liten geografisk yta vilket ger färre användare per station.

NMT är dock såpass inriktat på områden där övriga system inte har täckning att det definitivt bör nämnas i en tråd som denna.
Jag tar dock hellre EDGE framför NMT, EDGE kan enkelt uppgraderas till snabbare hastigheter och eftersom det är Telia som står bakom känns det betydligt säkrare än NMT(operatören). Vilken känns lite som, "Ja, överlever vi den här dagen ekonomiskt nu?"
 
Hej. Att tänka på är att många operatörer begränsar hastigheten om man överstiger 5Gb trafik i månaden. Och då hamnar man på 30Kbps i stället för 7.2 Mbps. En av orsakerna till att jag kör med telenor i stället för bla Telia.

mvh Jonas.
 
bjogul skrev:
Jo, så här ser det ut att bli. Telia har nu (äntligen) skickat en offert på Telia Fastmobil. Dvs. att man sätter upp en antenn och en låda så att man kan ringa med vanlig telefon på vanligt nummer. Den ska också gå att surfa från (edge). 129:- i månaden. Inte snabbt eller billigt, men funkar det så duger det. Ingen bindningstid på surf-delen, så det ska testas.
- Det där med kontantkort var annars en bra idé.
Har hållit på och mekat lite åt en bekant idag i sin sommarstuga för att försöka få internetkoppling, men kan konstatera att 3G-farter över 1Mbit får man möjligen halv fem en måndagsmorgon om man sitter i mobiloperatörens mast, dvs man är nära och är ensam.

Vi har testat Telia 3G, Telenor 3G & Tre 3G. (Testade aldrig Tele2, men Telia använder ju deras nät, så jag utgår från att resultatet blir detsamma). Testplats: Hälsinglands mörka skogar, c:a 7km fågelvägen från E4. Maximal mottagning på Telia GSM-nallen. Jag hade lånat ihop lite grejer för att se vad som kunde fungera, men blev besviken.

Telia fungerade bäst, men väldigt instabilt. Vill gärna växla ned til GPRS, och några hastigheter så att det blev njutningsfullt att surfa förekom inte. Tre lyckades vi endast få enstaka uppkopplingar med innan ned dök efter en minut eller så. Telenor nästan lika illa.

Jag får be honom ringa Telia på måndag och prata Fastmobil, det är möjligt att det kan vara en lösning för honom där. 3G fungerar inte så bra på landsbygden ännu.
 
Vi kör kombinationen Telenor Mobilt bredband, Då ingår ett Option Icon 7.2 modem som jag har anslutit en extern antenn från Clas Olsson till (anslutningen sitter under det svarta plastskalet). Detta modem har jag sedan stoppat i en 3G-router, Draytek Vigor 2910. På så vis löst internetuppkopplingen hemma utan att blanda in Telias dyra koppar. Vi ligger stadigt på 2Mbit nedströms, med antennen riktad rakt mot masten. Telenors kundservice gav mig information om var masterna finns.

Vi provade Telia först, men de har usel 3G täckning här, så det var bara att vänta ut de sura 12 bundna månaderna och testa Telenor.

Här på Ljusterö finns bara två 3G nät, eftrsom de här på landet delar nät; Telia och Tele 2 samt Tre och Telenor.

Kan vara en lösning kanske?

Obs! Telenor har heller ingen max data gräns, vilket är tur då vi brukar ligga mellan 40 och 60 Gb per månad. Surt hade set varit med Telia/Tele2. 5Gb är ju ingenting.

Mer info om att ansluta extern antenn till modemet m m finns på www.mobilabredband.se
 
Kan nu meddela att Telias tekniker varit ute i veckan och installerat FastMobil, och att det enligt uppgift funkat bra hittills. Det är ju inte jag själv som skulle ha anslutningen, utan en hyresgäst. Även surf skulle funka att köra på FastMobil, men då ska det först inhandlas en dator...
 
joeek skrev:
Hej. Att tänka på är att många operatörer begränsar hastigheten om man överstiger 5Gb trafik i månaden. Och då hamnar man på 30Kbps i stället för 7.2 Mbps. En av orsakerna till att jag kör med telenor i stället för bla Telia.

mvh Jonas.
med NMT får jag 20 GB per månad... sen får man en varning på e-mail.
 
ollebanan skrev:
Jag tar dock hellre EDGE framför NMT, EDGE kan enkelt uppgraderas till snabbare hastigheter och eftersom det är Telia som står bakom känns det betydligt säkrare än NMT(operatören). Vilken känns lite som, "Ja, överlever vi den här dagen ekonomiskt nu?"

Jo, men NMT ska uppgradera sitt nät de med, hastigheten kommer att öka vad jag vet till ca 5 MBit/s när man skickar data, ligger nu på max 1,8 MBit/s och max 3,1 MBit/s ned - mycke snabbare än EDGE, en basstation i NMT-nätet har en räckvidd på ca 6 mil.

då jag skickar data med min uppkoppling som just går över NMT så har jag ca 0,6 MBit/s ut och in har jag ca 1,5 - 2 MBit/s, då kör jag med riktantenn och har flera betonghus ivägen.


var till Helsingfors för några månader sedan och hade då täckning med NMT
EFTER Mariehamn ( mellan Mariehamn & Helsingfors ) med orginalantennerna som sitter på D35-modemet.
 
weed skrev:
Jo, men NMT ska uppgradera sitt nät de med, hastigheten kommer att öka vad jag vet till ca 5 MBit/s när man skickar data, ligger nu på max 1,8 MBit/s och max 3,1 MBit/s ned - mycke snabbare än EDGE, en basstation i NMT-nätet har en räckvidd på ca 6 mil.

då jag skickar data med min uppkoppling som just går över NMT så har jag ca 0,6 MBit/s ut och in har jag ca 1,5 - 2 MBit/s, då kör jag med riktantenn och har flera betonghus ivägen.


var till Helsingfors för några månader sedan och hade då täckning med NMT
EFTER Mariehamn ( mellan Mariehamn & Helsingfors ) med orginalantennerna som sitter på D35-modemet.
Du måste lära dig skilja på teori och praktik, vad dom säger och vad du faktiskt får ut är något helt olika. EDGE må visserligen i teorin vara långsammare, men jag kan nog lova att praktiska tester av EDGE v2/v3 ger dig bättre resultat än tekniken NMT baseras på.

Fördelen med EDGE är att kapaciten oavsett avstånd är likvärdig, med den tekniken som NMT kör på avtar kapaciten längre du är ifrån masten. Samt skulle jag nog tippa på att Telias master har bättre kapacitet när det gäller antalet användare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.