tommib tommib skrev:
Om elektrikern ändå ska dit och byta säkringar kan man ju höra om det går att komplettera installationen med en tråd (om det är infällt). I bästa fall är det snabbt gjort och då kan du köra fullt ut.
Tja. Nej. Det ligger en spikad kabel hela vägen. 4ledad... Annars hade d varit lugnt att dra en ledare till. Bor i hus, huvudsäkring 16amp....
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan göra som Leif och Millox skriver men det blir som prototypen menar lite snett och på gränsen för 10 A på fasen du kopplar samman med L1 men säkert inte värre än att det funkar om du vill. Så att köra med ett element och inte ansluta antingen L2 eller L3 är ju också ett bra sätt.
Hej. Är mer inne på att utesluta en fas. Ligger juh som sagt lite tight till, när huvudsäkringen bara är på 16amp. Spelar d nån roll vilken av L1 och L2 jag utesluter?
 

Bästa svaret

CandyManX CandyManX skrev:
Hej. Är mer inne på att utesluta en fas. Ligger juh som sagt lite tight till, när huvudsäkringen bara är på 16amp. Spelar d nån roll vilken av L1 och L2 jag utesluter?
Det är L2 och L3 du kan välja att hoppa över L1 används av maskinens elektronik och motordrift så den måste alltid matas. Elementen bör som sagt vara lika stora så det spelar ingen roll vilken du väljer att ansluta.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Yes, skrev fel. Då ska jag grejsa med detta i helgen. Super tack för eran hjälp! Byggahus och dess medlemmar levererar som vanligt!!
 
tommib
Äsch... otur med matningen.

Eftersom det är en proffsmaskin kan det vara värt att kolla om du kan mata den med både varm- och kallvatten. Då slipper du att maskinen ska värma vattnet så mycket och problemet med den begränsade effekten blir mindre. Visserligen kan man alltid mata maskinen med bara varmvatten men då sköljer den med varmvatten också vilket är rätt oekonomiskt. Detta förutsätter att du har ett billigare sätt att värma vatten än direktel, annars kan det kvitta.
 
Tänk på att dom två faserna måste komma från två olika faser i centralen. Annars kommer nollan att bli överbelastad.
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Äsch... otur med matningen.

Eftersom det är en proffsmaskin kan det vara värt att kolla om du kan mata den med både varm- och kallvatten. Då slipper du att maskinen ska värma vattnet så mycket och problemet med den begränsade effekten blir mindre. Visserligen kan man alltid mata maskinen med bara varmvatten men då sköljer den med varmvatten också vilket är rätt oekonomiskt. Detta förutsätter att du har ett billigare sätt att värma vatten än direktel, annars kan det kvitta.
Underbara svar, 9 månader om året så är det el vvberedare, resten pellets, så jag nöjer mig bara det funkar med ett element på TM. Tack för era ideer och eran hjälp! :)
 
Eftersom det är en utanpå liggande kabel får den belastas med 17A om den är fri hela vägen.
Är det diazed-säkringar finns det 13A som passar i 10A bottenkontakt, är det automater finns dom också i 13A
Prova med 2 faser det enda som kan hända är att en säkring löser men dom tål mer än vad man tror. Under dom första tvättarna kan man kontrollera om det blir varmt någon stans längs matningen, i kopplingsdosan använd med fördel fjäderbelastade klämmor typ Wago
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Eftersom det är en utanpå liggande kabel får den belastas med 17A om den är fri hela vägen.
Är det diazed-säkringar finns det 13A som passar i 10A bottenkontakt, är det automater finns dom också i 13A
Prova med 2 faser det enda som kan hända är att en säkring löser men dom tål mer än vad man tror. Under dom första tvättarna kan man kontrollera om det blir varmt någon stans längs matningen, i kopplingsdosan använd med fördel fjäderbelastade klämmor typ Wago
Tja. Nä, det är snabbsäkringar (dvärgbrytare?) I skåpet. 10amp. kabeln ligger bitvis i slang. Klart jag kan testa, men hela kåken är säkrad till 16 amp. Känns som jag ligger på säkra sidan om jag nöjer mig med ett element....
 
Jag tycker det låter som en dålig idé att provbelasta och se vart det blir varmt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker det låter som en dålig idé att provbelasta och se vart det blir varmt.
Ja, Det är ju därför jag väljer att inte bygla L2 och L3 utan heltenkelt struntar i att använda L3
 
useless useless skrev:
Jag tycker det låter som en dålig idé att provbelasta och se vart det blir varmt.
Nja. Provbelasta är det inte frågan om, vi är inte uppe i mer än 60% av vad kabeln får belastas med och 78% av vad säkringarnas nominella effekt 2300 Watt på 13 A säkring.

Jag menade att det är en god ide att kontrollera att det inte är förhöjd temp i kopplingsdosor och elcentral.

För övrigt har detta utretts väl för ett halvt decennium se länk
https://www.byggahus.se/forum/threads/13a-saekring.177770/
 
Ditt ursprungliga inlägg kunde tolkas lite annorlunda ;)
L Leif i Skåne skrev:
Prova med 2 faser det enda som kan hända är att en säkring löser....
Du har ju rätt i att en utanpåliggande kabel och kopplingar i dosor med råge ska tåla de 10 A som belastningen handlar om här. Där har man grundförutsättningarna på plats.

Du har också rätt i att en kabel och dess kopplingsdosor som inte utsatts för 10 A de senaste 20 åren mycket väl kan behöva lite tillsyn.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
CandyManX CandyManX skrev:
Tja. Nej. Det ligger en spikad kabel hela vägen. 4ledad...
Hur långt är det då? Slit ner den och spika fram en femledare?
 
  • Gilla
Huvudbrytaren och 1 till
  • Laddar…
Det är en ganska ny kabel, (3) år. Inte aktuellt att byta. Fick maskinen gratis, har ett par år på nacken, men ändå mkt nyare än den gamla (som börjat krångla) . Ska testa ett köra på L1 och L2. Super tack för all input ni har gett! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.