Är på jakt efter golvlist som kan dölja mina 3fas kablar som leder till el-element. Finns dessa?

Om inte, vilka snygga alternativ finns? (Ex diskret kabelränna)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Såga bort de nedersta två centimetrarna av gipsskivorna och pula in kabeln där. Då kan du sätta en vanlig list på sedan.

Överlag tror jag det är tveksamt att dra starkström bakom golvlister.
 
Det klart snyggaste är att fräsa in VP-rör och dosor i väggen. Du klarar dig troligtvis med 16 mm rör.
 
I
Mikael_Swe skrev:
Föreningen har som ambition att gå över till vattenelement. Just nu drivs de av el, därav strömkabel längs vägg.

[länk]


Kommer kabeln ovan göra jobbet?
Eftersom de kompletteras med U-profil som kabelskydd, känns det ju säkert, tycker jag. Vill du göra nåt eget finns ju kabelskydd på Biltema och Jula för en billig peng. Vad man sen sätter utanpå en sån saknar nog betydelse, kabeln är ju skyddad. Men det är vad jag tror, vad reglerna säger vet jag inte.
 
Kanallisten du länkar till är ju godkänd för kablar så givetvis är den ett alternativ till att fräsa in kabeln. Sedan finns ju en uppsjö små kabelkanaler i olika utförande som man säkert skulle kunna få att smälta in snyggt ovanpå golvlisten.

I samtliga fall, inte minst vid infräsning längst ned mot golvet, måste man hantera risken för att folk spikar i kabeln, dvs det måste framgå att det finns en kabel bakom listen. Plus att man kan bedöma risken för att någon överhuvudtaget vill spika i listen. Kanallisten levereras enligt uppgift med dekaler för detta.
 
Mikael_L
Mikael_Swe skrev:
Föreningen har som ambition att gå över till vattenelement. Just nu drivs de av el, därav strömkabel längs vägg.

[länk]

Kommer kabeln ovan göra jobbet?
Det finns 5g2,5 som är 12mm diameter:
http://www.elbutik.se/product.html/ekk-light?category_id=2104
Så det räcker om det finns 12mm utrymme i kanal-listen.

Kanske klarar du dig med 5g1,5, eller 4g2,5 eller 4g 1,5 också. Lite beroende på vilka effekter det är på elementen och ifall det är endast 400V element eller 230V också.

Nackdelen med att pillra in kabel under gipsskivan bakom befintlig list är den stora risken att spika i kabeln när man monterar listen.
Jag vill påstå att det är ganska tveksamt utförande elsäkerhetsmässigt samt efter gällande regler.
Det står inte i klartext att det är förbjudet, men det hamnar inom några generella regler om kabelskydd och säkerhet.
 
Mikael_L
Om man skulle hacka ur gipsskivan lite längst ner och sen lägga in en kabel skyddad bakom ett U-kabelskydd i plåt:
402257.jpg

Skulle det vara helt godkänt?


edit:
Hehe - TVÅaaaaa ... :)
 
Mikael_L skrev:
Om man skulle hacka ur gipsskivan lite längst ner och sen lägga in en kabel skyddad bakom ett U-kabelskydd i plåt:
[bild]

Skulle det vara helt godkänt?


edit:
Hehe - TVÅaaaaa ... :)
Det är inte gipsskiva på alla väggar, enbart på få.
 
Update. Kabeln är 12mm.
 
Jag kommer dra i handbromsen och be hantverkare enbart lägga golv utan sockel. Ska göra mer research på detta och försöka hitta en smart och smidig lösning. Kan bli så att man få snickra en helg.

Återkommer när jag hittat alternativ.
 
I
Mikael_L skrev:
Om man skulle hacka ur gipsskivan lite längst ner och sen lägga in en kabel skyddad bakom ett U-kabelskydd i plåt:
[bild]

Skulle det vara helt godkänt?


edit:
Hehe - TVÅaaaaa ... :)
Tvåa behöver inte vara fel. Amerikanen och Ryssen skulle tävla i löpning, Ryssen vann. I USA skrev massmedia: Amerikanen kom tvåa och Ryssen kom näst sist.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.