A
O O skrev:
Förut var det inget fel alls på maskinerna. Nu vet du att det är fel på dem, samt att det är i en komponent från PRC. Dessutom att det inte är ett enstaka fel. Utan att det är seriefel!

Så man kan inte köpa en Volvo då? Det var en märklig slutledning.
sorry jag har tröttnat på att texta med lowlife och slike folk
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det har aldrig varit lämpligt! 😂
Nä en kinesisk Geely blir väl knappast svensk bara för att man kallar den Volvo. Så det är nog kloka att vara uppmärksam. Samt att avstå från att köpa en ny Volvo kan mycket väl vara klokt!
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
sorry jag har tröttnat på att texta med lowlife och slike folk
Din slutsats att undvika PRC-prylar har jag ingen invändning mot. 👍
Men hur du kom fram till den tyckte jag var långsökt, samt att du byggde det på en ren gissning. 🙄
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Och skulle man leta fram inlägg från 2003 här (fanns forumet då?) så skulle dom antagligen säga exakt samma sak.
"För 20 år sedan gjordes grejer som höll, dagens är bara skräp"
Ja det fick vi se exempel på snabbt. Dessutom var det lika rätt då som nu.

Har både Kyl och Frys från början av 80-talet. De är ganska precis 40år och har ännu inte behövt repareras.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det var rätt då med
Ok, så en trasig 40 år gammal minikyl är bättre än en ny fungerande fullstor.
Tack då vet jag.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Den här är minsta möjliga storlek, vilket inte är superkul med kombinerad kyl/frys, så vi passar på att byta till största möjliga istället.
Alltid roligare när man kan göra så, så att man "uppgraderar" istället för bara lagar 🙂
Att byta ut gammal hög kvalitet mot ny låg kvalitet är knappast någon uppgradering som jag ser det.

Jag föreslår att du kollar upp hur stor volym nuvarande kyl/fry har och ser om "största möjliga" finns i butiken eller hemma i köket innan beslut. Lite surt om den nya är mindre...
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Ok, så en trasig 40 år gammal minikyl är bättre än en ny fungerande fullstor.
Tack då vet jag.
Nyfiken. Hur kom du fram till den slutsatsen?
 
A
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Ok, så en trasig 40 år gammal minikyl är bättre än en ny fungerande fullstor.
Tack då vet jag.
mmm definiera minikyl
 
electroluxaren skrev:
TS har inte haft någon servicetekniker ute vilket är det största felet, det är säljaren som byter maskin utan att felsöka.
I just detta fallet har SÄLJARN stor kompetens och resurs att bedöma om kund skall få vänta på garantiservice på en helt ny maskin eller få ett utbyte direkt/alt butiken lagar hos kund.
Att ”ingen” annan butik i Sverige har den möjligheten/kunskapen kan inte jag ta ansvar för.
#kundnytta
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H
O O skrev:
Om jag förstod saken rätt. Och det är jag ganska säker på att jag gjorde.
Så startade TS en seriös tråd om ett för TS knepigt problem och beskrev situationen utförligt.
Efter ett tag konstaterade TS att tråden tagits över av diverse forummedlemmar som skriver för tråden helt irrelevanta inlägg. Till slut insåg TS att istället för att få stöd av hjälpsamma medlemmar blev tråden så full med ovidkommande inlägg att TS inte skulle kunna få några vettiga svar på sina frågor. Och om det skulle komma svar skulle TS ändå inte hitta dem bland hundratals Off-Topic inlägg.

Så, nej ämnet är inte alls uttömt. Dessutom är det absolut inte är ett OK skäl att byta ämne om det varit så.
Min tro är att TS blev skapligt besviken på att se sin tråd kidnappad.
Konstaterar med viss munterhet, att även du tycks anse att tråden nu mera är öppen för diskussioner lite utanför det ursprungliga ämnet... 😉😎😇😅
 
A
F Fredrik G2 skrev:
I just detta fallet har SÄLJARN stor kompetens och resurs att bedöma om kund skall få vänta på garantiservice på en helt ny maskin eller få ett utbyte direkt/alt butiken lagar hos kund.
Att ”ingen” annan butik i Sverige har den möjligheten/kunskapen kan inte jag ta ansvar för.
#kundnytta
som du skriver det är upp till säljaren att besluta om utbyte som första åtgärd, många gjorde det för 20 år sedan, de finns inte kvar.
Om man gör ett produktbyte som första åtgärd så görs det av flera olika anledningar men mest troligt är att säljaren vet att det är ett seriefel eller en kompis.
om dessutom garantiservicen som du antyder är sopkass på gorenje så kan det vara ett sätt att vara kvar i branchen. INGEN produkt är bättre än dess eftermarknad.

Hur eller hur vill du ha hjälp med felsökningen på dessa två numera begagnade maskiner?
 
H Håkan V skrev:
Konstaterar med viss munterhet, att även du tycks anse att tråden nu mera är öppen för diskussioner lite utanför det ursprungliga ämnet... 😉😎😇😅
👍
Nja egentligen inte. Jag tycker man skall hålla sig till ämnet eller starta en ny tråd.

Sedan kan man kanske tycka att kyl/frys som jag skrivit lite om när det gäller att byta gamla vitvaror mot nya är ganska närliggande. Man kan tycka vad man vill om den saken. Själv håller jag med dig om att även jag avviker från ämnet.😇

Men jag anser inte att det är fritt fram att kapa en tråd till lite vad som helst bara för att man tror att TS har fått svar på en tråds ursprungliga fråga. Inte heller om TS uttryckligen har sagt att det är så. Jag tycker alltid man skall hålla sig till ämnet. Eller mycket nära ämnet.

Det har ju faktiskt visat sig att det kommer relevanta inlägg med ny info i sakfrågan efter ca 250 off-topic-inlägg.

För att citera en gammal tränare uttryckte saken. Ni skall göra som jag SÄGER inte som jag GÖR.
 
electroluxaren skrev:
som du skriver det är upp till säljaren att besluta om utbyte som första åtgärd, många gjorde det för 20 år sedan, de finns inte kvar.
Om man gör ett produktbyte som första åtgärd så görs det av flera olika anledningar men mest troligt är att säljaren vet att det är ett seriefel eller en kompis.
om dessutom garantiservicen som du antyder är sopkass på gorenje så kan det vara ett sätt att vara kvar i branchen. INGEN produkt är bättre än dess eftermarknad.

Hur eller hur vill du ha hjälp med felsökningen på dessa två numera begagnade maskiner?
electroluxaren skrev:
som du skriver det är upp till säljaren att besluta om utbyte som första åtgärd, många gjorde det för 20 år sedan, de finns inte kvar.
Om man gör ett produktbyte som första åtgärd så görs det av flera olika anledningar men mest troligt är att säljaren vet att det är ett seriefel eller en kompis.
om dessutom garantiservicen som du antyder är sopkass på gorenje så kan det vara ett sätt att vara kvar i branchen. INGEN produkt är bättre än dess eftermarknad.

Hur eller hur vill du ha hjälp med felsökningen på dessa två numera begagnade maskiner?
- Första åtgärd är aldrig utbyte, eftersom det oftast inte är fel på nya maskiner utan något annat. Felinstallerad tex.
-Det är väl självklart att SÄLJARN kan besluta om utbyte, köpet är ju mellan köpare o SÄLJARN. Hur SÄLJARN löser det mot leverantör sedan har ju inte slutkund med att göra.
- Vad du menar med många o 20 år sedan förstår jag inte vad du menar. Vilka är ”de”?
- Om det är ett seriefel vet vi inte nu.
- Ingen kompis, jag har inte ens pratat med kunden.
- ASKO service är inte sämre än någon annan, snarare BÄST, framför allt vid DOA. Sämst är nog BSH i det fallet. Men mycket stora lokala skillnader finns.
- Jag antyder inget alls.
- Gorenje har jag inte nämnt alls.
- Det enda jag håller med dig om är att eftermarknad är viktig, framför allt för butiken. Tyvärr så kan man säga att servicenivån blir svårare att uppehålla pga billiga maskiner o dyr service. Dvs kund köper nytt istället för att laga.
- Nej jag behöver ingen hjälp. Det är ju problemet med att vara på toppen, man har ju ingen att fråga 🤣🤣
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
F Fredrik G2 skrev:
- Första åtgärd är aldrig utbyte, eftersom det oftast inte är fel på nya maskiner utan något annat. Felinstallerad tex.
-Det är väl självklart att SÄLJARN kan besluta om utbyte, köpet är ju mellan köpare o SÄLJARN. Hur SÄLJARN löser det mot leverantör sedan har ju inte slutkund med att göra.
- Vad du menar med många o 20 år sedan förstår jag inte vad du menar. Vilka är ”de”?
- Om det är ett seriefel vet vi inte nu.
- Ingen kompis, jag har inte ens pratat med kunden.
- ASKO service är inte sämre än någon annan, snarare BÄST, framför allt vid DOA. Sämst är nog BSH i det fallet. Men mycket stora lokala skillnader finns.
- Jag antyder inget alls.
- Gorenje har jag inte nämnt alls.
- Det enda jag håller med dig om är att eftermarknad är viktig, framför allt för butiken. Tyvärr så kan man säga att servicenivån blir svårare att uppehålla pga billiga maskiner o dyr service. Dvs kund köper nytt istället för att laga.
- Nej jag behöver ingen hjälp. Det är ju problemet med att vara på toppen, man har ju ingen att fråga 🤣🤣
Med De avses vitvaruhandlare.
Kul att du hittat felen själv det tog ju inte så många dagar.
 
Med tiden har vi fått vissa preferenser på märken/modeller på olika prylar i kategorin "vitvaror".

Kylmaskiner: vet inget om dagens läge, kör med 20 år gamla Husqvarna (dvs electrolux) som funkar bra i side by side kyl & frys. Även någon nyare Whirlpool fristående liten enkel frysbox i källaren som fungerar helt oproblematiskt men ingen autoavfrostning osv - en skitenkel frys helt enkelt men håller sin inställda temp på en manuell termostat, vi har satt den på 20 minus.

Tvätt/tork: Bosch eller Siemens. Första var en UPO som packade ihop strax efter garantitiden med lagerfel trumma. Bara att skrota. Körde en runda med Husqvarna (AEG) kanske 5 år, denna packade ihop med motorfel som inte kunde avhjälpas med byte av motorkol, fanns även elektronikfel visade det sig. Skrotades. En Siemens av litet högre klass anskaffades, fortsatt i drift och fungerar mycket bra under senaste 6 åren. Kriteriet vi lärde oss var att det inte ska vara motorer med motorkol, utan induktionsmotorer om man vill slippa problem med det. Ska i ärlighetens namn även framhålla LG, vår andra tvättmaskin som faktiskt presterar perfekt med sin direktdrivna trumma, den är säkert 8 år gammal. Torktumlare: en Bosch Maxx 8 någonting (har den inte framför mig) men har varit med oss i ca 20 år. Började krångla litet efter 10 år med att den varnade felaktigt för full vattenbehållare och inte fungerade längre. Plockade isär maskinen efter instruktioner på detta forum, rensade en del kritiska komponenter. Har funkat klockrent därefter så ger ett bra betyg till modellen.

Diskmaskin: Bosch eller Siemens. Hade först en äldre Bosch (riktigt gammal) som började läcka och konstra. Bestämde oss för att ge märket en chans till, visade sig vara ett bra beslut och vi valde en serie tillverkad i Tyskland. Fortsatt i drift efter fem år och i perfekt kondition, här en Bosch med Zeolit-tork osv, bra maskin.

Spishäll: Av någon anledning valde vi Miele för 20 år sedan när köket renoverades sist. Visade sig vara bra grejer, en spishäll med två halogenplattor, en 7 kW gas Wokbrännare, två gasplattor. Funkat helt perfekt dessa decennier.

Ugn: körde först med en Husqvarna inbyggnadsugn (Regina typ 2003 årsmodell?) med varmluft etc, ok ugn. Men rutten kvalitet, rattarna trillade av, köpte nya som också trillade av. Sedan började även diverse ugnsfunktioner klappa ihop det ena efter det andra så den skrotades. Skaffade en ny Siemens inbyggnadsugn med pyrolys. Även denna gjord i just Tyskland, en fantastisk ugn som når 300 grader på ett kick. Vi har haft den i åtminstone 6 år och ser ut som om den lämnade fabriken igår efter en pyrolysomgång. Fantastisk ugn, extremt välstyrd i värmefördelningen. Med ett pizzastål i så kan man baka Napoletanska pizzor med 350 grader på stålet, klart på en-två minuter precis som det ska vara.

Kontentan är att det inte finns någon som helst anledning att vara märkestrogen. Olika tillverkare verkar vara olika bra på olika saker helt enkelt, inte så överraskande men bra att notera.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.