Prata med dom
Kanske de bara skulle debiterat 150 kr i timmen för honom
Han har ju ändå utfört jobb
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Prata med dom
Kanske de bara skulle debiterat 150 kr i timmen för honom
Han har ju ändå utfört jobb
Han har absolut utfört jobb, men han har ju också sinkat farten på den utbildade elektikern som var tvungen att handleda eleven i många moment..
Elfirman har noll utgifter på eleven. Är det då rätt att fakturera för hans tid?
 
  • Gilla
Polyester och 20 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vill bara uppmärksamma att Uffe själv är elektriker och har visst egenintresse i frågan.

(Får ens en praktikant betalt?)
Om denne utför ett arbete som medför att elektrikern inte behöver debiteras för detta så helt ok
Priset för det jobbet praktikanten utför kan diskuteras men denne utför ändå ett arbete som besparar elektrikern tid
Som tur är har jag varken praktikanter eller lärlingar så jag behöver inte fundera över hur mycket jag skulle debitera för dessa ;)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Blir också nyfiken , får man verkligen ta betalt för en praktikant som ej lyfter lön från företaget.
 
  • Gilla
EddieHansson och 39 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Prata med dom
Kanske de bara skulle debiterat 150 kr i timmen för honom
Han har ju ändå utfört jobb
Min tanke när de jobbade var att det som vi vinner i tid på eleven, förlorar vi på handledartiden som elektrikern la in. Vi blev ju fulldebiterade för all tid elektrikern var här med..
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Som sagt var, ta upp detta med elfirman
Det är enda sättet att få ett riktigt svar
Hade elektriken gjort allt själv så hade det tagit längre tid
Hur mycket längre tid uppskattar du det till?
 
S
U Uffe A skrev:
Som sagt var, ta upp detta med elfirman
Det är enda sättet att få ett riktigt svar
Ja, jag har redan tagit upp detta med dem, men inte fått något svar än. Så var nyfiken på att se vad som faktiskt gäller i denna fråga..
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Ok
Skriv tillbaka här när du fått svar från dom
Som 13th Marine skriver är jag själv elektriker med egen firma
Debiterar mer i timmen än den firman du anlitat
Eftersom jag är egen företagare och inte har vare sig lärlingar eller praktikanter så har jag aldrig funderat över debitering av dess
 
  • Gilla
Björn Br och 4 till
  • Laddar…
S Snickesnickarn skrev:
Han har absolut utfört jobb, men han har ju också sinkat farten på den utbildade elektikern som var tvungen att handleda eleven i många moment..
Elfirman har noll utgifter på eleven. Är det då rätt att fakturera för hans tid?
Jag skulle kolla med praktikantens skola, någon som jobbar med förmedling av praktikplatser (på min skola fanns en sån person, kommer dock inte ihåg titeln). Fråga om de skriver något avtal med de som tar emot praktikanter, de borde veta om firman har rätt att debitera tid när praktikanten inte får lön.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wezz och 25 till
  • Laddar…
De låter som en riktig fuling. Ta 200kr i timmen för en praktikant med 0kr i lön samtidigt som han inte får några utbildningstimmar för de? Man är praktikant för att lära sig för att man har bristande kunskaper, såpass brist på kunskap att man INTE kan få en lön. Hur fult är de inte då att ta betalt 200kr per timme… Bestrid praktikantens timmar och betala bara de 50 timmar eletrikern varit där. Allt annat är en blåsning
 
  • Gilla
Pyka och 59 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Blir också nyfiken , får man verkligen ta betalt för en praktikant som ej lyfter lön från företaget.
En praktikant kostar oftast firman mer än denne tillför
Detta gäller även lärlingar
Debitering för dessa är oklart och det finns inga tydliga regler
Oftast så utför dessa en del nyttigt arbete som bidrar till att hålla antalet timmar ner
Sen kan det diskuteras vad som är rimlig kostnad för dessa
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
Jag undrar var pengarna tog vägen. Får gymnasieeleven lön och är det i så fall ok enligt skolan och deras regelverk? Om inte så undrar jag om eleven och skolan vet att firman tar rätt bra betalt för honom och behåller pengarna.

Nej, jag är ingen hjälp till TS, men det vore ändå intressant att veta.
 
  • Gilla
Maria T och 22 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
De låter som en riktig fuling. Ta 200kr i timmen för en praktikant med 0kr i lön samtidigt som han inte får några utbildningstimmar för de? Man är praktikant för att lära sig för att man har bristande kunskaper, såpass brist på kunskap att man INTE kan få en lön. Hur fult är de inte då att ta betalt 200kr per timme… Bestrid praktikantens timmar och betala bara de 50 timmar eletrikern varit där. Allt annat är en blåsning
Man är inte praktikant för att man har bristande kunskap
Man är praktikant för att det är en del av utbildningen
Tillför praktikanten någon nytta vid jobbet så är det enligt mig självklart att det ska debiteras för denne (sen kan man diskutera debiteringens storlek)
Jämför med hantlangare vid ett bygge
Dessa har inte byggutbildning eller kunskap
Men de utför ändå ett arbete en murare eller plattsättare ska utföra till betydligt högre timpeng
 
  • Gilla
hannaajansson och 6 till
  • Laddar…
S
L Lechuza skrev:
De låter som en riktig fuling. Ta 200kr i timmen för en praktikant med 0kr i lön samtidigt som han inte får några utbildningstimmar för de? Man är praktikant för att lära sig för att man har bristande kunskaper, såpass brist på kunskap att man INTE kan få en lön. Hur fult är de inte då att ta betalt 200kr per timme… Bestrid praktikantens timmar och betala bara de 50 timmar eletrikern varit där. Allt annat är en blåsning
325kr per timme har de tagit. Och ja, noll kronor i lön till eleven.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
S
U Uffe A skrev:
Man är inte praktikant för att man har bristande kunskap
Man är praktikant för att det är en del av utbildningen
Tillför praktikanten någon nytta vid jobbet så är det enligt mig självklart att det ska debiteras för denne (sen kan man diskutera debiteringens storlek)
Jämför med hantlangare vid ett bygge
Dessa har inte byggutbildning eller kunskap
Men de utför ändå ett arbete en murare eller plattsättare ska utföra till betydligt högre timpeng
..och såklart ska hantlangare i byggbranschen debiteras. Men de lyfter ju också en lön från byggfirman.
 
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.