Prova Oregons Nylium Starline.

En tjockare tråd innebär inte automatiskt att den håller bättre. Är tråden för tjock så kommer inte maskinen upp i rätt arbetsvarv vilket gör att tråden viker sig lätare och nöts mot genomföringen i trimmerhuvudet. På din Honda hade jag nog valt Oregontråden 2,4 mm...

Suhagg skrev:
Köpte Honda UMS 425E och är väldigt nöjd med längd och vad den orkar.

Nu till detta med tråd. Vad är det absolut bästa jag kan ha. Orginaltråden gav upp vid ca 1cm tistlar medan Jonsered gul tråd jag köpte med klarar grövre tistlar och går inte av lika ofta. Vad finns det för supertråd som fortfarande inte blir för tung att dra runt men håller bra?

2.7mm är original och jag tror även Jonsered tråden var det.
Säljaren sa att man inte skulle ha grövre tråd men 3mm borde väl gå bra utan att den går för tungt?
 
Nonkan skrev:
Prova Oregons Nylium Starline.

En tjockare tråd innebär inte automatiskt att den håller bättre. Är tråden för tjock så kommer inte maskinen upp i rätt arbetsvarv vilket gör att tråden viker sig lätare och nöts mot genomföringen i trimmerhuvudet. På din Honda hade jag nog valt Oregontråden 2,4 mm...
Tack varför inte 2.7mm som är standard på min maskin?
Förstår nu att gå upp grövre inte är inte fördel men att gå ner ännu mer är det verkligen klokt? Kör mest gräs men nu är det en del 1-2cm tistlar och denna gula Jonsered tråden höll bra men det kunde vara bättre :)

Denna pratas det om att den ska ta 20mm tjocka saker (inte trä). Något du provat eller ska jag ta den du rek.
FLEXIBLADE NYLON CUTTING LINE 2.5mm - Heavy Duty
 
Redigerat:
  • Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
Jag utgick från vad vi har hemma, finns 2,7 så ta den du. Hade iofs för mig att 2,4 är standard på UMS (samma huvud som på Hitachi/Tanaka med böjda rör) och 2,7 på UMK-modellerna, men jag kan ha fel. Det får bli skjutmåttet på jobbet imorrn.

Flexiblade är för röjare med snäckväxel längst ner, inte lämplig på trimmers med böjda rör. Används i Jet-fit trimmerhuvuden.
 
Redigerat:
Nonkan skrev:
Jag utgick från vad vi har hemma, finns 2,7 så ta den du. Hade iofs för mig att 2,4 är standard på UMS (samma huvud som på Hitachi/Tanaka med böjda rör) och 2,7 på UMK-modellerna, men jag kan ha fel. Det får bli skjutmåttet på jobbet imorrn.

Flexiblade är för röjare med snäckväxel längst ner, inte lämplig på trimmers med böjda rör. Används i Jet-fit trimmerhuvuden.
Du är nog inte fel ute. Kollar jag på Hondas hemsida säger de 2.7mm. När jag bläddrade i instruktionsboken stod det 2.4.
http://www.hondapower.se/filearchive/5/5515/NY TRIMMERLISTA2010.pdf

Tycker den går bra med 2.7mm men jag märker att den varvar upp lättare samt att det låter som den varvar mer när det nästan är slut på lina. Den blir lite rappare helt enkelt. Men jag kör nog på 2.7 den verkar hållbar och helt okej att orka med.
 
Ska köpa en Honda-trimmer imorgon.

Antingen en 425 eller 435 rak.

Funderar på att ta 425 tack vare att den är drygt 1 kg lättare. Dock är den bara på 25 cc och 0,72 kW mot 35 cc och 1,0 kW.

Är det ett bra val om jag mest ska putsa vid träd och staket efter gräsklippningen med Stiga Park men några gånger per sommar ska röja några 40 m långa diken med grova tistlar och liknande växter?

Vilken hade ni valt? :)
 
Putsa träd och 40m diken låter ärligt talat som två olika maskiner.
 
Lite bakgrund.
Förr om åren har allt skötts med en Klippo 48 cm 80-talsmodell, helt suverän maskin. Klippte även dikena med den. Förra sommaren användes en Stiga Park och en Bosch batteritrimmer. Men det tog många timmar, många plastklippclipsbyten och många batteribyten innan trädgården var någorlunda. Speciellt dikena som tog tid.

Har även en batteridriven Stiga grässax om jag känner att jag vill vara väldigt snäll mot äppelträden :)

Nu tänkte jag att trädgården ska bli finare än någonsin och tänkte köpa mig en Honda trimmer vilket jag bland annat på detta forum läst ska vara det bästa.

Var hos lokala återförsäljaren idag och fick prova selen till en UMK435 (lär va samma till 425), den satt väldigt bra kan meddelas. Säljaren startade både en UMS425 och en UMK435, otroligt lättstartade och tysta!
 
Gustav E skrev:
Ska köpa en Honda-trimmer imorgon.

Antingen en 425 eller 435 rak.

Funderar på att ta 425 tack vare att den är drygt 1 kg lättare. Dock är den bara på 25 cc och 0,72 kW mot 35 cc och 1,0 kW.

Är det ett bra val om jag mest ska putsa vid träd och staket efter gräsklippningen med Stiga Park men några gånger per sommar ska röja några 40 m långa diken med grova tistlar och liknande växter?

Vilken hade ni valt? :)
Jag är väldigt nöjd med 425an. Den tar lite grövre tistlar men när det blir 1.5-2cm grova är de riktigt sega oavsett maskin om du kör med tråd.

Gjorde en egenbyggd sele till min 425a för att gå en timme med den blir för jobbigt. Så här i efterhand skulle jag utan tvekan välja en rak med riktig sele. Går jag en timme och kör riktigt hårt med 425an med min egna sele så är man rätt trött på vibrationer efteråt även om motorn går mjukt och fint. En med cykelstyre och sele vore bättre. Motormässigt är det inga problem, den orkar bra och det är viktigt med riktigt bra tråd i rätt dimension.

Du kan få köpa min 425 till bra pris så uppdaterar jag :)

Ps
Vet du hur selen fästs i 425an?
http://www.diyspareparts.com/parts/honda/diagrams/umk435e-leet/shoulder-strap-2/
 
Redigerat:
Låter bra om 425an.

Jodå fick testa selen till 435an som fanns i butiken och det fungerade som man är van vid att hänga trimmern i selen. Selen var dessutom lite smidigare och mer välstoppad än de man tidigare provat.

Jag har tidigare när jag var yngre sommarjobbat 5 somrar på en stor kyrkogård. Där hade man först Tanaka 2-takt raka med cykelstyre och sele. Sen uppdaterade man till Stihl 4-takt raka med cykelstyre och sele. Kommer ihåg båda dom maskinera som bra, vi körde trimmer ca 3 timmar om dagen och Walkergräsklippare ca 5 timmar. Dock tankade vi 2-takt Aspen i 4-takts Stihlen vilket jag då trodde berodde på att man var rädd om motorerna.

Nu när man läst på lite inför köpet har man upptäckt att Stihl måste ha 2-takt i 4-taktsmaskinerna. Det tyckte säljeren som visade Honda igår var lite komiskt och jag håller med :). Han berättade även att mitt gamla sommarjobb hade hämtat ut ett gäng raka 425 nyligen. Så nu var dom slut, nya kommer hem om några dagar.

Glömde skirva tidigare att vi i privata trädgården för några år sedan hade en 1200-1500 kronors Stiga 2-takt böjd utan sele. Den var inte mycket att hänga i granen. Vibrerade något fruktansvärt och till slut när jag körde lite hårt bland tistlar i diket så smälte trimmerrullen så den inte går att få bort eller byta tråd.

Har förväntningar nu att Hondan ska vara mer lik dom man är van vid från tidigare sommarjobbet :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.