Värdesätter lång räckvidd så är någon extra lång är det ett plus.
Mysigt och lite lugnare med 4-taktaren.

Kommer bara köra tjockt gräs och lite 1-2cm grova tistlar.
Körning max 30min per helg sommartid när det ska putsas.

STIHL FS 55 ca 3000kr
Honda UMS 425E ca 3000kr



Cylindervolym 27,2 cm³
Effekt 0,75 kW/1,0 hk
Ljudeffektnivå 105,0 dB(A)
Ljudtrycksnivå 94,0 dB(A)
Skärverktyg AutoCut C 25-2
Tankvolym 0,33 l
Totallängd 1,72 m
Vibrationer vänster/höger 4,5/4,0 m/s²
Vikt 4,9 kg



Motor GX 25 (fyrtakt)
Effekt 0,72 kW / 7000
Tankvolym 0,6 liter
Transmission Rak

Skydd mot vibrationer Antivibrationssystem
Standard utrustning Skyddsglasögon, trimmerhuvud, Tap & Go, komfortsele och tretandad klinga
Vikt 5,4 kg
Ljudnivå ** 110 dB(A)
Ljudnivå vid användaren LWA** 94 dB(A)
Tror den bara är 1640mm lång inte säker

Vilken tycker ni presterar bäst i denna klass och varför?
 
Redigerat:
I den prisklassen vet jag inte, men jag gillar min stihl fs45 jättemycket, mest tack vare easystart-systemet.

EDIT: Ljög nog lite, det är nog en FS40 med easy2start jag har, men jag gillar den i allafall.
 
Redigerat:
Thomas59
Har en Stihl FS 45. Funkar iofs bra men den är aningen kort för mig som är 1.90 lång. Kör med sele och arbetsställningen blir aningen framåtlutad. Tap-systmet för att mata ut tråd har aldrig funkat så man får dra ut tråden manuellt.

Startar alltid på andra rycket. Ett ryck med choke och den tänder till. Sen av med choken så startar den på nästa ryck.
Styrkan är ok men inte mer men det räcker för gräs och annat men knappast sly. Finns iofs en plastkniv att köpa till. Den klarar nog lite mer.
 
Thomas59 skrev:
Har en Stihl FS 45. Funkar iofs bra men den är aningen kort för mig som är 1.90 lång. Kör med sele och arbetsställningen blir aningen framåtlutad. Tap-systmet för att mata ut tråd har aldrig funkat så man får dra ut tråden manuellt.

Startar alltid på andra rycket. Ett ryck med choke och den tänder till. Sen av med choken så startar den på nästa ryck.
Styrkan är ok men inte mer men det räcker för gräs och annat men knappast sly. Finns iofs en plastkniv att köpa till. Den klarar nog lite mer.
Aj då. Det låter som de är i kortaste laget alltså. Måste klämma och känna på en låter det som.
 
Och som vanligt så går maxpriset upp :( 3700kr
STIHL FS 87 är det mera maskin för pengarna? Vill inte ha något som säckar ihop när det blir tjockt gräs och lite tistlar.
 
för dig så räcker nog den förstnämnda. FS87 är klart mer maskin för pengarna då den har lite mer effekt och
orkar driva lite tyngre klinga. Sen finns ett alternativ till km100r som är en kombimaskin...har den själv då
man kan ha olika verktyg på den så som stamkvistare, häcksax, trimmer mm....men har man inte det behovet så
kör på den förstnämnda. Stihlen har jag till trädgården...ska man köra mer i skogen så måste man ha en större
maskin...där kör jag på husqvarna:). Du kommer inte bli missnöjd, tänk på vad du väljer för sele till....den förstnämnda kan du nog ha en enkel till medans FS 87 nog bör ha en sele som avlastar bättre då den är lite tyngre..
lycka till..
/
M
 
trojlee skrev:
för dig så räcker nog den förstnämnda. FS87 är klart mer maskin för pengarna då den har lite mer effekt och
orkar driva lite tyngre klinga. Sen finns ett alternativ till km100r som är en kombimaskin...har den själv då
man kan ha olika verktyg på den så som stamkvistare, häcksax, trimmer mm....men har man inte det behovet så
kör på den förstnämnda. Stihlen har jag till trädgården...ska man köra mer i skogen så måste man ha en större
maskin...där kör jag på husqvarna:). Du kommer inte bli missnöjd, tänk på vad du väljer för sele till....den förstnämnda kan du nog ha en enkel till medans FS 87 nog bör ha en sele som avlastar bättre då den är lite tyngre..
lycka till..
/
M
Tack. Blir lite fundersam kring längden på maskinerna. Att ha en maskin som någon som är 190cm får gå lite framåtlutad med låter inte bra.
Jag är längre än så och det ska vara bekvämt och bra när man använder maskinen.

Risken är väl också med för liten motor att man går och plågar den om det går tungt. Visst den körningen jag gör handlar ju om kanske 15min på samma ställe med tung belastning. Sen blir det bara små duttar här och var kring buskar och träd.
 
Thomas59
Suhagg skrev:
Tack. Blir lite fundersam kring längden på maskinerna. Att ha en maskin som någon som är 190cm får gå lite framåtlutad med låter inte bra.
Jag är längre än så och det ska vara bekvämt och bra när man använder maskinen.

Risken är väl också med för liten motor att man går och plågar den om det går tungt. Visst den körningen jag gör handlar ju om kanske 15min på samma ställe med tung belastning. Sen blir det bara små duttar här och var kring buskar och träd.
Instämmer. Hade jag köpt idag hade jag definitivt valt en längre trimmer. Betydligt längre! Inte bara för räckvidden utan också för att en "kort" trimmer gör att trådsvepet inte blir plant (på FS45CE går inte trimmerhuvudet att vinkla)
vilket innebär att man bara använder framkanten på trådsvepet vilket i sin tur gör att resultatet blir halvdant och effektiviteten minskar.
 
Thomas59 skrev:
Instämmer. Hade jag köpt idag hade jag definitivt valt en längre trimmer. Betydligt längre! Inte bara för räckvidden utan också för att en "kort" trimmer gör att trådsvepet inte blir plant (på FS45CE går inte trimmerhuvudet att vinkla)
vilket innebär att man bara använder framkanten på trådsvepet vilket i sin tur gör att resultatet blir halvdant och effektiviteten minskar.
Nu när jag tänker på det gör det fenomenet att man kör onödigt mycket i marken.
Skadar gräsmattan eller sprätter iväg sten. Trimmern ska ju ligga helt plant om det ska vara riktigt bra.
De man kör med sele .t.ex FS 130 ligger maskinen lägre och du har handtagen högre. Måste vara bekvämare när man är lång.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
trojlee skrev:
för dig så räcker nog den förstnämnda. FS87 är klart mer maskin för pengarna då den har lite mer effekt och
orkar driva lite tyngre klinga. Sen finns ett alternativ till km100r som är en kombimaskin...har den själv då
man kan ha olika verktyg på den så som stamkvistare, häcksax, trimmer mm....men har man inte det behovet så
kör på den förstnämnda. Stihlen har jag till trädgården...ska man köra mer i skogen så måste man ha en större
maskin...där kör jag på husqvarna:). Du kommer inte bli missnöjd, tänk på vad du väljer för sele till....den förstnämnda kan du nog ha en enkel till medans FS 87 nog bör ha en sele som avlastar bättre då den är lite tyngre..
lycka till..
/
M
Din maskin verkar otroligt smart jag gav dock upp tanken på den när häcksax verktyget kostade lika mycket som maskinen själv i stort sett.
Borde har varit lite mera prisvärda verktyg då hade det kunnat vara intressant.
 
Man köper alltid för liten maskin.
Jag har en Stihl FS 130, men den känns lite klen mellan varven så jag grämer mig ofta över att jag inte valde en större.
 
Norrhyttan skrev:
Man köper alltid för liten maskin.
Jag har en Stihl FS 130, men den känns lite klen mellan varven så jag grämer mig ofta över att jag inte valde en större.
:)
Men var röjer du då? 1 hektar med salix en gång i veckan? ;) Den verkar ju vara grym maskin, om jag inte blir övertygad av att det är för mycket pengar att slösa på en röjsåg så kommer det nog bli den. Värsta jag vet när man skaffar maskiner som ska vara roliga och använda och så är de bara en stor besvikelse.
 
Suhagg skrev:
Men var röjer du då? 1 hektar med salix en gång i veckan?
Nej, alltså... Maskinen gör sitt jobb 95 procent av tiden den används. Det är bara då och då man önskar en större, men det är lika irriterande varje gång man kommer till det läget.
Å andra sidan, hade jag haft en tillräckligt stor maskin så hade jag väl gnällt på att den var för tung istället!
 
FS 56 RC-E lutar det åt. Går att bära utan sele. Rak bom och hela 1.72 lång. Det borde väl vara en fördel med rak bom om jag är lång? Kände på 130an och den känns lite väl stor för min grästrimmning. Kommer inte orka dra på sig en stor sele om jag ska putsa lite i 15min
 
Thomas59
Suhagg skrev:
Nu när jag tänker på det gör det fenomenet att man kör onödigt mycket i marken.
Skadar gräsmattan eller sprätter iväg sten. Trimmern ska ju ligga helt plant om det ska vara riktigt bra.
De man kör med sele .t.ex FS 130 ligger maskinen lägre och du har handtagen högre. Måste vara bekvämare när man är lång.
Stämmer precis det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.