Saso Och Linda Saso Och Linda skrev:
Den har gjort sitt och behöver bytas.
Varför drar du den slutsatsen? På vilket sätt tror du att en ny beredare skulle fungera bättre? Vilken "del" tror du är "trasig" i den gamla och skulle fungera bättre med en ny?

Saso Och Linda Saso Och Linda skrev:
Får gärna ha lite muskler och värmer upp vattnet lite snabbare.
Köp en med så hög effekt som din elinstallation klarar. Det är i princip enbart effekten som påverkar uppvärmningstiden.
 
Är väl knappast effekten eller VVB som är problemet? Problemet är den som vrider på kranen! Skulle han ha 2kbm så skulle detta också ta slut.

Som mitt ex sa när de köpt hus, visst om vi har fjärrvärme, visst är varmvattnet gratis då? Nä men det tar aldrig slut..
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Saso Och Linda Saso Och Linda skrev:
Hej igen alla.
Varmvattenberedaren är från när huset byggdes.
År 1981.
Har funkat bra tills nu.
Den har gjort sitt och behöver bytas.

Efter jag har läst tråden och diskuterat med sambon kommer vi nog att investera i en ny 300 liters bredare och snålspolande munstycke.

Killarna får duscha först och tjejerna sist men får göra av med all varmvatten som är kvar ;-)

Några bra råd om vilket märke man ska investera i?
Får gärna ha lite muskler och värmer upp vattnet lite snabbare.

Fantastisk med ett forum som detta och blev mycket överraskad över responsen.

Vi tackar så mycket

Linda och Saso
Så länge vi pratar om elektriska beredare tror jag inte det skiljer särskilt mycket mellan en dom är ny eller en som är 40 år gammal det är i princip bara mängden isolering som kan skilja.
Det som kan hända är
- det har gått hål i den
- doppvärmaren har gått sönder eller fått så mycket avlagringar att den inte värmer
- blandarventilen är paj

Av dessa fel är det väl bara det första som är oreparerbart.
Sen kan man ju vilja byta av andra orsaker - estetiska t.ex. eller att en reparation är dyrare än en ny.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Krilleman
Röret som tar varmvatten i toppen kan även ha gett sig som ytterligare ett icke reparerbart alternativ.

Skutten lyfte den infon i #26.
 
Göra varmvatten för hällla ut det om man duschar så mycket kanske dags att titta på på en luft vatten värmepump typ ecodan.. jag älskar 15min skållhett duschvatten efter jobbet över axlarna.. min lyx .. Kostnader 1kwh ca vår sommar ,höst..
Eller en frånluft värme pump med så mycket värme och fukt i badrummet som skall ut.,. Och värma kråkorna....
 
  • Gilla
Kokarn
  • Laddar…
Om man har mkt kalk i vattnet så tappar värmeelementet förmågan att snabbt värma upp vattnet.
I vår gamla 100 l VVB satt det en spiralvärmare. När rörmokaren tog ut den såg den ut som en gigantisk glasspinne.
 
Man bör först kolla att värmeelementet funkar som det skall. En del vvb har en tvåfasslinga på 2 x 1Kw som kan vara kopplade över två säkringar, men om den ena går så tar det mycket längre tid att värma upp vattnet i beredaren. Det gör att den kanske aldrig hinner bli helt varm innan duscharna.

Som oldboy menar så kan kalkavlagringar också försämra funktionen. Det är bara att kolla.

Blandningsventilens funktion är främst för att förhindra skållning av varmvattnet och är ett krav i Sverige, men utomlands saknas den ofta. Att sänka temperaturen i ledningarna från 80 till 55 grader gör också att värmeförlusterna minskar och varmvattnet räcker längre. Om blandningsventilen inte funkar så kan 20-30% av värmen försvinna i förluster.
 
Njaa.. Att avlagringar skulle sänka effekten har jag lite svårt för, bara om det blir så mycket att något övertemp. skydd löser ut.

Om elementet är på 2Kw så tillförs det 2kw el, som blir värme till elementet. Det sker oavsett om elementet kan göra sig av med värmen till vattnet. Om avlagringarna blir stora så ökar temperaturen på själva elementet, och driver på så sätt mer värmeenergi igenom avlagringen, vattnet får fortfarande 2 kw värmeeffekt.

Om avlagringarna blir ännu tjockare så ökar temperaturen på elementet så mycket att det smälter, då fungerar det inte alls längre, strömmen blir noll. Eller så finns där en temperatursäkring som löser ut.

Visserligen så ökar resistansen en del i elementet med ökad temperatur, vilket minskar strömmen och därmed effekten, men det är en rätt marginell minskning för de temperaturer det handlar om.
 
Kokarn Kokarn skrev:
Måste vara läge att sätta in en avloppsvärmeväxlare
[länk]
54% verkningsgrad
Det finns även en platta som man ska stå på där kallvatten värms upp av duschvatten. Trodde samma princip snart skulle komma till duschkabiner. Men det räcker nog inte för dem.
 
S sunqan skrev:
Så länge vi pratar om elektriska beredare tror jag inte det skiljer särskilt mycket mellan en dom är ny eller en som är 40 år gammal det är i princip bara mängden isolering som kan skilja.
Det som kan hända är
- det har gått hål i den
- doppvärmaren har gått sönder eller fått så mycket avlagringar att den inte värmer
- blandarventilen är paj

Av dessa fel är det väl bara det första som är oreparerbart.
Sen kan man ju vilja byta av andra orsaker - estetiska t.ex. eller att en reparation är dyrare än en ny.
Det med ålder kan vara avgörande. Försäkringsbolag betalar inte skador som uppstår från en varmvattenberedare som är för gammal Tror det är någonstans vid 30-35 år. Vår förening fick ingen ersättning när vvb gick sönder och orsakade vattenskador. Då den varför gammal. Hans är ca 36 år och bör därför byta den.
 
Redigerat:
possum77 possum77 skrev:
Precis. I dessa miljöhänsynstider kanske man bör ifrågasätta om det är en självklarhet att stå 30 minuter i duschen? Efter 5 minuter blir man ju inte renare hur länge man än står, utan det är ett rent slöseri. Sett över ett år blir det ju sjuka mängder vatten och el som går åt helt i onödan, men jag gissar att tjejerna kompenserar genom att delta i earth hour? ;)
Håller med. I vilken tidsålder tror Saso Och Linda att de lever som fullständigt struntar i miljön? Under energikrisen gick det bra med en 2.minutersdusch och det går fortfarande. Man stänger av duschen när man tvålar in sig. Har ni TS provat detta? Vilket vansinne att stå i duschen och värma sig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Håller med. I vilken tidsålder tror Saso Och Linda att de lever som fullständigt struntar i miljön? Under energikrisen gick det bra med en 2.minutersdusch och det går fortfarande. Man stänger av duschen när man tvålar in sig. Har ni TS provat detta? Vilket vansinne att stå i duschen och värma sig.
Fast...det som är vansinne för dig är kanske inte det för andra? För nog tror jag att om du berättade allt du gör att det skulle finnas åsikter ;)
 
H Holmspel skrev:
Fast...det som är vansinne för dig är kanske inte det för andra? För nog tror jag att om du berättade allt du gör att det skulle finnas åsikter ;)
Fel svar. Naturligtvis har vi olika åsikter men om du inte förstod vad jag menad så var det göra avlopp av en ändlig resurs och dessutom till hög kostnad och ganska meningslöst (min och de flestas åsikt). De som duschar i denna omfattning är antingen rika eller är kanske väldigt rena. Hur som helst är de unika.
 
S seniorkonsult skrev:
De som duschar i denna omfattning är antingen rika eller är kanske väldigt rena. Hur som helst är de unika.
Eller så bor de i "hyreshus"... :rolleyes:
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.