:) jag har i o f s ingen toa men el finns, fast den kan nog klassas som byggnadsvårdsmässig eller....
 
  • el.jpg
Anders_Roslagen: Haha. :D

Vilket underbart kök! Vi har ett likadant väggskåp, med öppna hyllor som sluttar. Det står nu i lagårn och väntar på att bli ommålat, det ska få ett fortsatt liv i tvättstugan. :)
 
Vad som är rätt och fel byggnadsvårdsmässigt finns det säkert massor med "experter" som kan svara på, typ G.G., och kanske inte (säkert inte) med samma svar. Vad som är rätt och fel för just dig behöver ju inte vara byggnadsvårdsmässigt rätt eller fel däremot, det beror ju på behoven, kraven och vad man vill och kan göra.
 
Det är väl tur att det finns så många svar och olika åsikter, så tråkigt detta forum hade varit annars :)
 
Jo men ibland önskar man att det nån gång bara fanns ETT svar...så att man slapp att varje gång man frågar nåt bara bli mer förvirrad! :confused::)
 
bonnier skrev:
Vad som är rätt och fel för just dig behöver ju inte vara byggnadsvårdsmässigt rätt eller fel däremot, det beror ju på behoven, kraven och vad man vill och kan göra.
Nu ska jag sticka ut hakan och säga att det man själv känner är "rätt" mycket väl kan vara byggnadsvårdsmässigt fel. Sen behöver man inte göra alla "rätt", men då ska man också göra det som ett medvetet val som frångår byggnadsvården, inte rationalisera sina beslut och gömma dem bakom ohållbara argument. Att riva bort alla golv, gjuta platta och smälla in golvvärme i ett timmerhus är inte byggnadsvårdsmässigt vettigt även om det är vettigt för en själv.

Jag och min make har haft superågren över vissa beslut vi har tvingats ta, som att flytta innetrappan och skorstenen. Och andra gånger har vi tagit beslut mot bättre vetande (och dit räknas just golvvärme i badrummet), men med kalkylerade och så långt som möjligt minimerade risker, för att vi vill ha vissa bekvämligheter. Men vi är fullt medvetna om att det inte är byggnadsvård.
 
konichiwa girl skrev:
Nu ska jag sticka ut hakan och säga att det man själv känner är "rätt" mycket väl kan vara byggnadsvårdsmässigt fel. Sen behöver man inte göra alla "rätt", men då ska man också göra det som ett medvetet val som frångår byggnadsvården, inte rationalisera sina beslut och gömma dem bakom ohållbara argument. Att riva bort alla golv, gjuta platta och smälla in golvvärme i ett timmerhus är inte byggnadsvårdsmässigt vettigt även om det är vettigt för en själv.
Är inte säker om du höll med mig eller sade emot mig eller om det var nåt annat :) men det jag menade var precis vad du sa....att det man själv känner är rätt mycket väl kan vara byggnadsvårdsmässigt fel ibland.
 
Vem kan egentligen kalla sig byggnadsvårdare?
Är det den som har mer + än - på sin lista?
Bara funderar lite på hur olika "gränserna" sätt beroende på vad man tycker att man behöver.
 
Sysslar inte alla husägare med byggnadsvård? Förutom dom som gör intet och låter huset förfalla förstås. Begreppet byggnadsvård har ju fått betydelsen att bevara hus i "orginalskick", och det är väl den tolkningen som åtminstone jag går vilse i ibland. För mig innebär byggnadsvård att sköta om och vårda ett hus så att det kan fortsätta vara beboligt decenium efter decenium, med de ev. krav som man med tiden får utan att för den skull riva ner huset och bygga nytt, eller näst intill.
 
Ok jag är redan vilse;) jag antar att det är en tolkningsfråga.
 
Hmm, mest "byggnadsvårdande" kanske isådanafall är en fin avvägning mellan att inte göra något och att hindra förfall....
 
bonnier: Haha, ja då tycker vi väl detsamma då. ;)
För mig innebär inte byggnadsvård bara att hålla huset beboeligt - för det gör man ju även om man river ut allt det gamla för att byta ut det mot nytt - utan att hålla huset beboeligt så skonsamt som möjligt. Lite mot aofs inlägg där. Sen får man väl tänka på att det många av oss gör i någon mån även är att restaurera.
 
Oj!, en del svar och lika många intressanta frågeställningar...:)
Jag skulle inte vilja kalla mig "byggnadsvårdare" i dess eg. mening ( typ G.G o co) men det jag vill är att få behålla en del av husets själ. Låter kanske knäppt?
Förvisso försvinner en stor del av den i takt med att betong och golvvärme läggs in och golven åker ut, jag säger det igen det gör ont att ta ut dessa fina golv men med hussvamp chansar vi inte! Sen har den kanske inte spritt sig men det är så vi känner. Så ja, ni har rätt det är inte byggnadsvårds mässigt korrekt eller försvarbart att ta ut golven.
Men vi kommer troligen bo där livet ut och vill ju trots ha en viss bekvämlighet kalla det lyx , :)
I övrigt kommer vi försöka behålla så mkt som möjligt av den ursprungliga stilen och "känslan".
Vad anser ni om linoleum mattor då?
I övrigt har jag sparat en massa härliga möbler, som en gammal kökssoffa, massor av pinnstolar, snurrfåtöljer, en jättefin vägglampa.
Ibland kan små detaljer lyfta fram ett helt rum, eller hur?
Hur är det med tapeter/ pärlspont? vad anses som mest lämpligt tycker ni som verkar mkt mer insatta i detta än jag...
 
konichiwa girl skrev:
Jag och min make har haft superågren över vissa beslut vi har tvingats ta, som att flytta innetrappan och skorstenen. Och andra gånger har vi tagit beslut mot bättre vetande (och dit räknas just golvvärme i badrummet), men med kalkylerade och så långt som möjligt minimerade risker, för att vi vill ha vissa bekvämligheter. Men vi är fullt medvetna om att det inte är byggnadsvård.
Varför ångest över golvvärme i badrumet? Vad är obyggnadsvårdsmässigt med golvvärme?

Jag var tyvärr tvungen att riva upp alla mina golv på övervåningen(lutade för mycket när man satt vid ett skrivbord vart man helt förstörd i ryggen) då passade jag på att slänga dit golvvärme. I ett badrum skulle jag inte vilja vara utan golvvärme.

Golvvärmen syns ju inte så den förstör ju knappast själen på ett hus tycker jag. En del element är grymt fula dock medans det finns andra som är ganska vackra.
 
Redigerat:
dancar skrev:
Oj!, en del svar och lika många intressanta frågeställningar...:)
Jag skulle inte vilja kalla mig "byggnadsvårdare" i dess eg. mening ( typ G.G o co) men det jag vill är att få behålla en del av husets själ. Låter kanske knäppt?
Förvisso försvinner en stor del av den i takt med att betong och golvvärme läggs in och golven åker ut, jag säger det igen det gör ont att ta ut dessa fina golv men med hussvamp chansar vi inte! Sen har den kanske inte spritt sig men det är så vi känner. Så ja, ni har rätt det är inte byggnadsvårds mässigt korrekt eller försvarbart att ta ut golven.
Men vi kommer troligen bo där livet ut och vill ju trots ha en viss bekvämlighet kalla det lyx , :)
I övrigt kommer vi försöka behålla så mkt som möjligt av den ursprungliga stilen och "känslan".
Vad anser ni om linoleum mattor då?
I övrigt har jag sparat en massa härliga möbler, som en gammal kökssoffa, massor av pinnstolar, snurrfåtöljer, en jättefin vägglampa.
Ibland kan små detaljer lyfta fram ett helt rum, eller hur?
Hur är det med tapeter/ pärlspont? vad anses som mest lämpligt tycker ni som verkar mkt mer insatta i detta än jag...
Sporer av äkta hussvamp och annan svamp finns överallt, så att ni tar bort golven gör varken till eller från för att förhindra tillväxt. Med andra ord kan vem som helst drabbas av hussvamp om förutsättningarna finns som nämndes tidigare i tråden. Det ni däremot måste göra är att se över varifrån fukten kommer ifrån och vad ni ska göra åt det. Att ni ens överväger att gjuta platta förvånar mig - risken finns att ni förvärrar det för er och förbättrar det för hussvampen.

Pärlspont var ur mode på trettiotalet liksom fassponten. Mer tidstypiskt är till exempel bröstningar av masonit, uppdelade i fält av lister, ibland ådringsmålade eller fernissade (med färgad fernissa). Träfiberskivor i överhuvudtaget användes en hel del (tritex, masonit). Släta väggar och tak, exempelvis pappspänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.