14 828 läst · 72 svar
15k läst
72 svar
3 kubik Ack-tank borde räcka hur länge?
Lite uppdatering för er som orkar med mig
Provade idag och det gick att ladda tankarna "fullt". Pannan blir inte varmare än dryga 84 grader nu vilket får till följd att efter en dags eldande så blev de inte mer än ca: 78-80 grader som max i botten och topp.
Högre laddningstemperaturer kommer av att laddningsautomatiken tillåter högre temperatur på pannan?
Kommer nog titta på och köpa en laddomat 21 i varje fall, eller tror ni det "duger" med den som finns - allstå detta hemmabygge sign. Vedeldaren trodde att någon röris gjort? Kan man vinna effekt, mindre vedåtgång på en bättre ladomatik?
Vänl,,,
Tobbe
Provade idag och det gick att ladda tankarna "fullt". Pannan blir inte varmare än dryga 84 grader nu vilket får till följd att efter en dags eldande så blev de inte mer än ca: 78-80 grader som max i botten och topp.
Högre laddningstemperaturer kommer av att laddningsautomatiken tillåter högre temperatur på pannan?
Kommer nog titta på och köpa en laddomat 21 i varje fall, eller tror ni det "duger" med den som finns - allstå detta hemmabygge sign. Vedeldaren trodde att någon röris gjort? Kan man vinna effekt, mindre vedåtgång på en bättre ladomatik?
Vänl,,,
Tobbe
Grattis!!!!! Nu har du längre mellan eldningar, eller?Daytrader skrev:Provade idag och det gick att ladda tankarna "fullt". Pannan blir inte varmare än dryga 84 grader nu vilket får till följd att efter en dags eldande så blev de inte mer än ca: 78-80 grader som max i botten och topp.
Högre laddningstemperaturer kommer av att laddningsautomatiken tillåter högre temperatur på pannan?
Vänl,Tobbe
Laddningsautomatik bestämmer inte över pannans max temperatur, så mycket jag kan förstå det. Det är pannans styrning som fex stoppar fläkten om man har fläkt, stänger luften (om man har en draglucka som öppnar när pannan är kall och stänger när pannan blir för varm = en förinställt temperatur som på vår Atmos reglerar vi själv med en ratt i panelen och den står på ca 95 grader hos oss).
Laddningsautomatik skyddar din panna från att det kommer vatten från botten på akumulatorn som är kallare än 70 grader in i pannan som orsakar kondens och rostskador. Ladomaten blandar varm och kall vatten till läpmlig temp. för att sen släppa den till pannan.
Ladomaten kontrollerar också att akumulatorn inte börjar laddas innan pannan uppnår en viss arbetstemp. temp ( oftast använd är 78 grader men det finns termoventiler för 72, 78, 80 grader att välja på). Då cirkulerar vatten bara ut och tillbaka in i pannan tills panna blir riktig varm och kan ladda tanken.
Vänta med att byta till ladomat tills du vet att det inte är mer som krånglar. Försök hitta och höja temperaturinställningen på din panna.
Nu när du får högre temp på din värmeanläggning så kan det bli luft i den ( när vatten blir varmare så bubblar det ju mer och mer) .... avluftningsfråga är viktig just nu, tycker jag.
Är mina råd olämpliga så hoppas att någon hojtar till
gaia
gaia skrev:Laddningsautomatik bestämmer inte över pannans max temperatur, så mycket jag kan förstå det. Det är pannans styrning som fex stoppar fläkten om man har fläkt, stänger luften (om man har en draglucka som öppnar när pannan är kall och stänger när pannan blir för varm = en förinställt temperatur som på vår Atmos reglerar vi själv med en ratt i panelen och den står på ca 95 grader hos oss).
Laddningsautomatik skyddar din panna från att det kommer vatten från botten på akumulatorn som är kallare än 70 grader in i pannan som orsakar kondens och rostskador. Ladomaten blandar varm och kall vatten till läpmlig temp. för att sen släppa den till pannan.
Ladomaten kontrollerar också att akumulatorn inte börjar laddas innan pannan uppnår en viss arbetstemp. temp ( oftast använd är 78 grader men det finns termoventiler för 72, 78, 80 grader att välja på). Då cirkulerar vatten bara ut och tillbaka in i pannan tills panna blir riktig varm och kan ladda tanken.
Vänta med att byta till ladomat tills du vet att det inte är mer som krånglar. Försök hitta och höja temperaturinställningen på din panna.
Nu när du får högre temp på din värmeanläggning så kan det bli luft i den ( när vatten blir varmare så bubblar det ju mer och mer) .... avluftningsfråga är viktig just nu, tycker jag.
Är mina råd olämpliga så hoppas att någon hojtar till
gaia
Vi måste skilja pannans max temperatur och på laddningsautomatikens sätt att styra tempen till ack. tankarna.
Pannans maxtemp styrs av maxtermostaten i pannan och stoppar fläktar mm om max tillåten temp uppnås. Denna skall man inte manipulera.
Pannans drifttermostat eller dragregulator i vissa fall skall styra pannvattentempen.
Men om panntermostaten står på tex 92 grader och du har en laddomat eller en automix som vill hålla 72 grader in i botten på pannan kommer du inte upp i dina 92 grader.
För att nå pannans önskade drift temp måste du först ladda dina tankar tills laddomaten
eller automixen får 72 grader i retur från tankbottten, då kommer dina 3 kubik vatten att cirkulera genom pannan ytterligare en gång men nu med betydligt högre hastighet.
Troligen kommer inte din laddpump att hinna med och din panna kommer att stanna på drifttermostaten alternativt koka.
Ovanstående är ej önksvärt.
Man kan ställa upp automixen så att den vill ladda med en temp som är straks under pannans drifttermostat blir det bättre. Tex drifttermostat 93 grader, automix strax under så pannan aldrig stannar.
Rekomenderar ändå en laddomat 21 på sikt av två skäl.
1: Du har troligen ingen självcirkulation vid stömmavbrott ( eller vid lösa givare).
2: Du förlorar värmen som blir kvar i pannan efter avslutad eldning, detta gör du inte med en laddomat.
Gaia och Vedeldaren
Tack för era svar, jag bugar och bockar!!!
Har laddat fullt i tankarna, dvs. 80 grader går det att få upp dem med 2 fulla vedinlägg (3 inlägg då jag inte törs ladda i för mycket ved varje gång ). Det ger att det räcker med en eldningscykel per dag nu med ca: 4 grader ute. Helt ok tror jag.
Ang. panntemperaturen så måste nu mer vatten cirkulera in i pannan mot förr då pannan sällan går upp i mer än 84 grader. Nu sitter givaren rätt på röret och bör ge rätt information till ladomix - så som den är inställd att fungera (den röris som lade in detta).
Rent spontant så känns att pannan borde jobba närmre 90 grader? dvs. ge ut varmare vatten till tankarna eller är 80 grader i tanken lagom då det kanske kostar mer i effekt att värma de där sista 10 graderna än att värma från 70 -> 80 ?
En röris (en kund/bekant) skulle försöka lägga in en lucka för mig imorgon
Vänl,,,
Tobbe
Tack för era svar, jag bugar och bockar!!!
Har laddat fullt i tankarna, dvs. 80 grader går det att få upp dem med 2 fulla vedinlägg (3 inlägg då jag inte törs ladda i för mycket ved varje gång ). Det ger att det räcker med en eldningscykel per dag nu med ca: 4 grader ute. Helt ok tror jag.
Ang. panntemperaturen så måste nu mer vatten cirkulera in i pannan mot förr då pannan sällan går upp i mer än 84 grader. Nu sitter givaren rätt på röret och bör ge rätt information till ladomix - så som den är inställd att fungera (den röris som lade in detta).
Rent spontant så känns att pannan borde jobba närmre 90 grader? dvs. ge ut varmare vatten till tankarna eller är 80 grader i tanken lagom då det kanske kostar mer i effekt att värma de där sista 10 graderna än att värma från 70 -> 80 ?
En röris (en kund/bekant) skulle försöka lägga in en lucka för mig imorgon
Vänl,,,
Tobbe
När du väl har värmt upp allt vatten till vad det nu blir, i "första omgången", kommer din Mixojox att köra in varmare vatten till pannan (den blir tvungen, vare sig den vill eller ej, för det finns ju inget annat), och då blir allting varmare sen.
Bortsett från att förlusterna ökar med högre temperatur går det åt samma energi att värma en mängd vatten 10°C, oavsett vilka tio grader det handlar om. Så länge det inte kokar, eller handlar om att smälta is, förstås. Men det ska det helst inte göra här.
När jag eldar ligger temperaturen in till pannan på 75-80°C, och ut från pannan på 90-95°C. Då har jag 78°C plutten sittande i min Laddomat 21. Fungerar bra. Man får elda utav h-e för att få fläkten att stanna (ställd vid ungefär 95°C, strax innan SYR-joxet blir inkontinent).
Bortsett från att förlusterna ökar med högre temperatur går det åt samma energi att värma en mängd vatten 10°C, oavsett vilka tio grader det handlar om. Så länge det inte kokar, eller handlar om att smälta is, förstås. Men det ska det helst inte göra här.
När jag eldar ligger temperaturen in till pannan på 75-80°C, och ut från pannan på 90-95°C. Då har jag 78°C plutten sittande i min Laddomat 21. Fungerar bra. Man får elda utav h-e för att få fläkten att stanna (ställd vid ungefär 95°C, strax innan SYR-joxet blir inkontinent).
Okey, vill ännu en gång tacka alla snälla vedeldare för all hjälp att komma igång. Höst-Vinter är avklarad, vår med nästan all ved kluven och staplad.
Frågan nu:
Nu när det snart börjar bli jämn högre ute-temperatur har jag förstått rätt då att man stänger av cirkulationspumpen från tankarna ut till elementen? Detta för att spara all energi som går med tanke på den värmeförlust i ledningsrören som är även om elementen inte tar ut någon effekt i slingorna.
Finns det inga komplikationer med att låta vattnet i ledningen vara still och avlagringar i vattnet lägger sig på botten? Får cirkulationspumpen väl mycket stryk sedan när man drar igång den då?
Vänl,,,
Tobbe
Frågan nu:
Nu när det snart börjar bli jämn högre ute-temperatur har jag förstått rätt då att man stänger av cirkulationspumpen från tankarna ut till elementen? Detta för att spara all energi som går med tanke på den värmeförlust i ledningsrören som är även om elementen inte tar ut någon effekt i slingorna.
Finns det inga komplikationer med att låta vattnet i ledningen vara still och avlagringar i vattnet lägger sig på botten? Får cirkulationspumpen väl mycket stryk sedan när man drar igång den då?
Vänl,,,
Tobbe
Man bor nog rasta pumpen då och då för att den inte ska kärva. Har du den på en stick propp löser du det smidigast med en timer. Annars får du gå och sätta på den någon gång en liten stund i veckan kanske
Med mina grova rör måste jag inte bara stanna pumpen, utan även stänga en ventil på stigarledningen. Annars självcirkulerar det hela sommaren, till ingen nytta.
=) well, projekt "måla hus" blev mer maffigt än vad jag trott. Är inte klar ännu. Bara att renovera 29 fönsterkarmar med skrapa -> slipa -> olja -> grundmåla -> 2 strykningar + skrapa fönsterfoder och samma målningsprocedur - hade räckt som årets projekt...
Varmvattnet då, jo det har fungerat skapligt bra. Har eldat var 3-4:e dag nu under sommaren, samt stängt av cirkulationen till värmen. Tyvärr så sitter nedblandningen till varmvattnet som sagt på fel ställe som jag ser det. När tankarna är 80grader så blandas tappvarvattnet ned till 65 grader och ut i kulvert. Cirkulerar runt och tillbaka = kyler tanken. På ett dygn utan att tappa varmvatten så sjunker det från 80-83 -> 70 grader.
Har provat att stänga av VV cirkulationen och då händer knappt något på ett dygn, förutom att det tar 3 minuter innan man får varmvatten in i huset
Så ytterligare en sak att fixa till, som det är nu så går många kubik ved åt i onödan.
Väntar på att röris skall höra av sig, börjar bli dags nu för alla installationer. Att byta tjänser i förskott är tydligen inget man skall göra =(
Vänl,,,
Varmvattnet då, jo det har fungerat skapligt bra. Har eldat var 3-4:e dag nu under sommaren, samt stängt av cirkulationen till värmen. Tyvärr så sitter nedblandningen till varmvattnet som sagt på fel ställe som jag ser det. När tankarna är 80grader så blandas tappvarvattnet ned till 65 grader och ut i kulvert. Cirkulerar runt och tillbaka = kyler tanken. På ett dygn utan att tappa varmvatten så sjunker det från 80-83 -> 70 grader.
Har provat att stänga av VV cirkulationen och då händer knappt något på ett dygn, förutom att det tar 3 minuter innan man får varmvatten in i huset
Så ytterligare en sak att fixa till, som det är nu så går många kubik ved åt i onödan.
Väntar på att röris skall höra av sig, börjar bli dags nu för alla installationer. Att byta tjänser i förskott är tydligen inget man skall göra =(
Vänl,,,
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Septiltank 3 kubik för permanentboende?
Vatten & Avlopp -
Sluten tank 3 kubik fylld efter ca 200 spolningar
Vatten & Avlopp -
Nibe VVM S320, ack-tank + ved?
Värme allmänt -
10 kubik (7 lerjord och 3 gräsjord) skänkes mot upphämtning - Stockholm/Vendelsö
Fyllnadsmassor -
Värmepump till Vinylpool på ca 30 kubik.
Pool