Hej,

Kollar på renovering av köket. Funderar på lämpligheten att dra trefas 16A och sätta tre separata uttag för ugn, micro och vinkyl. Alla är 1-fas förbrukare, ugn kräver 16A, de andra 10A. Alla är integrerade.

Har väldigt svårt att få fram fler grupper. Alternativ är att koppla någon/några av dem på gruppen för belysning/uttag i kök och närliggande rum.
 
Jag förstår att min lösning inte är optimal, frågan är hur o-optimal den är då kanske. Golv är lagt så inte så lätt att komma in med nya rör.

El-installationsplan för kök som visar rördragning och elektriska anslutningar för apparater och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så planen var att ha en apparatdosa rör 7 där jag fördelar ut faserna till ugn, micro och vinkyl. Allt kopplat till en 3polig 16A dvärg. Om jag tolkat den andra tråden rätt så är det inte helt lämpligt?
Alternativen som är görbara om man river lite väggar är väl antingen.
1) Ta från rör 5, och koppla vidare till vinkyl så kyl, frys och vinkyl ligger på samma fas men låta ugn och micro ha uppdelad tvåfas til enfas 16A.
2) Samma som ovan men koppla micro till den gruppen som ombesörjer allmänuttag i kök + närliggande rum. Så ugn ligger helt själv på 16A.
3) Någon annan ide?
4) Försöka gå in med nya rör via taket för att försörja något av ovan.

Hur ser dimensioneringen och uppdelningen för köksö ut? Min tanke var att ha två uttag på ön men koppla den på olika faser då det lätt kan bli stora förbrukare här (kaffekokare, vattenkokare, våffeljärn etc).
 
  • Elektrisk planritning för kök som visar rördragning och kopplingar för apparater som ugn och vinkyl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett av de få detaljreglerna för gruppledningar är att spis ska ha sin egen gruppledning, och så har det varit i många många år. Å andra sidan finns idag ingen regel som säger att kyl/frys ska ha sin egen gruppledning. En annan grundläggande praxis är att belysning och uttag för allmänbruk matas med enfasiga gruppledningar. Trefas är en nödlösning som man endast tillämpar när det verkligen finns skäl för det. Så det är olyckligt att du inte ställde frågan innan du stängde väggar och golv. Detta forum är ingen instans där man kan begära dispens.

Så vad du kan göra med befintliga rör är att lägga kyl, frys och vinkyl på en grupp 3G1.5 mm² och 10 A. Du har grupp 6 som kan användas också. Mikron kan väl sedan dela grupp med ugnen, 2G2.5 mm² / 16 A.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
gruppledning
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ett av de få detaljreglerna för gruppledningar är att spis ska ha sin egen gruppledning, och så har det varit i många många år. Å andra sidan finns idag ingen regel som säger att kyl/frys ska ha sin egen gruppledning. En annan grundläggande praxis är att belysning och uttag för allmänbruk matas med enfasiga gruppledningar. Trefas är en nödlösning som man endast tillämpar när det verkligen finns skäl för det. Så det är olyckligt att du inte ställde frågan innan du stängde väggar och golv. Detta forum är ingen instans där man kan begära dispens.

Så vad du kan göra med befintliga rör är att lägga kyl, frys och vinkyl på en grupp 3G1.5 mm² och 10 A. Du har grupp 6 som kan användas också. Mikron kan väl sedan dela grupp med ugnen, 2G2.5 mm² / 16 A.
Jag förstår att det är sent att fråga, omedveten okunskap är väl det sämsta.

Om jag nu försöker göra det bästa men utan att gå overboard, vad bör jag göra. Är ju inte omöjligt att få fram fler grupper, går att skruva ner gips och dra via vind.

Vägg:
3G2,5 ugn
3G1,5 kyl/frys
3G1,5 skåpsbelysning
3G1,5 micro (saknas)
3G1,5 vinkyl (saknas)

Köksö
5G2,5 häll
3G1,5 diskmaskin
3G1,5 uttag köksö (båda uttagen får dela grupp)

Övrigt
3G1,5 uttag/allmänbelysning/fläkt
 
Har du idag ett spisuttag med 5 ledare 2,5 m2 och säkrat med 16 amp ,3 faser noll och jord kan du ta ut till en 2 fasig häll och ugn, det finns färdiga enheter till det eller så kopplar elektrikern ihop det, full godkänt, inte koppla in några andra förbrukare på detta. Sen det med övriga förbrukare som är 1 fasiga kan det med fördel dras fram en 3 fas 1,5 m2 ( 3faser noll jord ) grupp och splitta den den till olika 1 fasuttag, fullt godkänt, bara tänka till så inte det blir större förbrukare på samma fas,tex kaffebryggare/vattenkokare på samma fas. Sen ett tips lägg frysen på samma som spisfläkten, går inte fläkten så står frysen still.
I övrigt får du tänka själv om fördelningen och framkomligheten på rör och ledningar.
På centralen ska det märkas för varje 3 fasgrupp som går ut. 1 fasobjekt anslutet till 3 fas
 
Då läget är som det är skulle inte jag krångla mer med detta utan använda vissa trefasgrupper. Det blir snålt med endast 1x10A för uttag vid köksön så där kan du använda en trefasgrupp. Likaså kan du behöva mer än 1x10A för uttag vid bänken till höger så där kan du också nyttja en trefasgrupp. Så pullsa ihop det med et du har, men låt ugnen få sin egen grupp, ev tillsammans med micro.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
men låt ugnen få sin egen grupp, ev tillsammans med micro
Det ska väl gå att använda alla saker på en gång, försök med det micro 800W och ugn på kanske 1500W, det stupar direkt
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Det ska väl gå att använda alla saker på en gång,
Då brukar mätarsäkringarna gå ... :)


Men kör man som Bo föreslog i #5 så finns det 3680W tillgängligt, med en micro på 800W så blir det 2900W över till ugnen.
Det kanske klarar sig bra, i alla fall efter att ugnen värmts upp ...
 
Även med 10A räcker det till 800+1500W.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men kör man som Bo föreslog i #5 så finns det 3680W tillgängligt, med en micro på 800W så blir det 2900W över till ugnen.
Normalt så ändras ett fullkopplat spisuttag till en häll och ugn. det är en norm och godkänt med 16 amp som matning, är det då bra att koppla vidare till andra 1-fasuttag då på sista fasen i spisgruppen, tror inte att det är lämpligt.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då brukar mätarsäkringarna gå
Nu är det inte huvudsäkringar det talas om,utan gruppsäkringar och det är en viss skillnad
useless useless skrev:
Även med 10A räcker det till 800+1500W.
Med diazesäkring kan det klara sig , men näppeligen med automater
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Normalt så ändras ett fullkopplat spisuttag till en häll och ugn. det är en norm och godkänt med 16 amp som matning, är det då bra att koppla vidare till andra 1-fasuttag då på sista fasen i spisgruppen, tror inte att det är lämpligt.
Det Bo föreslog var en egen enfasig gruppledning!

J jonaserik skrev:
Nu är det inte huvudsäkringar det talas om,utan gruppsäkringar och det är en viss skillnad
Och jag svarade att ifall man kör igång allt i huset så brukar huvudsäkringarna ryka.
OK, det var också en aning ironi, för visst förstod jag vad du menade.

Men det var en del allvar också, ty det är trots allt en chimär att man ska kunna alla möjliga effekttunga saker i hushållet samtidigt. Dvs det är inte ovanligt att man faktiskt får se till att köra få saker i taget.
Själv slår jag inte igång ugn, ett par spisplattor, vattenkokaren medan diskmaskinen går - samtidigt. Jag vet inte riktigt hur jag har dessa laster fördelade på faserna, men i vilket fall så är det som att be om att plötsligt släcka 1/3 av huset. Det står och går en värmepump också och lite annat.

J jonaserik skrev:
Med diazesäkring kan det klara sig , men näppeligen med automater
Standarden en automat ska hålla är att den skall klara minst en timme med 1,13 * In, och måste lösa på mindre än en timme vid 1.45 * In.
Så det blir 2600W, minst.
 
Jag var lite otydligt i senare inlägg, men det jag menade i #5 var en tvåfasig grupp till ugn och mikro. Därmed ökar belastningen på mätarsäkringarna ;)
 
Tack för all hjälp!

Jag umgicks lite med gullfiber på vinden igår och drog fram två till rör för vinkyl och micro så ugn får en helt egen 1-fas 16A grupp.

Översiktsplan för köksrenovering med elinstallationer inklusive nya rördragningar för vinkyl och mikrovågsugn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser det mer OK ut? Något annat jag bör tänka på när jag ändå håller på? :)
 
  • El-installationsplan för kök med markerade ledningar och etiketter för olika hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.