Ja visst man kan ha trefas och hur liten säkring man vill. Det är i första hand kabeln/trådarnas area och längd som avgör vilken säkring man kan ha.
 
De vanliga trefasuttagen brukar vara godkända för 16A. Det finns ingenting som hindrar att du har det avsäkrat lägre. Men givetvis kan du inte belasta med samma effekt då. Om du tänkte anlita en elektriker för att sätta dit uttaget kan du även fråga om det går att säkra upp till 16A. Det går säkerligen men frågan är rättare sagt hur mycket som behöver ändras för att det skall vara ok. I bästa fall är det ingenting mer än passkontakterna i centralen.
 
E elmont skrev:
Ja visst man kan ha trefas och hur liten säkring man vill. Det är i första hand kabeln/trådarnas area och längd som avgör vilken säkring man kan ha.
Okej Men om jag drar 2.5 kablar från centralen ut till en 3 fas utag kan jag då byta bottenplattan till 16 amp?
 
Tumregelsmässigt är 2,5 mm² vad som krävs för 16A avsäkring. Så troligen går det utmärkt. Skall man vara noga så skall det räknas på det.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Hej Men eftersom jag nu ändå ska dra fram ett 3 fas uttag är väl det bästa att dra 2,5 kablar fast jag har 10 amp säkring just nu... Antar att man kan kanske ändra bottenplattan senare till 16 å då är det rätt kabel för det?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.