Nja, inga 39 person på den, snarare att om vi spräcker den gränsen så måste vi börja flytta över folk till andra uttag, och i det här fallet det här uttaget då jag gärna slipper köpa en massa 220-förlängningssladdar å luska vilka uttag som sitter å vilka säkringar allt annat kul. Dessutom vill jag inte har något avancerat spindelnät som man kan trassla in sig i ;)
 
Den delar upp en 3-fas i tre separata en-fas. Fast det är ju nästa steg, först behöver du ju ytterligare en 3-fas CEE anslutning.

Kan du inte låna en adapter av någon, kanske ett lokalt byggföretag har en? (man vet ju aldrig hur man ska kunna ansluta sina maskiner). Eller kanske fastighetsägaren kan hjälpa till med att ge tillgång till ännu en riktig 3-fas anslutning?

LAN borde ju ses som ett riktigt välgörande ändamål  :D
 
Snailman
Det kan väl inte vara något behörighetskrav på att sätta ihop en 3-fas skarvsladd?
Känns som om det vore löjligt.
 
Snailman skrev:
Det kan väl inte vara något behörighetskrav på att sätta ihop en 3-fas skarvsladd?
Känns som om det vore löjligt.
Jepp, löjligt är det, men frågan är vad lagen säger. Men jag vet inte riktigt... Känns som att jag skulle behöva hyra/låna rätt mycket el någonstans ifrån oavsett hur jag gör.
 
Snailman
Vad är det för huvudsäkring i byggnaden då? om inte den är mer än 16A så hjälper det ju inte att du får tillgång till ett extra 3-fasuttag? Jag har inte mer än 16A på min kåk, mitt 3-fasuttag i garaget är dessutom bara säkrat med 10A :p
 
Om schemat vill elcentralen stämmer så finns det ~160 A till huvudbrytaren, och ~125 A till säkringarna, eller något sådant. Var över 100 A iaf :) (Om det sedan är nedsäkrat i någon elcentral i källaren eller ej vet jag inte, ska kollas upp om det blir aktuellt)
 
S
sawsaw skrev:
Den som med 100% säkerhet VET vad han håller på med får skruva ihop en skarvsladd själv. Vad som torde avses med skarvsladd är 1-fasig sådan. Det du vill åstadkomma är en 3-fasig och till på köpet även en adapter. Jag håller det för osannolikt att göra-själv-reglerna omfattar den.
Jag känner att jag kanske måste ta tillbaka påståendet ovan. Behörighetsföreskrifterna säger att man själv får tillverka skarvkabel och sladdställ. Samma föreskrift säger också att det krävs av den som utför arbetet att denne har erforderlig kännedom om arbetet och hur man sedan kontrollerar det.
 
Så det är mao. tillåtet för mig att göra det..? Eller har jag missuppfattat något nu måntro?

(Ska kolla länken, tack :p)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.