R roli skrev:
Vad fick du för resultat på din mätning?
Ska jag mäta ohm? Vilken inställning?
 
  • Multimeter med inställningsvred markerat för mätning av ohm med siffrorna 200, 2k, 20k, 200k, 20M.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nisse123 nisse123 skrev:
Kan ju vara en 3-stegs termostat som kopplar in elementena olika.
Hur många klick hörs när du vrider termostatratten ?
Hej bara 1 klick
 
2000 till att börja med
Röda sladden sitter fel. Ska vara till höger.

Med din nivå på elkunskap ska du ALDRIG använda vänster märkt 10A.

Protte
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Två faser har lossnat
 
  • En hand håller två elledningar med brända ändar framför en vägg med en brandsläckare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad elektrisk kabel med två frilagda ledare mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara en fas som går upp dem andra 2 kablarna har oxiderat ser det ut som. Dem är blå i änden
 
  • Elledningar med oxidationsmärken i en öppen eldosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
prototypen prototypen skrev:
2000 till att börja med
Röda sladden sitter fel. Ska vara till höger.

Med din nivå på elkunskap ska du ALDRIG använda vänster märkt 10A.

Protte
Jag ändrade innan jag mätte. Märkte också att den va fel
 
H Hampus55 skrev:
Ska jag mäta ohm? Vilken inställning?
Vet man inte riktigt inom vilket område som man förväntar sig ett resultat så börjar man alltid att mäta med instrumentets högsta värde för att sedan minska allt eftersom man ser vad som erhålles.
 
R roli skrev:
Vet man inte riktigt inom vilket område som man förväntar sig ett resultat så börjar man alltid att mäta med instrumentets högsta värde för att sedan minska allt eftersom man ser vad som erhålles.
 
  • Rostig röranslutning med synlig korrosion och läckagespår under en handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röranslutning med synlig korrosion och isolering nära ett ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roli skrev:
Vet man inte riktigt inom vilket område som man förväntar sig ett resultat så börjar man alltid att mäta med instrumentets högsta värde för att sedan minska allt eftersom man ser vad som erhålles.
 
  • Två korroderade metallföremål ligger i en handpalm, ser ut som gamla spikar eller fästdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R roli skrev:
Vet man inte riktigt inom vilket område som man förväntar sig ett resultat så börjar man alltid att mäta med instrumentets högsta värde för att sedan minska allt eftersom man ser vad som erhålles.
 
  • Rostig kopparledning med mögelskador nära en vattentank, behöver bedömning eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Det verkar som du hittade orsaken. Var båda lösa trådar strömförande?
 
harry73 harry73 skrev:
Det verkar som du hittade orsaken. Var båda lösa trådar strömförande?
Ja dem var strömförande. Men vad är orsaken att det blir så här? Jag kopplade på kablarna provisoriskt på kopplingen utan kabelsko och nu drar den 3kw exakt. Är det kanskendax att köpa en ny vvb?
 
Det går att skriva i tråden utan att hela tiden citera. Citera använder man endast när man vill svara på det inlägg som man citerar, vilket ingen av din bilder ovan gör.

Att dina flatstiftskontakter/kabelskor ser ut som de gör. Kan bero på att de blivit blöta/fuktiga och att du fått ett galvaniskt element/reaktion mellan materialet i kabelskon och kabeln där kabeln har ärgat bort. Troligtvis behöver du byta kabel eftersom den kan ha ärgat en bra bit. Och monterar du en ny kabelsko på en ärgad kabel så blir det inte bra i långa loppet eftersom du inte får bra kontakt vid pressningen, varmgångsrisk.
 
harry73
H Hampus55 skrev:
Ja dem var strömförande. Men vad är orsaken att det blir så här? Jag kopplade på kablarna provisoriskt på kopplingen utan kabelsko och nu drar den 3kw exakt. Är det kanskendax att köpa en ny vvb?
Jag skulle i alla fall se till att någon som förstår sig på el byter de kablarna som gick av, och absolut inte förlita mig på din provisoriska lagning. Är kontakten inte optimal kan det bli varmt i kontakten med risk för brand. Sedan finns det också en risk för att vvb blir strömförande
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tack för alla svar. Jag är inte kunnig alls men är en problemlösare i min natur och jagr tacksam på all information jag kan få så jag får mer kött på benen. Ska absolut tala med en elektriker som får komma ut och se över kablarna.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.