Hej när jag mäter varmvattenberedaren så jobbar den med 1000w fast jag har 3 säkringar 10 ampere och 3 faser inkopplad. Borde inte vvb jobba med 3000w? Någon som är kunnig elektriker kan kolla om det är rätt inkopplat? När jag skruvar bort ena säkringen så finns det spänning i alla 3 trådar från vänster på bilden sedan skruvar jag bort en till säkring så finns det fortfarande spänning men när jag skruvar isär tredje säkringen också så försvinner allt. Är alla 3 säkringar 3 separata faser? Borde inte spänningen försvinna om jag skruvar bort ena? Bifogar bild och kopplingsschema
 
  • Elanslutningar i en kopplingsdosa med kablar och terminaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingsschema för Thermia värmepump med kopplingsalternativ och strömanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På skylten finns ingen variant där man ansluter till 1, 2, 3 och 4.
 
R
H Hampus55 skrev:
Hej när jag mäter varmvattenberedaren så jobbar den med 1000w fast jag har 3 säkringar 10 ampere och 3 faser inkopplad. Borde inte vvb jobba med 3000w? Någon som är kunnig elektriker kan kolla om det är rätt inkopplat? När jag skruvar bort ena säkringen så finns det spänning i alla 3 trådar från vänster på bilden sedan skruvar jag bort en till säkring så finns det fortfarande spänning men när jag skruvar isär tredje säkringen också så försvinner allt. Är alla 3 säkringar 3 separata faser? Borde inte spänningen försvinna om jag skruvar bort ena? Bifogar bild och kopplingsschema
Alla ledarna är sammankopplade via värme-elementen så det är klart att du mäter spänning på alla ledarna så länge någon fas är ansluten.

Och ja, om brun och svart är faser och blå nolla så är det rätt anslutet (i.a.f. i den änden).

Edit: Nollan ska inte vara ansluten vid trefas-drift. Men så länge alla elementen är hela kommer det inte gå någon ström genom den.

Resultatet över en en fas blir 1kW så beroende på hur du gör när du mäter så kan det vara rätt.
 
R
C cotillion skrev:
På skylten finns ingen variant där man ansluter till 1, 2, 3 och 4.
Sant, nollan ska inte vara där.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Alla ledarna är sammankopplade via värme-elementen så det är klart att du mäter spänning på alla ledarna så länge någon fas är ansluten.

Och ja, om brun och svart är faser och blå nolla så är det rätt anslutet (i.a.f. i den änden).

Resultatet över en en fas blir 1kW så beroende på hur du gör när du mäter så kan det vara rätt.
Jag mäter med energimätare och stänger av allt i huset och behåller bara säkringarna i vvb och efter dusch så förbrukar den bara 1000w men det borde vara 3000w
 
R
H Hampus55 skrev:
Jag mäter med energimätare och stänger av allt i huset och behåller bara säkringarna i vvb och efter dusch så förbrukar den bara 1000w men det borde vara 3000w
Då är nog något trasigt. Den beredaren kan inte dra annat än full effekt så vitt jag kan se.

Två element vara trasiga och det som fungerar drar då 1kW via nollan som är ansluten. Eller är två säkringar trasiga. Eller så är termostat eller brytare brända och kopplar bara in ett element.
 
R RoAd skrev:
Sant, nollan ska inte vara där.
Ska jag ta bort nollan?
 
R
H Hampus55 skrev:
Ska jag ta bort nollan?
Ja den ska egentligen inte vara där, men det kommer inte lösa något. Tvärtom kommer det sannolikt innebära 0kW effektförbrukning och kallt vatten.
 
R RoAd skrev:
Ja den ska egentligen inte vara där, men det kommer inte lösa något. Tvärtom kommer det sannolikt innebära 0kW effektförbrukning och kallt vatten.
Kallt vatten?
 
R
Inser att jag missar något här.

Eftersom nollan är ansluten borde du INTE mäta upp någon spänning på de faser som inte har säkringarna iskruvade. Är du säker på att du skruvat ur rätt säkringar?
 
R
H Hampus55 skrev:
Kallt vatten?
Ja, en teori är att två element är sönder och att det tredje, fungerande, elementet fungerar på grund av den anslutna nollan. Stämmer det så kommer även det sista elementet sluta värma om du tar bort nollan.
 
R RoAd skrev:
Ja, en teori är att två element är sönder och att det tredje, fungerande, elementet fungerar på grund av den anslutna nollan. Stämmer det så kommer även det sista elementet sluta värma om du tar bort nollan.
Just det fattar nu när jag tittar på schemat. Du menar att den skulle gå på 230v
 
Jag skuvar isär alla 3 säkringar då finns ingen spänning. Men när jag skruvar tillbaka dem en och en och mäter emellan så finns det spänning i alla 3 faser. Oavsett vilken jag skruvar på först
 
Om allt är rätt kopplat så har du de tre faserna på anslutningarna 1,2,3 och nollan på anslutning 4. Såsom framgår av skisserna behövs inte nollan. Men det är inte fel att den sitter där.

Om du har en multimeter så kan du mäta spänningen mellan plintarna 1-2, 2-3 och 1-3. Alla dessa mätningar skall ge 400V. Gör de det så är troligen elpatronen inte bra. Om du inte får 400V på alla mätningar så är det tidigare felet sitter. Antingen i termostaten eller i matningen.
 
R
H Hampus55 skrev:
Just det fattar nu när jag tittar på schemat. Du menar att den skulle gå på 230v
Ja, den är i så fall i princip kopplad som i "230V 1~ 1000W".

Men det är ju bara en teori. Har du tillgång till en multimeter så är det bästa att mäta varje element och se om de är hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.