M Markarbetaren skrev:
Så här säger en överläkare i klinisk mikrobiologi, även om vi på forumet har större kunskap såklart😄
"Hon tipsar om att köra normalprogrammet och skippa snabbprogrammet. Bakterierna försvinner lättare ju fler gånger tvätten sköljs. Tvätta i minst 60 grader eller högre. Speciellt saker vi har nära våra kroppar som underkläder, lakan och handdukar."
[länk]
Jag köper att bakterier gror i själva maskinen, det är en fuktig miljö med gamla avlagringar och annat skit (därav att jag bränner av ett 90 graders program med maskindisk med jämna mellanrum och alltid ser till att den står öppen och torkar upp) vilket också verkar vara problemet i artikeln. Men ska jag tolka detta så blir man alltså smittad av staflykocker om man inte tvättar sina kläder i 60grader? det kan mycket väl vara så att det är möjligt men det är inget jag hört folk drabbas av i större utsträckning? Bakterier lever och frodas ju inte generellt i torra och rensa bomullsfibrer...

Vill också minnas att Agnes Wold som är doktor i klinisk bakteriologi gjorde ett uttalande också i denna frågan och inte förespråkade höga temperaturer så forskningen verkar ju också vara lite kluven...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
L Liljeros skrev:
Jag köper att bakterier gror i själva maskinen, det är en fuktig miljö med gamla avlagringar och annat skit (därav att jag bränner av ett 90 graders program med maskindisk med jämna mellanrum och alltid ser till att den står öppen och torkar upp) vilket också verkar vara problemet i artikeln. Men ska jag tolka detta så blir man alltså smittad av staflykocker om man inte tvättar sina kläder i 60grader? det kan mycket väl vara så att det är möjligt men det är inget jag hört folk drabbas av i större utsträckning? Bakterier lever och frodas ju inte generellt i torra och rensa bomullsfibrer...

Vill också minnas att Agnes Wold som är doktor i klinisk bakteriologi gjorde ett uttalande också i denna frågan och inte förespråkade höga temperaturer så forskningen verkar ju också vara lite kluven...
Finns ingen forskning värd namnet på detta. Även sk.experter drar slutsatser från sitt habitat. Man
 
M
L Liljeros skrev:
Vill också minnas att Agnes Wold som är doktor i klinisk bakteriologi gjorde ett uttalande också i denna frågan och inte förespråkade höga temperaturer så forskningen verkar ju också vara lite kluven...
Detta blir ju lite...jag vet inte hur jag ska sätta ord på det. Om vi vänder på det, är det nån nackdel att tvätta kläderna i en varmare temperatur? Om vi bortser från att ull krymper och färger försvinner, alltså ur ren bakterietillväxtsynpunkt? När barnen har haft vinterkräksjuka, är det bättre eller sämre att tvätta sängkläderna i 30 eller 95gr?

Får vi en ökad bakterietillväxt av 60gr mot 30gr? Jag tror dom flesta, även Agnes, kan instämma att det inte är så. Salmonellabakterier dör på 30min vid 57gr, är det bättre eller sämre att tvätta mina halvdiarrefyllda kallingar i 60gr efter jag fått salmonella av den kinagödda kycklingen?
 
  • Gilla
eshus och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
Detta blir ju lite...jag vet inte hur jag ska sätta ord på det. Om vi vänder på det, är det nån nackdel att tvätta kläderna i en varmare temperatur? Om vi bortser från att ull krymper och färger försvinner, alltså ur ren bakterietillväxtsynpunkt? När barnen har haft vinterkräksjuka, är det bättre eller sämre att tvätta sängkläderna i 30 eller 95gr?

Får vi en ökad bakterietillväxt av 60gr mot 30gr? Jag tror dom flesta, även Agnes, kan instämma att det inte är så. Salmonellabakterier dör på 30min vid 57gr, är det bättre eller sämre att tvätta mina halvdiarrefyllda kallingar i 60gr efter jag fått salmonella av den kinagödda kycklingen?
Ska vi prata om undantagsfall som gäller någon enstaka gång under ens livstid eller om vad som är vettigt att göra när man tvättar varje vecka?
 
M Markarbetaren skrev:
Detta blir ju lite...jag vet inte hur jag ska sätta ord på det. Om vi vänder på det, är det nån nackdel att tvätta kläderna i en varmare temperatur? Om vi bortser från att ull krymper och färger försvinner, alltså ur ren bakterietillväxtsynpunkt? När barnen har haft vinterkräksjuka, är det bättre eller sämre att tvätta sängkläderna i 30 eller 95gr?

Får vi en ökad bakterietillväxt av 60gr mot 30gr? Jag tror dom flesta, även Agnes, kan instämma att det inte är så. Salmonellabakterier dör på 30min vid 57gr, är det bättre eller sämre att tvätta mina halvdiarrefyllda kallingar i 60gr efter jag fått salmonella av den kinagödda kycklingen?
Att högre temperatur skulle laka ur färgerna ställer jag mig frågande till. Anekdotisk bevisföring förvisso men jag har en förhållandevis färgglad garderob och jag tvättar i princip allt i minst 60 grader och jag upplever inte några större problem. Jag har fått lära mig från flera håll att det primärt är mekanisk bearbetning som sliter på kläderna generellt och valet av tvättmedel som påverkar färgen mest. I princip alla seriösa tvättmedelstester brukar ta upp färgpåverkan och i dessa testar är alla parametrar så lika som möjligt och då brukar det skilja en hel del mellan tvättmedel hur mycket dom bleker färger.

Jag går i princip enbart efter material när jag väljer tvättprogram men när det gäller temperatur använder jag nästan uteslutande 60 (ren bomull eller bomullsblandningar i underkläder, tröjor, byxor, skjortor etc.) eller 90 grader (ren bomull i sängkläder och badtextil). Snabbprogram använder jag i princip bara när jag tvättar helt nya textilier innan första användning. I mina ögon är det bara snuskigt att tvätta t.ex. underkläder i lägre än 60 grader. Vad jag har förstått är det inte ovanligt att folk dessutom tvättar sånt i snabbprogram 😨

Värt att veta är även att maskinernas temperaturangivelser är allra högsta grad teoretiska. Det finns inte en chans att maskinens snabbprogram på dryga timmen hinner komma upp i några 60 grader. Knappt att ens normalprogrammen kommer upp i dom temperaturerna. Testa själv att stoppa ner en termometer i vattnet som pumpas ut efter avslutad huvudtvätt får ni se.

Sen är förstås fegmärkning av textilier en stor anledning till folks snuskiga tvättvanor.
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 3 till
  • Laddar…
A
M Markarbetaren skrev:
Detta blir ju lite...jag vet inte hur jag ska sätta ord på det. Om vi vänder på det, är det nån nackdel att tvätta kläderna i en varmare temperatur? Om vi bortser från att ull krymper och färger försvinner, alltså ur ren bakterietillväxtsynpunkt? När barnen har haft vinterkräksjuka, är det bättre eller sämre att tvätta sängkläderna i 30 eller 95gr?

Får vi en ökad bakterietillväxt av 60gr mot 30gr? Jag tror dom flesta, även Agnes, kan instämma att det inte är så. Salmonellabakterier dör på 30min vid 57gr, är det bättre eller sämre att tvätta mina halvdiarrefyllda kallingar i 60gr efter jag fått salmonella av den kinagödda kycklingen?
Jag tvättar det mesta i 90C inget förstört hitintills
 
  • Gilla
  • Haha
mvh och 2 till
  • Laddar…
Fick just syn på att min maskin har en knapp "Kvick" förutom Kvick 30 på vredet.
Undra om den kan snabba på ??
 
  • Wow
mnils och 1 till
  • Laddar…
A
Isakare Isakare skrev:
Fick just syn på att min maskin har en knapp "Kvick" förutom Kvick 30 på vredet.
Undra om den kan snabba på ??
Eller så är det tillsatsen för kvicksilver...
 
  • Haha
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Finns ingen forskning värd namnet på detta. Även sk.experter drar slutsatser från sitt habitat. Man
Letar man så hittar man iaf forskare som presenterar resultat.
Och resultaten pekar åt alla olika håll. Men INGEN kan förklara vad riskerna är med högre bakteriehalt i kläderna.

För mig handlar det inte om någon risk utan att vissa saker efter ett par år blir sunkiga/solkiga om jag bara kör 40°C
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS
Huddingebo Huddingebo skrev:
För mig handlar det inte om någon risk utan att vissa saker efter ett par år blir sunkiga/solkiga om jag bara kör 40°C
Varför drar du slutsatsen att det är viktigt att varje gång köra 60 grader i stället för var femte gång?
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Letar man så hittar man iaf forskare som presenterar resultat.
Och resultaten pekar åt alla olika håll. Men INGEN kan förklara vad riskerna är med högre bakteriehalt i kläderna.

För mig handlar det inte om någon risk utan att vissa saker efter ett par år blir sunkiga/solkiga om jag bara kör 40°C
DET FINNS ingen forskning på hur tvättmaskiner hanterar detta! eller hu "farligt" det är!
Det som är däremot helt säkert är att brukarna kan upptäcka skillnader!
en sunkig frottehanduk kan lukta skunk efter en 60C tvätt men inte efter en90 dito är helt säkert oxå.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Tror inte det finns något facit, olika maskiner kommer prestera olika och framförallt i kombination med olika tvättmedel. Det kan mycket väl vara så att en del maskiner eller en del tvättmedel kräver 60grader andra 90 grader för få viss tvätt ren. Jag har framförallt upplevt att flytande fungerar otroligt mycket bättre än pulver...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför drar du slutsatsen att det är viktigt att varje gång köra 60 grader i stället för var femte gång?
Har du testat? Jag känner inte att jag behöver eller orkar utreda det under ett par år.
Jag vet vad som funkar för mig och håller mig till det.
Byxor, tröjor mm i 40°C
Underkläderna, lakan, handdukar i 60°C, ibland i högre temperatur.
 
Intressant att värma vatten på 4h drar mindre energi. Det strider mot fysiska lagar.
Tror inte själv på det tror att det är för att lura deras räkne system genom att dra ut på tiden pga av deras räknesätt är på 2h (eller liknande kanske 3h )
förbrukning genom att gå över tiden så lurar man system om miljö klassificeringen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
För att tvätta har vi bara 4 variabler: tid, temperatur, mekanisk bearbetning och kemikalier (vatten och tvättmedel). Konsumentmaskiner säljs på sin energimärkning. Det som drar mest energi är uppvärmning av vatten. För att spara energi används inte mer vatten än absolut nödvändigt och lägre temperaturer, tex är vattnet i ett typiskt 60-gradersprogram inte värmt till mer än 42-52 grader. Det enda som återstår är att förlänga tiden, då överdosering av tvättmedel inte ger ett bättre tvättresultat (och behöver mer sköljvatten).
Så, som många skrivit, är det inte ett holistiskt miljöperspektiv att maskinen tuggar på kläderna i 4h, utan endast energiklass på maskinen.
40-gradersprogram är i regel 40 grader, vilket behövs för att få bort vårt hudfett.
Andra fetter, från tex matlagning kräver högre temperaturer.
flera moderna maskiner har hygienprogram som garanterar en viss temperatur under en viss tid, fråga tillverkaren vad de garanterar, det går tex att desinficera, avaktivera vanliga virus som covid och noro (vinterkräksjukan).
För att kunna säljas i EU behöver konsumentmaskiner uppnå ett visst tvättresultat som testas enligt standard med hårt smutsade testlappar. Vi tvättar ofta rätt rena kläder, så snabbprogram är ofta tillräckligt.
Kan vara bra att veta att det inte finns någon standard för sköljresultat, så om en har känslig hud är det bra att lägga till en extra sköljning.
För att spara vatten och energi är det bästa att tvätta fulla maskiner.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.