Vilken controllertjänst hade du valt?

  • Antal röster
    40
R Rkarlsson skrev:
Jobbar inte inom sånt.
Men jag värderar att arbeta 7-16, och nära hemmet.
Har 4 mil men jag kan lätt gå ner i lön motsvarande kostnaden jag sparar på bränslet om jag skulle kunna få ett jobb med cykelavstånd.
Enormt minus för mig är om jag inte kan ta ledigt när jag behöver, vilket jag varit med om i andra arbete och det suger verkligen musten ur ens vardag.
Jag hade själv tagit kommunen.
Då båda lönerna är hyfsat bra och det jag får mer hos bolaget försvinner på kostnader för bilen så väger inte lönen tyngst vid val av tjänst faktiskt. Tänker mer på vad som eventuellt är bästa grunden för karriären i långa loppet, då jag är ganska framåt som person och vill klättra upp för karriärsstegen med mycket ansvar, gillar att jobba med människor så gärna personalansvar, bland annat.
 
Du väljer det svåraste jobbet där du lär dig mest och tjänar mest. Det blir då också det roligaste. Solklart det börsnoterade företaget.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 6 till
  • Laddar…
Jobbar också på ekonomiavd i mellanstor kommun. Bor i grannkommunen men tar ca 20min enkel väg att cykla, cyklar året om. Skulle aldrig mer sätta mig i bil-pendelhetsen. Gjorde det tidigare o hatade det men det kan vara olika så klart. Nu trivs jag extremt bra med själva arbetet också så pendelgrejen har väl mer varit en bonusgrej när jag funderat på att ev byta till annat. Erbjudanden kommer löpande även för offentliganställda. Skulle vilja säga att arbetstopprna är samma som i privat sektor. Ingen ob men man tar ut det i timme mot timme i lugnare perioder. Brett arbete och du får arbeta med både kunniga kollegor som fritidspolitiker. Du levererar en service för mottagare med väldigt spridd förkunskap. Men kul med verksamheternas breda perspektiv, beror ju på hur stor kommun men oftast arbetar du mer mot en specifik nämnd. Kommunala bolag finns ju de också.. mkt extern finansiering och externa utförare inom vissa områden.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
H hejhopp skrev:
Du väljer det svåraste jobbet där du lär dig mest och tjänar mest. Det blir då också det roligaste. Solklart det börsnoterade företaget.
Det jag tänker mycket på kring kommunen är att: min närmaste chef blir finansdirektören, kommer även jobba nära ekonomidirektören, gör man bra ifrån sig och högsta hönsen har en god bild av en så får man ett gott anseende och rykte; kommer jobba i kommunkoncernens moderbolag som är den förlängda armen mellan alla dotterbolag och kommunfullmäktige samt kommunstyrelsen, blir mycket kontakt med alla dessa som bygger upp ett stort nätverk; min uppfattning är att det är svårare att få denna typ av tjänster på kommun, än vad det är att få en spännande controller roll på ett spännande storföretag - helt enkelt då utbidet inom privata sektorn är betydligt större, rätta mig om jag har fel. Just dessa bitar tror jag är det som gör det väldigt svårt för mig - eller resonerar jag fel?
 
M Cameltoe skrev:
Det jag tänker mycket på kring kommunen är att: min närmaste chef blir finansdirektören, kommer även jobba nära ekonomidirektören, gör man bra ifrån sig och högsta hönsen har en god bild av en så får man ett gott anseende och rykte; kommer jobba i kommunkoncernens moderbolag som är den förlängda armen mellan alla dotterbolag och kommunfullmäktige samt kommunstyrelsen, blir mycket kontakt med alla dessa som bygger upp ett stort nätverk; min uppfattning är att det är svårare att få denna typ av tjänster på kommun, än vad det är att få en spännande controller roll på ett spännande storföretag - helt enkelt då utbidet inom privata sektorn är betydligt större, rätta mig om jag har fel.
tror du tänker rätt här. Förutom de större kommunerna har oftast bara enstaka av denna typ av tjänst. Finns fler bolag om du känner att det inte var din grej. Men kolla gällande löneväxling för pensionssparande. +det är extremt svårt att få upp lönen särskilt mkt mer än ord märke så viktigt att du går in på en mkt bra nivå. Min erfarenhet från privata är att det fanns större möjligheter i årspotten där medan offentliga fördelas det mer jämnt oavsett insats
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
j.erkers
Fick ett jobb som renodlad tekniker för ganska länge sedan, ett riktigt drömjobb utan personalansvar. En månad senare gjordes tjänsten om så att personalansvar tillkom. Hade hellre klarat mig utan - maskiner kan man sparka på, skrika åt och vara allmänt otrevliga med, de tar inte illa upp. Vill inte prova det med mina "gubbar" (av båda könen) då det med all säkerhet skulle sluta med gråt... I mina ögon och med min erfarenhet är personalansvar inget att eftersträva.

Med det sagt - satsa på jobb i den privata sektorn. Högre status, bättre kärriärmöjligheter, större utmaning (men ingen egen spade att luta dig emot)...

/ J

PS: Två kommunarbetare ringde sin chef och frågade hur de skulle göra, de hade glömt sina spadar när de åkte på jobb. Chefen svarade: "Ta det lugnt, ni får luta er mot varandra istället" / DS
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
O olofh skrev:
Jobbar också på ekonomiavd i mellanstor kommun. Bor i grannkommunen men tar ca 20min enkel väg att cykla, cyklar året om. Skulle aldrig mer sätta mig i bil-pendelhetsen. Gjorde det tidigare o hatade det men det kan vara olika så klart. Nu trivs jag extremt bra med själva arbetet också så pendelgrejen har väl mer varit en bonusgrej när jag funderat på att ev byta till annat. Erbjudanden kommer löpande även för offentliganställda. Skulle vilja säga att arbetstopprna är samma som i privat sektor. Ingen ob men man tar ut det i timme mot timme i lugnare perioder. Brett arbete och du får arbeta med både kunniga kollegor som fritidspolitiker. Du levererar en service för mottagare med väldigt spridd förkunskap. Men kul med verksamheternas breda perspektiv, beror ju på hur stor kommun men oftast arbetar du mer mot en specifik nämnd. Kommunala bolag finns ju de också.. mkt extern finansiering och externa utförare inom vissa områden.
Tack, du kanske kan svara på min fråga i mitt föregående inlägg till detta också :d. Kommunen har 140k invånare. Antar att med arbetstoppar så syftar du främst på bokslutsarbete ?
 
j.erkers j.erkers skrev:
Fick ett jobb som renodlad tekniker för ganska länge sedan, ett riktigt drömjobb utan personalansvar. En månad senare gjordes tjänsten om så att personalansvar tillkom. Hade hellre klarat mig utan - maskiner kan man sparka på, skrika åt och vara allmänt otrevliga med, de tar inte illa upp. Vill inte prova det med mina "gubbar" (av båda könen) då det med all säkerhet skulle sluta med gråt... I mina ögon och med min erfarenhet är personalansvar inget att eftersträva.

Med det sagt - satsa på jobb i den privata sektorn. Högre status, bättre kärriärmöjligheter, större utmaning (men ingen egen spade att luta dig emot)...

/ J

PS: Två kommunarbetare ringde sin chef och frågade hur de skulle göra, de hade glömt sina spadar när de åkte på jobb. Chefen svarade: "Ta det lugnt, ni får luta er mot varandra istället" / DS
Hahahaha gillar slutet på ditt inlägg ^^. Antar det är olika beroende på vad man är för typ av person när det kommer till personalansvar.
 
O olofh skrev:
tror du tänker rätt här. Förutom de större kommunerna har oftast bara enstaka av denna typ av tjänst. Finns fler bolag om du känner att det inte var din grej. Men kolla gällande löneväxling för pensionssparande. +det är extremt svårt att få upp lönen särskilt mkt mer än ord märke så viktigt att du går in på en mkt bra nivå. Min erfarenhet från privata är att det fanns större möjligheter i årspotten där medan offentliga fördelas det mer jämnt oavsett insats
Jag kan säga direkt att månadslönen är 49 på kommun, är 29 år gammal, jobbat i 6 år, varav 3,5 med kvalificerat ekonomiarbete. Tror det är bra givet min erfarenhet ålder och utbildning (3 år). Läste statistik på genomsnittlig chefslön inom kommun i en artikel från expressen 2017, snittet i min kommun var 47 då om man ska tro det, känns lågt om ni frågar mig.
 
M Cameltoe skrev:
Tack, du kanske kan svara på min fråga i mitt föregående inlägg till detta också. Kommunen har 140k invånare. Antar att med arbetstoppar så syftar du främst på bokslutsarbete ?
Bokslut ligger parallellt med budgetarbete för nästa år. Antar att deras budgetprocess inbär att budget tas av fullmäktige i juni och har en ventil i dec. Är det vanliga nuförtiden för att hinna gå igång 1/1. Ungefär Samtidigt så genomförs första tertialrapporten.
Budgetarbetet är skoj om de olika politiska grupperna vill ha info o bolla sina tankar. Rätt mkt upp till just de lokala politikerna hur arbetet ser ut. Men kanske mkt enskilda nämndekonomer som är med där. Kolla kommunen hemsida, budgetprocessen brukar redovisar åtminstonde budgetdokumentet
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
M Cameltoe skrev:
Tack för din bild av kommunjobb. Jag tänker mest på vad som är mest fördelaktigt långsiktigt sett, med hänsyn till alla perspektiv som att klättra upp för karriärsstegen, lön, arbetsbelastning, frihet under ansvar, kontakter och professionella nätverket osv osv. Har förstått att du sökt annat, är det inom offentliga sektorn eller privata och varför byter du?
Jobbet jag söker är privat. 10 år känns som att det räcker, trivs fantastiskt med mina kollegor då vi är i relativt samma ålder allihop, skiljer väl 10 år på yngsta o äldsta! Men även om det är varierande arbetsuppgifter om man ser till året så är det relativt lika från år till år. Fick uppfattningen om att det var ditt första jobb, o då hade jag inte tvekat!
Ser man bara till karriär o lön, välj privat, frihet under ansvar o nätverk, välj kommun.
Sen verkar den tjänst du sökt skilja ganska mycket från den jag har, gissar kommun över 100 k invånare?
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Jobbet jag söker är privat. 10 år känns som att det räcker, trivs fantastiskt med mina kollegor då vi är i relativt samma ålder allihop, skiljer väl 10 år på yngsta o äldsta! Men även om det är varierande arbetsuppgifter om man ser till året så är det relativt lika från år till år. Fick uppfattningen om att det var ditt första jobb, o då hade jag inte tvekat!
Ser man bara till karriär o lön, välj privat, frihet under ansvar o nätverk, välj kommun.
Sen verkar den tjänst du sökt skilja ganska mycket från den jag har, gissar kommun över 100 k invånare?
Stämmer, ca 140k. Se mitt föregående inlägg angående lön, du som jobbar länge i kommun; vad kan du kommentera angående det? Är det väldigt bra?
 
M Cameltoe skrev:
Jag kan säga direkt att månadslönen är 49 på kommun, är 29 år gammal, jobbat i 6 år, varav 3,5 med kvalificerat ekonomiarbete. Tror det är bra givet min erfarenhet ålder och utbildning (3 år). Läste statistik på genomsnittlig chefslön inom kommun i en artikel från expressen 2017, snittet i min kommun var 47 då om man ska tro det, känns lågt om ni frågar mig.
M Cameltoe skrev:
Jag kan säga direkt att månadslönen är 49 på kommun, är 29 år gammal, jobbat i 6 år, varav 3,5 med kvalificerat ekonomiarbete. Torr det är bra givet min erfarenhet ålder och utbildning (3 år). Låste statistik på genomsnittlig chefslön inom kommun i en artikel från expressen 2017, snittet i min kommun var 47 då om man ska tro det, känns lågt om ni frågar mig.
Låter för lågt men enhetschefer ligger ofta rätt lågt 55/60. Litar dock inte på lönestatistik då så mkt påverkar

Hbg/Västerås/jköping/nköping. .. iaf en av de större ute i landet gissar jag

49 låter för lågt. Har de erbjudit det utan att streta emot så är det för lågt. De ska skava i en löneförhandling...

https://www.scb.se/hitta-statistik/...iagram/topplistor-kommuner/folkmangd-topp-50/
 
O olofh skrev:
Låter för lågt men enhetschefer ligger ofta rätt lågt 55/60. Litar dock inte på lönestatistik då så mkt påverkar

Hbg/Västerås/jköping/nköping. .. iaf en av de större ute i landet gissar jag

49 låter för lågt. Har de erbjudit det utan att streta emot så är det för lågt. De ska skava i en löneförhandling...

[länk]
Menar du att 49 är lågt för rollen som controller? Eller för rollen som enhetschef? Antar det senare
 
M Cameltoe skrev:
Jag kan säga direkt att månadslönen är 49 på kommun, är 29 år gammal, jobbat i 6 år, varav 3,5 med kvalificerat ekonomiarbete. Tror det är bra givet min erfarenhet ålder och utbildning (3 år). Läste statistik på genomsnittlig chefslön inom kommun i en artikel från expressen 2017, snittet i min kommun var 47 då om man ska tro det, känns lågt om ni frågar mig.
snittet för en chefslön med personalansvar i min kommun ligger över 47, skulle gissa 50-53.
kommunala bolag ligger oftast högre i lön.
Vår kommunchef (ekonom i grunden) ligger på 100k, vd för ett av våra bolag på 140.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.