Jag söker en sågklinga med rakt skurna tänder för att köra urtag osv. Den nuvarande har sneda varannan höger vänster som det brukar vara (WZ) men det blir inte så snyggt när man tar ur. Klingan ska sitta på en såg som normal vill ha 254 klinga med 30 mm hål. Vad och var köpa?
 
Ett intressant alternativ — som jag själv inte kommit till skott med att skaffa men ska — är en notsågklinga.
Finns med tandbredd från fyra till tio mm här:

https://www.toolmarket.se/produkt/20aa26-200plus-notsagklinga/

Kan säkert hittas på andra ställen också; snabbar upp sågandet av urtag, notspår och tappar.

//Ronnie
 
  • Gilla
KungAnka
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Ett intressant alternativ — som jag själv inte kommit till skott med att skaffa men ska — är en notsågklinga.
Finns med tandbredd från fyra till tio mm här:

[länk]

Kan säkert hittas på andra ställen också; snabbar upp sågandet av urtag, notspår och tappar.

//Ronnie
Aha, är det så den heter på svenska. Jag såg en kille på Youtube som hade en sån och en vanlig flat top, men han sa att han oftast inte orkade byta fram och tillbaka så att det oftast blev flat top oavsett. Men ska man bygga mycket av samma sort är den ju kanon (tänker spontat plank av reglar :D. 2750:- är rätt mycket pengar dock.
 
K KungAnka skrev:
Aha, är det så den heter på svenska. Jag såg en kille på Youtube som hade en sån och en vanlig flat top, men han sa att han oftast inte orkade byta fram och tillbaka så att det oftast blev flat top oavsett. Men ska man bygga mycket av samma sort är den ju kanon (tänker spontat plank av reglar :D. 2750:- är rätt mycket pengar dock.
Cmt säljer notklingor med diameter 160mm som är betydligt billigare. (Typ 400:)
 
  • Gilla
KungAnka och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Cmt säljer notklingor med diameter 160mm som är betydligt billigare. (Typ 400:)
Ja, om man köper på Amazon. Eller så kan man hitta exakt samma modell 240.060.06M på bygghemma för strax över 1100:- :D Bra tips, ska man bara ha den till sånt och så kan ju 160 mm plutt duga bra, men man får ta bort kniven varje gång.
 
J
Köpte härmo veckan direkt från CMT en 180mm notklinga 240.040.70M. €41.97. Inom 2-3 dagar stod DHL/UPS express på min trappa med ett paket.

https://www.mobiltecnica.com/en/240-industrial-grooving-circular-saw-blades-240-40

Har beställt från Mobiltecnica ett flertal gånger och det har fungerat klanderfritt. Snabbt, rätt produkt och bra pris (alltid billigare än ombud i sverige eller övriga europa). Kan rekommenderas.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.