Blir tvungen att påpeka att rätvinklighet ingalunda följer av sidornas längder. En rektangel är ett specialfall av ett parallellogram, där vinklarna är räta. En kvadrat är ett specialfall av en romb på samma sätt.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S
jonmo skrev:
Blir tvungen att påpeka att rätvinklighet ingalunda följer av sidornas längder. En rektangel är ett specialfall av ett parallellogram, där vinklarna är räta. En kvadrat är ett specialfall av en romb på samma sätt.
det är å vara teknisk
 
A
SBH skrev:
liten miss.
du kan leka med ytorna på ett A4 ark.

en ritning som detta. (kanske lite mindre detaljer bara.
[länk]
Tack, vilken bra bild du hittat.
 
A
Tack allihopa för bra svar :)
 
jonmo skrev:
Blir tvungen att påpeka att rätvinklighet ingalunda följer av sidornas längder. En rektangel är ett specialfall av ett parallellogram, där vinklarna är räta. En kvadrat är ett specialfall av en romb på samma sätt.
Haha, helt korrekt :)
 
jonmo skrev:
Blir tvungen att påpeka att rätvinklighet ingalunda följer av sidornas längder. En rektangel är ett specialfall av ett parallellogram, där vinklarna är räta. En kvadrat är ett specialfall av en romb på samma sätt.
Och en romb är ett specialfall av ett parallellogram, där alla sidor är lika långa. :)
 
Nördigaste tråden hittills på detta forum tror jag :)
 
  • Gilla
osiris och 1 till
  • Laddar…
S
förklara för en enkel man vad enhetskvadrat är
 
A
pelpet skrev:
Nördigaste tråden hittills på detta forum tror jag :)
Tack för att man blev klassad som nörd :)
 
SBH skrev:
förklara för en enkel man vad enhetskvadrat är
En kvadrat där sidornas längder är 1. På samma sätt finns t. ex. enhetscirkeln med radien 1 och enhetsvektorn vars längd är 1.

Sedan kan ju "1" egentligen representera vad som helst, 1 cm, 1 meter, 1 kilometer eller kanske rentav 3,9 meter, så länge man är konsekvent för alla beräkningar inom koordinatsystemet.
 
SBH skrev:
[länk]
Det gäller att ha en kombi eller taklucka för att ta sig ur de där bilarna...
 
  • Gilla
JothaR
  • Laddar…
mickesrx skrev:
... jag glömde bort att säga att det ska vara två bilar i bredd, fick inte bygga större än 25 kvm.

5 x 5 meter, får det plats 2 bilar i bredd? ja, det gör det ju nätt och jämt, en bil är knappt 2 meter bred, så det blir 25 - 50 - 25 cm emellan ev. väggar/pelare och mellan bilarna... trångt!
 
Chaly
Två bilar på 25 kvm tycker jag låter trångt som sjutton... Hur optimerar man det på bästa vis?
 
S
Chaly skrev:
Två bilar på 25 kvm tycker jag låter trångt som sjutton... Hur optimerar man det på bästa vis?
6,25 meter * 4 meter låter som bra förslag
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
harry73
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.