Det som står i Ahlsellkatalogen är följande:

Hide-A-Lite, 4200, IP44, KlassIII, F-märkt
OBS! Vid infällnad i isolerade utrymmen använd godkänd skyddskåpa.

Har du denna kåpa så borde det väl räcka?
 
elmont skrev:
Föreskrifterna reglerar INTE avståndet till brännbart matr. utan det regleras av tillverkarnas anvisningar för respektive armatur.
Har du verkligen arbetat som elkonsult?
Det gör de!
Måtten räknas från lampsockeln.
Tillverkare kan sätta högre krav.
 
Räv3n skrev:
Stämmer bra det!

Spotlights är elprodukter som ska uppfylla elsäkerhets- och EMC-kraven enligt gemensamma europeiska regler. Dessa regler har införts i varje EU-lands lagstiftning. I Sverige är det ELSÄK-FS 2000:1 som gäller beträffande elsäkerhet och ELSÄK-FS 2003:2 beträffande EMC.

Tillverkare av spotlightsystem eller en enstaka halogenarmatur (230 V) eller ett halogenbelysningssystem (12V) ska med sin produkt leverera instruktioner för installation och ange t.ex. hur man ska sörja för att produkten får erforderlig kylning. Spotlights kan antingen anslutas fast eller med stickpropp.

Det är vanligt att spotlights levereras med transformator eller så anges hur en lämplig transformator ska inkopplas. Tillverkaren är ansvarig för dimensionering av ledare till och mellan alla spotlights.

[länk]
Infällda armaturer ska anslutas fast inte med sladd/stickpropp!!!

Dimensionering av anläggningen görs inte av tillverkaren!! Installatör eller konsult.
 
Det finn rätt gott om armaturer som ska monteras infällt och SKA anslutas med stickpropp.
Och som du säger så är det tillverkaren som ställer kraven på avstånd och han kan även ställa andra krav om han anser att det behövs.
Sedan är det upp till installatör eller konsulter att följa anvisningarna.
Jag ställer mig fortfarande tveksam till att du verkligen arbetar som el-konsult, det är lite för många udda påståenden.
 
Räv3n skrev:
Det som står i Ahlsellkatalogen är följande:

Hide-A-Lite, 4200, IP44, KlassIII, F-märkt
OBS! Vid infällnad i isolerade utrymmen använd godkänd skyddskåpa.

Har du denna kåpa så borde det väl räcka?
Det är inte ett isolerat utrymme utan ett nerreglat innertak, ska då inte behöva skyddskåpa utan bara följa de mått som står att det räcker till brännbart material(får förövrigt inte rum med kåpa).
Klarar 10 cm i höjdled som den kräver, men det brukar stå mått vad som behövs i sidled också men någon sådan fakta hittar jag inte.
 
Niklas Ekström skrev:
Infällda armaturer ska anslutas fast inte med sladd/stickpropp!!!

Dimensionering av anläggningen görs inte av tillverkaren!! Installatör eller konsult.
Missade du att länken var från Elsäkerhetsverket???

Tror mer på dem än dig!!! Kom gärna med en länk som stödjer din teori isf.. Gärna då från elsäkerhetsverket och inte ngn hemsnickare..

Elkonsult? Njaej..
 
Fick svar från Elektro Elco själva:
"Avståndet till brännbart material ska vara minst 50mm räknat från håltagningen se bruksanvisning för övriga mått."

Någon som vet om Clas Ohlsons värmebeständiga kabel är något att ha, tycker det ser ut som vanlig FK innanför silkonen och då är det ju skit samma. Men å andra sidan sälje de den som att användas för halogenbelysning så man får välla stämma dem om det brinner.
Hyffsat pris iaf, 129: för 10 meter.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=16981707
 
elmont skrev:
Det finn rätt gott om armaturer som ska monteras infällt och SKA anslutas med stickpropp.
Och som du säger så är det tillverkaren som ställer kraven på avstånd och han kan även ställa andra krav om han anser att det behövs.
Sedan är det upp till installatör eller konsulter att följa anvisningarna.
Jag ställer mig fortfarande tveksam till att du verkligen arbetar som el-konsult, det är lite för många udda påståenden.
Pratar vi inte infällda armaturer i gipstak eller ?
Dvs villor. Hade det varit i ett plocketak ( demonterbart ) självklart stickpropp.
 
Räv3n skrev:
Missade du att länken var från Elsäkerhetsverket???

Tror mer på dem än dig!!! Kom gärna med en länk som stödjer din teori isf.. Gärna då från elsäkerhetsverket och inte ngn hemsnickare..

Elkonsult? Njaej..
Nu jobbar jag som elkonsult och har behörighet.
Elkonsult sen 22 år.... Driver eget företag.

Ledningsdimensioneringen görs av mig eller installatören ok!
Max 2 m mellan armatur och transformator gäller endast vissa armaturer/transformatorer.
 
Niklas Ekström skrev:
Pratar vi inte infällda armaturer i gipstak eller ?
Dvs villor. Hade det varit i ett plocketak ( demonterbart ) självklart stickpropp.
Kan man inte ha plocketak i villor? Det passar ju perfekt till hembiosalongen tex..
 
Det är ju riktigt vanligt att man sätter det....
Fast monterad utrustning ska anslutas fast.
 
Titta på minhembio.com så ser du att det är rätt så vanligt i hembiomiljöer.. Rätt fina installationer..
 
Då är det ok med stickproppsanslutna armturer.
Taket är ju inte vanligt i en villa...
 
Vanligt i vissa kretsar skulle jag vilja säga..De som gör sådana installationer bor i villa, hur många gör denna anläggning i en lägenhet med grannar vägg i vägg..
Å andra sidan om det vore så ovanligt är det väl inte ngt man ändå ska glömma bort?
 
Jo men det säger inte att det är tillåtet att använda stickproppsanslutna
armaturer i fast undertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.