Söker med ljus och lykta(hehe) efter 230 volt downlight till badrummet som klarar 10 cm luftspalt(95mm regel + gips, 10,8 cm alltså), är vinklingsbar och klarar ip44.
Är det ens möjligt?
 
Enligt föreskrifterna ska det vara minst 25 mm från sockel till brännbart material. Uppåt.
Beror på vad du har för tak ovan armaturen.
Det brukar sitta en bygel/plåt som visar hur långt de vill att det ska vara.
Det finns armaturer som klarar det.
Beror på var du kan handla.
Använd 12V mycket bättre ljus.
20W/12V=50W230V
Sätt 35w/24 grader 12V och en dimmer så blir det perfekt.
 
Niklas Ekström skrev:
Använd 12V mycket bättre ljus.
20W/12V=50W230V
QUOTE]

Vad grundar du det på???
 
Nu undrar jag också.var får du avståndet 25mm ifrån?

Avståndet till brännbart material (skall) anges i installationsbeskrivningen för armaturen. Det skiljer en del mellan olika tillverkare. Och framförallt beroende på vilken effekt armaturen är avsedd för.

Ett så litet avstånd som 25mm gäller normalt inte för ex. 50w armaturer, där är det snarare frågan om 150 - 180 mm som brukar anges, även 35w armaturer kräver för det mesta mer än 100mm..
 
Har redan dragit ledningar för 230v och är medveten om förlusterna man skriver att det ska skilja mellan 12v och 230v.

Men 230v är det jag vill ha, minsta luftspalten jag har hittat är 13cm.

Man räknar väll från ytterkant på i detta fall gipsskivan och till materialet ovanför reglarna?

Edit:
Hittade en själv, Westal Recess rund, krävde endast 10cm. Hittade en återförsäljare som var billig på den också, men han rekomenderade inte en vinklingsbar downlight till badrum trots att den var ip44 då den släpper igenom mer fukt genom taket än t.ex. Hide a lights fasta downlights.

Det har han ju antagligen rätt i iofs, men frågan är om det blir stor skillnad eller inte.
Dock så kräver Hide a lights 230v ip44 10,7 i luftspalt och det är precis vad jag får, verkar bli lite väl tight eller vad tycker ni?
Räcker nog egentligen med 35w med det utbudet verkar ganska litet.
 
Bezt skrev:
Har redan dragit ledningar för 230v och är medveten om förlusterna man skriver att det ska skilja mellan 12v och 230v.

Men 230v är det jag vill ha, minsta luftspalten jag har hittat är 13cm.

Man räknar väll från ytterkant på i detta fall gipsskivan och till materialet ovanför reglarna?

Edit:
Hittade en själv, Westal Recess rund, krävde endast 10cm. Hittade en återförsäljare som var billig på den också, men han rekomenderade inte en vinklingsbar downlight till badrum trots att den var ip44 då den släpper igenom mer fukt genom taket än t.ex. Hide a lights fasta downlights.

Det har han ju antagligen rätt i iofs, men frågan är om det blir stor skillnad eller inte.
Dock så kräver Hide a lights 230v ip44 10,7 i luftspalt och det är precis vad jag får, verkar bli lite väl tight eller vad tycker ni?
Räcker nog egentligen med 35w med det utbudet verkar ganska litet.
Du kan ju alltid byta till en svagare ljuskälla i dina spottar. Ring och fråga tillverkaren om det kan påverka avståndet till brännbart.

Att 12v automatiskt skulle innebära bättre ljus tycker jag är en ganska grov generalisering. Även ganska subjektivt. Och 20W/12v är inte alltid samma som 50w/230v. Man skall titta och jämföra själv beträffande ljuset.
12v kräver också mer av installationen. Korta ledningslängder, samt smart placering av trafo (hänger ihop lite) är A och O för att en 12Vs-installation skall bli bra. Ibland är det värt besväret. Ibland inte.
 
Avståndet till brännbart påverkas inte av vilken lampa man använder utan vilken lampa man KAN använda
 
Logano skrev:
Niklas Ekström skrev:
Använd 12V mycket bättre ljus.
20W/12V=50W230V
QUOTE]

Vad grundar du det på???
22 års erfarenhet som elkonsult.
Kontrollera själv hur många lumen resp. ljuskälla ger.
 
hempularen skrev:
Nu undrar jag också.var får du avståndet 25mm ifrån?

Avståndet till brännbart material (skall) anges i installationsbeskrivningen för armaturen. Det skiljer en del mellan olika tillverkare. Och framförallt beroende på vilken effekt armaturen är avsedd för.

Ett så litet avstånd som 25mm gäller normalt inte för ex. 50w armaturer, där är det snarare frågan om 150 - 180 mm som brukar anges, även 35w armaturer kräver för det mesta mer än 100mm..
Föreskrifterna säger 25 mm ovanför och 50 mm på sidorna.
Resp. leverantör anger andra värden ibland.
Det finns fler ljuskällor än 12V halogen.... och 230 V Halogen....
 
Föreskrifterna reglerar INTE avståndet till brännbart matr. utan det regleras av tillverkarnas anvisningar för respektive armatur.
Har du verkligen arbetat som elkonsult?
 
Kan bara instämma med föregående talare.. Det är tillverkaren som sätter måtten..
 
Inset Trend 230V IP44 Riktbar 7472700-06 samt fast 7472710-16 Ahlsell, har ett inbyggn.mått på LxBxH 200x200x85
Detta kunde vara ett alternativ kanske?

Att säga att 230V ger mycket sämre ljus än 12V tycker jag är att generalisera lite väl mycket. Det som ger största skillnaden är ju lampans placering i armatuen samt reflektorn..
 
Jag måste erkänna atta jag blev lite förvirrad av Niklas inlägg. Om avståndet.

Det finns ju massor av armaturer hos mindre nogräknade butiker som inte anger ngt avstånd alls. Då skulle det ju finnas risk att man tror på Niklas inlägg om 25mm. Vilket med stor sannolikhet kommer att resultera i brand för de flesta sådana armaturer.
 
elmont skrev:
Föreskrifterna reglerar INTE avståndet till brännbart matr. utan det regleras av tillverkarnas anvisningar för respektive armatur.
Har du verkligen arbetat som elkonsult?
Stämmer bra det!

Spotlights är elprodukter som ska uppfylla elsäkerhets- och EMC-kraven enligt gemensamma europeiska regler. Dessa regler har införts i varje EU-lands lagstiftning. I Sverige är det ELSÄK-FS 2000:1 som gäller beträffande elsäkerhet och ELSÄK-FS 2003:2 beträffande EMC.

Tillverkare av spotlightsystem eller en enstaka halogenarmatur (230 V) eller ett halogenbelysningssystem (12V) ska med sin produkt leverera instruktioner för installation och ange t.ex. hur man ska sörja för att produkten får erforderlig kylning. Spotlights kan antingen anslutas fast eller med stickpropp.

Det är vanligt att spotlights levereras med transformator eller så anges hur en lämplig transformator ska inkopplas. Tillverkaren är ansvarig för dimensionering av ledare till och mellan alla spotlights.

http://www.elsakerhetsverket.se/all...spotlights.4.60a759a611147b1cd6180004425.html
 
Bah!

Jag har blivit övertalad om 12v förträflighet och att det nästan är omöjligt att hitta en 230v downlight som klarar min krav.

Nån som vet om 10 cm i sidled (alltså i undertacket till närmsta regel) räcker för Hide-a-lite 4200?
Hittar ingen sån data på deras hemsida.

Eller jag kanske måste starta en ny tråd för att få svar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.