Jag vet inte riktigt under vilka förhållanden klippning sker, om det nu alls sker. Då måste jag mäta och plotta uteffekten i förhållande till solinstrålningen, för att kunna se relationen däremellan. Något sådant diagram har jag inte sett. Men även när det var som varmast nu för några veckor sedan (mördarsniglarna dog direkt om jag slängde dem på asfalten), toppade effekten för panelerna på runt 8 kW.

Hur mycket effekt avger solen på en kvadratmeter vid middagstid, i juli, på dessa breddgrader, när det är klart och fint? Någon som vet det, eller måste jag börja leta information någonstans?
 
apersson850 skrev:
Hur mycket effekt avger solen på en kvadratmeter vid middagstid, i juli, på dessa breddgrader, när det är klart och fint? Någon som vet det, eller måste jag börja leta information någonstans?
Har läst det någonstans, men kommer inte ihåg var. Så du får nog ge dig ut och leta......
 
Sagt och gjort. Utanför jordatmosfären är solstrålningseffekten 1300 W/m². Atmostfären, stoft och annat begränsar solinstrålningen mer eller mindre. Dessutom beror den naturligtvis på i vilken vinkel solstrålarna kommer in.

Vid Göteborgs horisont varierar solinstrålningen mellan 150 och 1100 W/m² under året. Detta då givetvis förutsatt att det är helt klart, utan moln eller dis.
Det skiljer bara en dryg breddgrad mellan min position och Göteborg, så det gör bara någon procent. Antag alltså att jag har 1100 W/m² när det är som bäst, denna tidvis varma sommar.
Sommartid är vinkeln på mina paneler idealisk, så den kan man bortse från, gentemot solinstrålningen.
Referensarean på varje solpanel anges till 2,28 m². Om man utgår från den, och räknar med tre paneler, blir det då 2,28 * 3 * 1100 = 7500 W ungefär. Tittar jag på temperaturdifferensen och flödet över solfångarna, får jag effekter på 7-8 kW som bäst. Alltså skulle mina paneler ge ut all effekt som solen strålar in, vilket verkar ganska makalöst. Möjligen är det kanske så att reflektorplåtarna utökar den effektiva ytan såpass att detta ändå går ihop. Dessutom är ju flödesmätaren av en enkel fjäderbelastad typ, som dessutom inte tar hänsyn till att det är glykol i vattnet, så felkällan där är nog ganska stor.

Den mekaniska arean för en modul anges till 3,71 m². Räknar man på vad som träffar den blir det då 3,71 * 3 * 1100 = 12200 W. I så fall får jag ut ungefär 2/3 av det som träffar den ytan. Då utgör ca 0,4 m² värmeväxlaren, som inte alls upptar någon solvärme. Totalt 1,2 m² för tre moduler, alltså. Räknar jag bort den blir det 11600 W.

På Solenergitekniks hemsida anges momentan effekt till 1,5 kW. Det verkar som om det skulle gälla ett enda rör. I så fall är det minst 10 gånger mer än vad jag ser att jag får ut kontinuerligt. Men jag vet inte riktigt hur de definierar momentan effekt heller. Stannar jag pumpen en stund, och låter röret värmas upp, får jag ju också en hög effekt när jag börjar pumpa igen. Men det varar inte länge.

Hursomhelst ser det ju ut som om min solvärmeanläggning ger vad man rimligen kan förvänta sig av den, med tanke på att den består av tre paneler med sammanlagt 72 vakuumrör. Till vår familj, med just nu fem personer, varav två tonårstjejer, räcker den utmärkt till för allt varmvatten på sommaren. Jag har eldat ungefär två gånger per månad, men det är mer för att säkerställa ventilationen än för att skapa varmvatten. Huset har självdragsventilation, så en varm skorsten, och ett varmt pannrum, gör att det känns att klimatet blir bättre, speciellt i källaren, då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.