Hej. Hur vet jag om vår nya spis är anpassad för 400v eller enbart 220v? Hittar inte ett ord i instruktionsboken.

Den fabriksinkopplade kabeln tycks vara kopplad för 220v.

Har dock ett periexuttag i väggen där min gamla 400v 3~ suttit.

Kan jag bara koppla om enligt kopplingsschema?
 
  • Elektrisk anslutning av en spis med synliga kablar och anslutningsblock, möjligen 220v-setup.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klistermärke på en spis som visar kopplingsscheman för 380-415V 3N~ och 220-240V.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är en 230V-spis som kan kopplas in för en, två eller tre faser, men den kräver nolla. Kolla upp att uttaget har nolla framme!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är du helt säker? Varför följer det med ett kopplingsschema för 400V 3N och 400V 2N?

Det är nolla framdraget på 2,5 mm kabel och 16A.
 
  • Bild på ett kopplingsschema sidvid sid jämförande 400V 3N, 400V 2N, 230V och 220-240V kopplingar, med varningstext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
400V 3N...elementspänningen är fortfarande 230V.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det är för att du kan koppla in den på en, två eller tre faser och då fördela lasterna på upp till 3 faser. Dock är själva lasterna 230V. Lasterna är mellan N till höger och en av L1, L2 eller L3 till vänster. Så har du 3 faser och nolla fram så fördelar du dem på alla tre. Har du bara två faser och nolla så kör du lasterna 2 och 3 på L2 och lasten 1 på L1.

Har du bara en fas fram, kör du lasterna 1, 2 och 3 på L1.

Man kan tänka sig att faserna är egna vägguttag. Du kan köra alla plattor i ett uttag men då får du ha ett rejält uttag. Eller så fördelar du plattorna på tre olika uttag och kan då ha klenare uttag (och kablar)
 
Så om jag förstår det hela rätt.

Jag kan alltså köpa en perilex Stickkontakt, med 3 poler, nolla och fas. Sedan koppla enligt exemplet längst till vänster i bilden ovan. Det är alltså de mest fördelaktiga alternativet?
 
V ViktorH89 skrev:
Så om jag förstår det hela rätt.

Jag kan alltså köpa en perilex Stickkontakt, med 3 poler, nolla och fas. Sedan koppla enligt exemplet längst till vänster i bilden ovan. Det är alltså de mest fördelaktiga alternativet?
Ja, så länge det finns 3 faser OCH nolla i uttaget också, samt att det verkligen är inkopplat. Då får du lasten fördelat på alla tre faser och det borde vara störst chans att det funkar.

Problemet med nya hällar är att 4000W vid 230V motsvarar 17A medans det bara är 10A om det hade varit 400V över lasten. Så ofta när man köper ny spis numera så kommer strömmarna bli högre vid samma totaleffekt på spisen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
3 poler (faser), nolla och JORD ska det ju vara förstås. Men misstänker att du menade det men skrev fel.

Ska du göra det själv så bryt strömmen till uttaget, mät så det är spänningslöst, lossa och kolla så alla 5 kablarna är framme. Kolla sen när du kopplar kontakten så att du får rätt tråd till rätt stift.
 
Du förstår det hela rätt. Är du säker på att nolla finns i uttaget? Det skall finnas, men saknas ändå ibland. Och om det saknas kan spisen ta skada.
 
Tack allihop. Sen menar jag så klart jord, inte fas.

Nollan är iallafall inkopplad, blir till att mäta i morgon.

Jag tycker tillverkarna gör det onödigt krångligt, sen att det är kopplat en två fas från fabrik så blir det inte lättare. Men det är klart, vi lever i en värld där allt är olika.
 
V ViktorH89 skrev:
Tack allihop. Sen menar jag så klart jord, inte fas.

Nollan är iallafall inkopplad, blir till att mäta i morgon.

Jag tycker tillverkarna gör det onödigt krångligt, sen att det är kopplat en två fas från fabrik så blir det inte lättare. Men det är klart, vi lever i en värld där allt är olika.
Problemet är att allt tillverkas för en EU-marknad numera. Där är det ovanligt med 3-fas i hushåll, man har istället 1-fas men mycket högre avsäkrat. Hade exempelvis 40A huvudsäkring i en liten lägenhet i Spanien i somras. Då var ändå varmvattenberedaren gas-driven!

Förr var allt som såldes i Sverige anpassat för Sverige (eller till och med byggt för Sverige). Därför var det "rättkopplat" och till och med 400V över lasten istället för EU-standard 230V.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet med nya hällar är att 4000W vid 230V motsvarar 17A medans det bara är 10A om det hade varit 400V över lasten. Så ofta när man köper ny spis numera så kommer strömmarna bli högre vid samma totaleffekt på spisen.
Nej det stämmer inte. Du blandar ihop helt olika strömmar.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej det stämmer inte. Du blandar ihop helt olika strömmar.
Upplys oss då.

Om du har 400V mellan två faser och behöver ha ut 4000W i ugnen. Hur hög blir strömmen genom kabeln?

Om du har 230V mellan en fas och nollan och behöver ha ut 4000W i ugnen. Hur hög blir strömmen genom kabeln?
 
Du kopplar den inte mot en 230V fas utan två separata 230V faser. Då får du lägre ström i fasledarna än om du kör samma last som en 400V last.
 
D Daniel 109 skrev:
Du kopplar den inte mot en 230V fas utan två separata 230V faser. Då får du lägre ström i fasledarna än om du kör samma last som en 400V last.
Vilket inlägg svarar du på?
 
  • Gilla
andtun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.