Thomas_snickare skrev:
Har jag förstått det rätt att Festool MFT's hål är 19mm. Min ide var att kör samma storlek som FT och köpa deras tvingar/BenchDogs (heter dom så?) [länk]
Det är väl så att Festool har 20mm hål i sina MFT medan Amerikansk strandard är 3/4 tum = 19,05 mm. Därför är det betydligt lättare att hitta fördiga bench dogs mm som är avsedda för 19 mm hål.

Jag har dessa spännelement från Festool. OK, de funkar men jag tycker definitivt inte att de är prisvärda. Det beror förstås på förväntningarna och vad du skall ha dem till. Att hålla fast eller som mothåll sådär i största allmänhet funkar väl bra men de trycker gärna arbetsstycket uppåt viket inte passar i alla lägen. Jag rekommenderar ivarjefall att du ser till att få prova och känna på dem innan du slår till och köper dem.
 
phl skrev:
Jag tror att folk syftar på möjligheten att kunna sätta Festooltvingarna från undersidan. I vissa situationer är det extremt praktiskt att kunna sätta tvingarna underifrån...
Ok, jag förstår. Jag har nog bara sett bilder där man skruvat uppifrån. Ska nog överväga att ta upp ett gäng (större) hål underifrån (iofs blir ju inte jättemånga eftersom det blir i "periferin", utanför hurtsarna. Jag måste nog också komplettera med lite interna (52 mm) "stöttor" om det blir mindre material i underskivan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.