Hej!

Vårt husbygge sätt snart igång men det har dykt upp ett frågetecken. Som standard är det 20 cm isolering frigolit i grund. Är det värt att ta 30 cm istället för 28000 kronor som det kostar.

Någon som vet? Räknar man hem de pengarna i driftskostnad?

Offerten ligger och väntar på ev svar, så jag är tacksam för alla synpunkter.

 
noll energihusen i GBG har 30 cm under plattan.. & 40 i väggar & 50 i tak..

Har man golvvärme borde man välja 30 cm.. !

Sen bör man ju tänka på att under plattan kommer man troligtvis aldrig att kunna tilläggsisolera.. Tak & väggar kan man ju alltid slägga på lite extra senare.. men under plattan.. :-/

& hur länge kommer huset stå där? 100 år..?
 
Klart det är bättre med 30 cm än 20, men priset ställer jag mig lite frågandes till 28000 kr extra tycker jag låter dyrt. Fast det beror nog på hur stor plattan är iofs.
 
Står det inte i offerten hur mycket energi huset drar med de olika lösningarna?

Begär att få UA-värdet för plattan med de olika lösningarna, och gradtimmarna för orten/huset. Så är det bara att multiplicera dem med varandra så har du förbrukningen vid de olika lösningarna, antingen i Wh eller kWh.
 
poiu skrev:
Står det inte i offerten hur mycket energi huset drar med de olika lösningarna?

Begär att få UA-värdet för plattan med de olika lösningarna, och gradtimmarna för orten/huset. Så är det bara att multiplicera dem med varandra så har du förbrukningen vid de olika lösningarna, antingen i Wh eller kWh.
Det största problemet är väl oftast inte den värme som läcker från rummet ut genom plattan? Ser man bara till den aspekten är extra isolering troligen inte så meningsfullt.

Anledningen till att vi isolerade extra var för att minska läckaget nedåt från golvvärmerören som ligger i plattan. Och det är det väl lite svårare att ta fram siffror på?

Däremot har Konsumentverket en liten handledning som man kan ladda ner. Där är den generella rekommendationen 250 mm.

http://www.energi.konsumentverket.se/Documents/bock_bro_fold/golvvarme.pdf


Eftersom det inte gick att få 250 mm så valde vi det som låg närmast över, d.v.s. 300 mm.
 
Vi har i vår urvalsprocess bland annat diskuterat med VarbergsHus, TrivselHus och Sjödalshus. För samma platta begärde VH 10.000 kr för att gå upp från 200 till 300 mm, TH ville ha 31.000 kr och hos Sjödalshus är det standard redan från början.

Rekommenderar dig varmt att välja 300 mm, det är nu du har chansen, sedan ligger plattan där den ligger.
 
Konsulten skrev:
Det största problemet är väl oftast inte den värme som läcker från rummet ut genom plattan? Ser man bara till den aspekten är extra isolering troligen inte så meningsfullt.

Anledningen till att vi isolerade extra var för att minska läckaget nedåt från golvvärmerören som ligger i plattan. Och det är det väl lite svårare att ta fram siffror på?

Däremot har Konsumentverket en liten handledning som man kan ladda ner. Där är den generella rekommendationen 250 mm.

[länk]


Eftersom det inte gick att få 250 mm så valde vi det som låg närmast över, d.v.s. 300 mm.
Om man ska räkna för hand så är det krångligare, men rent principiellt är det inget märkvärdigt:
Varaktighetsdiagram för orten, dim. data på golvvärmen ger framlednings temp vid olika utetemp., vilket i sin tur ger gradtimmarna för betongplattan. Sen ska det kompenseras för att plattan är värmetrög.
Det här ska husleverantören räkna på åt kunden.
Använd samma princip som ovan men använd gradtimmarna för golvvärmen/marken i stället.

Ska bara påpeka att man ska kompensera det framräknade Up värdet när man gör en summa formel för hela huset och använder gradtimmar för ute-innetemp. .
 
168 kvm är huset + garaget.
 
Du kan ju ringa en bygghandel och fråga vad 10 cm frigolitskivor kostar kvadraten. Kvaliteten är troligen S200 eller lägre, och sedan bedömma om extrakostnaden för att slänga ut dem ovan på underliggande skikt är rimligt.
 
poiu skrev:
Du kan ju ringa en bygghandel och fråga vad 10 cm frigolitskivor kostar kvadraten. Kvaliteten är troligen S200 eller lägre, och sedan bedömma om extrakostnaden för att slänga ut dem ovan på underliggande skikt är rimligt.
Kvaliten är troligen S80, ev. S100. S200 används troligast vid punktlaster, hjärtvägg...
 
Det är väll inte bara det som ökar kostnaden....

Man måste ju använda högre sockelelement (10cm högre) för att "få plats" med de extra 10 cm isolering.

Man får ju gräva /spränga 10cm djupare (förutsatt att huset måste uppfylla byggnadsnämdens krav på byggnadens höjd m.m.)

När vi byggde så var det det som var den stora kostnads ökningen då vi tog 30cm isolering i grunden i stället för 20cm som var standard
 
Bygger du på en tomt som behöver fyllas så sparar du däremot några kronor i fyll.
 
M
Vad menas med s80 och s100.Kvalitetsskillnad och hur stor prisskillnad?
 
Kvalitetsklassningen är det samma som tryckhållfastheten i kPa. Alltså S80 klarar 80kPa (korttidslast).
Prisskilland, S80 kontra S100, vet jag ej men det rör sig inte om många kronor... Jag hade satsat på S100 el. S150 i grunden (ej vid laster). Tror att S80 är det vanligaste idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.