Jag tycker definitivt att det är värt de pengarna.

Ett påpekande - normal standard i nybyggda hus idag är 300mm
 
Valde också 300 i hela huset. Liten merkostnad i det stora hela. 200 är nog i snålaste laget. Tror dock att det blir hyfsat lång återbétalningstid på en sån investering. Mer än 300 skall tydligen inte bära sig ekonomiskt överhuvudtaget......
 
Vi bygger också med 300...
 
Jag rekomenderar 300.
Grunden går ju inte att förändra i efterhand vilket du t ex kan göra med väggar o tak.
 
Denna fråga har lite fler dimensioner om man vill krångla till det. Isolering i all ära.

200 mm eller 300 mm cellplast?

Huset blir en hel decimeter högre med 300 mm. Fördel ibland nackdel ibland. Personligen gillar jag att huset ligger lite högre, men jag tycker samtidigt att vissa hus med extra hög takhöjd kan bli väldigt stolpiga om dom dessutom har hög grund. Finare på insidan än på utsidan?

Blir även lite högre trappor alternativt fyllnadsmassor or whatever runt huset?

En annan detalj är att man kommer högre upp från markfukt.

Och en sista detalj är att de extra förstärkningarna under bärande väggar och ytterväggarna blir en decimeter tjockare. 300 mm armerad betong istället för 200mm. Om det har någon praktisk betydelse vet jag inte. Huset blir ju tyngre men borde också bli mer vridstyvt.

Helt klart känns en grund med 300 mm isolering mer gedigen än en med 200 mm.
Den lilla decimetern är påtaglig på flera sätt.
 
MagnusS skrev:
[quote author=Framerate link=1131040132/0#7 date=1131448396]
200 mm eller 300 mm cellplast?

Huset blir en hel decimeter högre med 300 mm. Fördel ibland nackdel ibland.
Jag förstår inte, beror inte det på hur mycket som man schaktar bort?[/quote]

Självklart är det så!! Jag skulle snarare vilja säga att fördelen med 400mm kantelement är att du har större valmöjlighet att styra hur mkt av sockeln som ska vara synlig!

 
ulan skrev:
[quote author=MagnusS link=1131040132/0#8 date=1131448568][quote author=Framerate link=1131040132/0#7 date=1131448396]
200 mm eller 300 mm cellplast?

Huset blir en hel decimeter högre med 300 mm. Fördel ibland nackdel ibland.
Jag förstår inte, beror inte det på hur mycket som man schaktar bort?[/quote]

Självklart är det så!! Jag skulle snarare vilja säga att fördelen med 400mm kantelement är att du har större valmöjlighet att styra hur mkt av sockeln som ska vara synlig!

[/quote]

Ingenting är självklart!! Inte mycket i alla fall.

Vill man inte ha huset en decimeter högre så får man naturligtvis gräva ner det en decimeter, om man nu vill/kan det. Men då får man ha med det i tankarna när man funderar på isoleringstjockleken. Och det är ju det som är min poäng, att valet mellan 200 mm isolering och 300 mm isolering när man sitter hos husförsäljaren inte bara har med isoleringen att göra, det påverkar annat också. Den synliga sockeln var ett bra exempel på ännu en sak som påverkas.

I vårt eget fall var alla aspekter positiva med 300 mm isolering och det var värt investeringen.  :)
 
Krasst ekonomiskt i dagsläget är det nog ingen god affär att isolera mer än 200mm under plattan.

Dock rekomenderar många 300mm då man gjuter in golvvärme.

Men om man tror man ska spara pengar på det så är det fel. En beräkning jag har hört talade om en pay off tid på 69 år om man ökar från 200 - 250 mm.

Men visst om energipriserna dubbleras kanske det kan löna sig på 25 år, och kanske får man igen någon krona om man lyckas övertyga framtida köpare att just din grund är bättre isolerad trots att det knappt skiljer något i uppvärmningskostnad.

Anser att man får tänka på annat än ekonomiska termer om man vill öka isoleringen. Kanske är synliga kantelement värt 9000:-, vad vet jag ;)
 
Talade med min grundkille idag och på breddgrader under Stockholm är det inte lönt eller bra att använda mer än 200 mm. Energiförlusten är liten, risken för tjäle under plattan ökar ju mer isolering man stoppar i grunden och huset blir högre.

Sammantaget så sa han att han aldrig skulle lägga mer än 200 mm om han själv byggde hus. Eftersom han skulle tjäna mer pengar på en 300 mm grund så tror jag inte han är oseriös i detta fall.

Vi kommer därför köra 200 mm och jag är nöjd med förklaringen.
 
Vi har varit i kontakt med Myresjöhus, TrivselHus, OnsalaVillan och Varbergshus och samtliga har 200 mm som standard (=dagens byggnorm) - så det vore intressant att höra vilka husleverantörer som har 300 mm som normal standard i nybyggda hus...
(ref Lastkaj) ?

Vi har fått prisuppgift från TrivselHus på 31.000 kr i tillägg om vi vill öka från 200 till 300 mm och detta avser en byggyta på 150 kvm.
 
En arkitekt som jag haft kontakt med konstruerar alltid grunden med 200 mm....så det känns också övertygande!
 
MagnusS skrev:
Det var fräckt, Byggmax tar 75kr/kvm för 100mm frigolitskivor.

Jo men tänk på att sockeln blir 100 mm högre också, samt att det går åt mer betong i kantbalkar kanske lite mera schakt också. Alltså det är inte bara isoleringen som kostar extra.
 
Calle Anka skrev:
En arkitekt som jag haft kontakt med konstruerar alltid grunden med 200 mm....så det känns också övertygande!
Han har väl inte hängt med i energiprisutvecklingen. Om du inte har golvvärme är väl 200 mm OK men med golvvärme slingor så gå upp i tjocklek på golvisoleringen. Tänk på att huset (förhoppningsvis) kommer att leva kvar länge och energipriset kommer att stiga.
 
I mitt avtal står det minst 200mm men min grundläggare lägger gratis 300mm istället eftersom han påstår att det underlättade så mycket för honom vid gjutningen mm och den typen av kantelement han använder. Jag förstod inte riktigt hur han menade konstruktionsmässigt men jag tyckte det lät bättre med 300 än 200 så nu kör dom på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.