Kolla byggare i närmiljön. Det blev vettigare för mig att, med bra ritning, få huset byggt "själv". Efter att ha jämfört marknadens husföretag höll jag i bygget själv. Men det kräver engagemang och tid, inte minst att kolla alla involverade. Byggmöten varje vecka. Visserligen var detta för 15 år sedan men bygger man inte i storstadsmiljö borde det gå lättare.
 
  • Gilla
SverreKant och 1 till
  • Laddar…
Med dagens priser skulle jag säga helt omöjligt om du inte bygger allt själv.

Vi byggde o var klara 2020 i maj. Blev ca 4miljoner.

Hade vi byggt i år med alla prisuppgångar hade de säkert landat på över 5 miljoner.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
E
Att tänka på när man ska bygga hus är att se vad man får för pengarna. Många hustillverkare har låg standard på sina hus. Oisolerade innerväggar med enkelgips tex. Det kanske kan vara värt att spara ihop en lite större slant och få det man verkligen vill ha. Eller kontakta en lokal hantverkare och offerera en nybyggnation och få det som man vill anpassat efter tomten.
 
  • Gilla
Molo1
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kolla byggare i närmiljön. Det blev vettigare för mig att, med bra ritning, få huset byggt "själv". Efter att ha jämfört marknadens husföretag höll jag i bygget själv. Men det kräver engagemang och tid, inte minst att kolla alla involverade. Byggmöten varje vecka. Visserligen var detta för 15 år sedan men bygger man inte i storstadsmiljö borde det gå lättare.
Det här är ca 5 mil från storstad rätt ut på landet i litet samhälle med kanske 1000-1500 invånare. Har pratat med bygdens husföretag - det finns det många av - och de säger alla att prisuppgångarna gör det snudd på omöjligt. På den nivån att dom själva rekommenderar modulhus för i lösvirke så drar det bara iväg ytterligare.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Det tog visserligen ett drygt halvår för mig att finna byggare som hade ett par anställda samt goda kontakter med grävare, rörläggare, murare etc. Fann erfaren KA som fick utvidgat uppdrag med koll under hela byggprocessen som tog 5 månader. Det blev ett litet 1 1/2planshus i ISOblock. Jag hade stenkoll på ekonomin och budgeten hölls. Den tekniska utrustningen fixade jag själv bortsett från FTX. Det enda jag gjorde själv var att montera ett IKEA-kök (av bättre kvalitet) och gjöt en diskbänk av betong (som misslyckades...).

Jag vet inte om jag bara hade tur men det funkade så bra och jag förstår inte att inte fler gör detta istället för att köpa ett färdigt koncept av husföretag där även vinsten är inbakad i köpet.

Men min egen tid som pensionär med liten firma som jag under bygget körde på halvfart kan också ha spelat roll.
 
  • Gilla
Bbglind och 1 till
  • Laddar…
T
Har ni ett acceptabelt boende idag och har tålamod är mitt råd att sitta lugnt i båten och rida igenom den nuvarande prisboomen. Den kan inte bestå för då är hela konsumtionstänket i gungning och riskerar att krascha pga ohållbar prisnivå. Visserligen är vi ett förmöget folk men nej, prisrallyt kommer att spricka på ett eller annat sätt. Finns lägen då man inte kan eller väljer att vara beräknande och invänta bättre tider, men OM man har möjlighet och tålamod, så finns det säkerligen pengar att tjäna att inte dra igång precis just nu när det är helt osunda prisnivåer.
 
  • Gilla
Skåning82 och 1 till
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Har ni ett acceptabelt boende idag och har tålamod är mitt råd att sitta lugnt i båten och rida igenom den nuvarande prisboomen. Den kan inte bestå för då är hela konsumtionstänket i gungning och riskerar att krascha pga ohållbar prisnivå. Visserligen är vi ett förmöget folk men nej, prisrallyt kommer att spricka på ett eller annat sätt. Finns lägen då man inte kan eller väljer att vara beräknande och invänta bättre tider, men OM man har möjlighet och tålamod, så finns det säkerligen pengar att tjäna att inte dra igång precis just nu när det är helt osunda prisnivåer.
När kommer boomen då?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När kommer boomen då?
Förmodar att du avser prisboomen. Jag har inte koll på hur priserna utvecklats på nyckelfärdiga hus, enbart byggmaterialen vid lösvirkesbyggt och där har sannerligen priser börjat skena. Jag vet också hur annat än trä utvecklats och det är få råvaror som inte skenat så har inte färdiga lösningar följt med upp, vore det märkligt. Hade jag signerat ett kontrakt för bygge eller färdigt hus nu hade jag noga betraktat klausuler rörande råmaterialprisutveckling som kan indexera upp slutligt pris då höjningarna lär fortgå en period oavsett vad som händer på marknaden
 
  • Gilla
Molo1
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det tog visserligen ett drygt halvår för mig att finna byggare som hade ett par anställda samt goda kontakter med grävare, rörläggare, murare etc. Fann erfaren KA som fick utvidgat uppdrag med koll under hela byggprocessen som tog 5 månader. Det blev ett litet 1 1/2planshus i ISOblock. Jag hade stenkoll på ekonomin och budgeten hölls. Den tekniska utrustningen fixade jag själv bortsett från FTX. Det enda jag gjorde själv var att montera ett IKEA-kök (av bättre kvalitet) och gjöt en diskbänk av betong (som misslyckades...).

Jag vet inte om jag bara hade tur men det funkade så bra och jag förstår inte att inte fler gör detta istället för att köpa ett färdigt koncept av husföretag där även vinsten är inbakad i köpet.

Men min egen tid som pensionär med liten firma som jag under bygget körde på halvfart kan också ha spelat roll.
Som strax över 30 med 1-åring därhemma är det svårt nog att hitta tiden när både mamma och pappa jobbar 08-16.30 så det hade absolut underlättat att vara pensionär
 
T Träkåk skrev:
Har ni ett acceptabelt boende idag och har tålamod är mitt råd att sitta lugnt i båten och rida igenom den nuvarande prisboomen. Den kan inte bestå för då är hela konsumtionstänket i gungning och riskerar att krascha pga ohållbar prisnivå. Visserligen är vi ett förmöget folk men nej, prisrallyt kommer att spricka på ett eller annat sätt. Finns lägen då man inte kan eller väljer att vara beräknande och invänta bättre tider, men OM man har möjlighet och tålamod, så finns det säkerligen pengar att tjäna att inte dra igång precis just nu när det är helt osunda prisnivåer.
Ja, vi bor drägligt nog idag. Men vi kan inte riktigt vänta på en eventuell nedgång - som jag inte tror kommer oavsett för husbyggarna gillar nog de nya priserna - eftersom vi planerar syskon och inte vill ha så jäkla många år mellan barnen. Därav att det börjar bli lite bråttom med nytt boende även om vi klarar oss ett tag till i vårt nuvarande.
 
T
Molo1 Molo1 skrev:
Ja, vi bor drägligt nog idag. Men vi kan inte riktigt vänta på en eventuell nedgång - som jag inte tror kommer oavsett för husbyggarna gillar nog de nya priserna - eftersom vi planerar syskon och inte vill ha så jäkla många år mellan barnen. Därav att det börjar bli lite bråttom med nytt boende även om vi klarar oss ett tag till i vårt nuvarande.
Fullt förståeligt då. Nu är det ju så med hus att det så gott som överallt innebär en investering som växer i värde med åren så tar bara lite längre tid före det innebär en god investering om ni råkar pricka in en pristopp just nu (jag är helt övertygad om en inbromsning och återgång i prisläge efter nuvarande prisrally för det är helt ohållbart som det är nu och kommer att bli inom kort) Mer relevant att fundera över är nog kommande ränteläge. Tillse att klara både 5 och 10% ränta en period bara så att ni inte tvingas sälja det i panik om det blir räntechock nu.
 
  • Gilla
Molo1
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
Fullt förståeligt då. Nu är det ju så med hus att det så gott som överallt innebär en investering som växer i värde med åren så tar bara lite längre tid före det innebär en god investering om ni råkar pricka in en pristopp just nu (jag är helt övertygad om en inbromsning och återgång i prisläge efter nuvarande prisrally för det är helt ohållbart som det är nu och kommer att bli inom kort) Mer relevant att fundera över är nog kommande ränteläge. Tillse att klara både 5 och 10% ränta en period bara så att ni inte tvingas sälja det i panik om det blir räntechock nu.
Ja då, vi har inga planer på att belåna oss till knocken även om vi kunnat. Man ska ju leva också. Med likvida medel och lån kan vi nog köpa något för 9 om vi maxbelånar oss men vi känner att en nivå runt 5 för hus, tomt och övriga poster räcker gott.

Sen är det klart att om man maxbelånar och allt stiger med 10 % så är avkastningen 900.000 på en 9 miljoners och bara 500.000 på en 5 miljoners så jag förstår ju dom som säger belåna er till max i så centralt läge som möjligt också även om det inte är min melodi.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Molo1 Molo1 skrev:
Ja då, vi har inga planer på att belåna oss till knocken även om vi kunnat. Man ska ju leva också. Med likvida medel och lån kan vi nog köpa något för 9 om vi maxbelånar oss men vi känner att en nivå runt 5 för hus, tomt och övriga poster räcker gott.

Sen är det klart att om man maxbelånar och allt stiger med 10 % så är avkastningen 900.000 på en 9 miljoners och bara 500.000 på en 5 miljoners så jag förstår ju dom som säger belåna er till max i så centralt läge som möjligt också även om det inte är min melodi.
färdigt äldre hus finns inte på byggden? för dom pengarna
 
T
Molo1 Molo1 skrev:
Ja då, vi har inga planer på att belåna oss till knocken även om vi kunnat. Man ska ju leva också. Med likvida medel och lån kan vi nog köpa något för 9 om vi maxbelånar oss men vi känner att en nivå runt 5 för hus, tomt och övriga poster räcker gott.

Sen är det klart att om man maxbelånar och allt stiger med 10 % så är avkastningen 900.000 på en 9 miljoners och bara 500.000 på en 5 miljoners så jag förstår ju dom som säger belåna er till max i så centralt läge som möjligt också även om det inte är min melodi.
Låter som att det är lugnt att dra igång för er och inte så mycket att fundera över ifall det kostar en halv mille mer eller mindre. Bobubblan spricker kanske nu också men fastigheter stiger alltid över tid om attraktivt område, så inte så mycket att fundera över. I glesbygd är en satsning i en villa och tomt om 5-10 mille enbart få, ekonomiskt oberoende förunnat och realistiskt, overkligt för gemene man då en begad villa i den storleken ni tänker bygga och med en fin tomt med uppvuxna växter, ligger mellan 1-2 mille, mer kommer dom aldrig upp i nästan oavsett standard och ålder då, om det inte är en skogsfastighet etc mark till. Lönenivåerna är ju därefter på landet också...
 
M maria01 skrev:
färdigt äldre hus finns inte på byggden? för dom pengarna
Just där finns det bara ute 1 kåk, 20 år på nacken, begärt pris 5 blankt. Bara 3 sovrum och svår planlösning för att få fler. Man kan egentligen ta en gradskiva runt vår stad och allt som är någorlunda vettigt på bygden har rusat från 2 milj 2012 till 5 milj 2022. Sen har en massa andra objekt också hängt med på samma resa. Vi kan dock inte klaga allt för mycket, vi köpte en nyproducerad bostadsrätt som stigit med 40-50 % på 1,5 år. Absurt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.