Hej,

inte expert på något sätt men jag hade valt Thermian (ja, vi gjorde det faktiskt tidigare i höstas och är supernöjda, vi har en duo).

Däremot hade jag nog tänkt efter en extra gång gällande borrdjupet. Vet inte hur mycket det ligger i det men grundare hål kan få problem, har jag förstått här på forumet, om andra, djupare, hål tillkommer i efterhand. Så beroende på hur er tomt ser ut (grannar? topografi?) kanske du bör lägga på några meter... jag skulle nog borra så djupt det bara gick, det är ju svårt att förlänga hålet i efterhand om det behövs. Men, jag är bara en okunnig kund utan egentlig insikt i ämnet.

Ett litet tips bara för jag tycker mig se från hur du formulerar offerten vem det är som lämnat den. SKAFFA SKRIFTLIG UPPGIFT OM TIMKOSTNAD för alla tilläggsarbeten (om du har några såna). Vi åkte på klart mer än vi hade räknat med med vår leverantör, men de var justa när vi klagade och sa att "detta var väl inte riktigt vad vi kom överens om??" och drog av en del av kostnaden... men sånt där, har jag förstått, ska man ha skriftligt på.

Lycka till med din installation. Det är sköööööönt att ha varmt i stugan och billigare än ifjol (vi hade vattenburen värme med elpanna)...
 
Det som jag också tycker är viktigt är vad som händer efter installation, vad gör du om pumpen går sönder/strular? Installationskostnaden skall ju betala tillbaka sig och det gör den bara om pumpen är igång.

Om Thermia eller Nibe har bäst kvalitet är svårt att avgöra, det du kan kolla upp är hur installatören hanterar ärendet vid problem (inom en dag?vecka?), för det är dit du kommer bli hänvisad om du ringer tillverkarens support.

Det kan också skilja sig mellan två olika servicefirmor på samma märke hur det fungerar.

Försäkringsbolaget ersätter oftast kostnader kring pumpen om det inte är garanti, men ingen ersätter elen och egen tid som går förlorad då pumpen inte är igång.
 
Nibe har speciella servicefirmor som sköter service samt att man kan få support direkt från Nibe hos Thermia brukar rörmockaren laga samt stå för supporten för Thermia har ingen support mot privatpersoner vilket som är bäst får var och en avgöra.
 
Måste säga att Nibe har en fantastiskt bra och responsiv support. Detta såväl centralt som lokalt.

Reservdelar har kommit snabbt med posten och man har verkligen försökt svara på alla mina nördiga frågor. (Jag beräknade och höll i installationen själv.)

Dessutom finns det Nibefolk här på forumet som hjälper till. d^_^bd^_^b
 
Ringer man Nibes support så måste man ha mycket mycket gott om tid för att vänta på sin tur.Har man dessutom frågor tex. om dockning av VP till extern värmekälla och använt sig av Nibes utrustning då räcker det inte med bara tur om man vill få användbart svar. Det gäller om man ringer som privat person. När något företag ringer Nibe service så säger de samma sak angående väntetiden men de får prata med andra mer kunniga personer.
Min erfarenhet av service företag anvisat av Nibe (finns på hemsidan) så är den mycket bra.

PS var kan man hitta Nibefolk på forumet DS
 
Har fått snabba svar av nibe supporten via mail tog nån timme eller så men har aldrig ringt dit. Angående Nibe folk ställ en fråga så ser du om du får svar.
 
Ja, man ringer ju inte gärna Nibe från mobilen.. men när dom väl svarar efter 40 min är dom väldigt hjälpsamma. Det är väl därför nästa kund oxo får vänta 40 min..
 
Har hört att Ctc ska ha snabb och bra support så är det viktigt så kanske man ska välja en sån.
 
Att ringa till support och få snabb hjälp är väl inget konstigt, men att ha en trasig pump och få ut en servicefirma är för mig viktigare då jag inte är speciellt kunnig på VP.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.