Nu vet jag inte hur det är för Saab, men appropå livslängden på växellådor så brukar det inte ingå i den normala servicen att byta växellådsolja. Livslängden blir i vart fall inte kortare av att byta oljan. Jag brukar byta ung. av 10000:e mil på mina bilar. Sedan jag började med det så har jag inte haft några ras. Peppar, peppar...
 
Jag köpte en Kia Ceed 2007 när den första kom. Mycket prisvärd måste jag säga. Självklart var den inte lika skön att sitta i samt att den bullrande mer än andra (dyrare) bilar. Den går självklart inte att jämföra med den nya modellen. Vill dock påpeka att efter 10-12000 mil verkar dessa billiga koreanska bilar ha gjort sitt, och det är dags att byta. Många småfel började uppenbara sig. Jämför jag med andra bilar jag ägt, t ex Saab så var det stor skillnad.

Min erfarenhet är alltså att köper man dessa budgetbilar ska den vara antingen ny eller nästan ny, och bytas innan garantin går ut.
 
currenthill skrev:
Jag köpte en Kia Ceed 2007 när den första kom. Mycket prisvärd måste jag säga. Självklart var den inte lika skön att sitta i samt att den bullrande mer än andra (dyrare) bilar. Den går självklart inte att jämföra med den nya modellen. Vill dock påpeka att efter 10-12000 mil verkar dessa billiga koreanska bilar ha gjort sitt, och det är dags att byta. Många småfel började uppenbara sig. Jämför jag med andra bilar jag ägt, t ex Saab så var det stor skillnad.

Min erfarenhet är alltså att köper man dessa budgetbilar ska den vara antingen ny eller nästan ny, och bytas innan garantin går ut.
Håller med helt.
Den nya modellen har ju tyvärr blivit så dyr så man nästan kan titta på en premiumbil. Nästan. Skiljer en del. Men nu känns kian dyr. Kan ju vara så att den är rejälare nu. Och säkert värt pengarna. Men nu tävlar de i en annan klass. Den gamla kunde man få ny med massa leksaker i för ett lågt pris. Med 7 års garanti.
 
T
Stew skrev:
Håller med helt.
Den nya modellen har ju tyvärr blivit så dyr så man nästan kan titta på en premiumbil. Nästan. Skiljer en del. Men nu känns kian dyr. Kan ju vara så att den är rejälare nu. Och säkert värt pengarna. Men nu tävlar de i en annan klass. Den gamla kunde man få ny med massa leksaker i för ett lågt pris. Med 7 års garanti.
179.000 kr för dieseln med komfortpaket kallar jag inte dyrt. Motsvarande motor och utrustning kostar 30 000-40 000 mer för en Golf eller Octavia!
 
En bil som totalt glömts bort i Sverige är Mercedes B-Klass, störren inuti än C-Klass och allmänt trevlig.
Tycks även ha blivit utsedd till bästa "normala" långtestbil 2012 av ViBilägare.http://www.vibilagare.se/test/langtest/sammanfattning-av-langtestbil-mercedes-bklass

Har bara haft den som hyrbil 2ggr men måste säga att den är en väldigt trevlig bil. Den nya modellen ska man kunna hitta nu begagnad för max 180k
 
Funderar fortfarande på detta.
Just nu försöker jag jämföra saab 9-5 och 9-3. Kombi. Helst automat och sportstolar. Vill ha en billigare bil, så vi får lite över för reparationer. Så det får bli en långmilare. Årsmodell 10 och framåt (om det inte är någon som vet när de gör facelift osv, och kanske därmed kan ändra sökparametrarna.)
Det jag upptäcker överlag är att 9-3:an är mycket dyrare än storebror. Hur kommer detta sig? Är chassit osv gammalt på 9-5:an?

Hittar ganska många 9-5 årsmodell Tex en som gåttt 26k mil. Kostar lite under 90k.
Inga likvärdiga 9-3:er och dessa borde ju vara billigare tycker man...
 
9-5:ans konstruktion är ju från stenåldern. Den sista faceliften på gamla 9-5:an tror jag kom -05 eller -06. Köper du automat så ska du kolla att den växlar rappt. Speciellt från N till D men även vid körning.
Jag kommer inte ihåg vad den heter nu, men det finns en ventil som kan gå sönder i automatlådan som gör att det blir en fördröjning i växlandet som är sjukt enerverande och bara blir värre och värre.
Är du någorlunda lång så se till att verkligen provsitta 9-3:an. Den är trång.
 
Stew skrev:
Funderar fortfarande på detta.
Just nu försöker jag jämföra saab 9-5 och 9-3. Kombi. Helst automat och sportstolar. Vill ha en billigare bil, så vi får lite över för reparationer. Så det får bli en långmilare. Årsmodell 10 och framåt (om det inte är någon som vet när de gör facelift osv, och kanske därmed kan ändra sökparametrarna.)
Det jag upptäcker överlag är att 9-3:an är mycket dyrare än storebror. Hur kommer detta sig? Är chassit osv gammalt på 9-5:an?

Hittar ganska många 9-5 årsmodell Tex en som gåttt 26k mil. Kostar lite under 90k.
Inga likvärdiga 9-3:er och dessa borde ju vara billigare tycker man...
När jag letade för 1,5 år sedan så var det samma priser för 9-5 och motsvarande 9-3. Då gick 9-3 bort, för den är mindre och känns billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.