Hej,

Pga av att vi måste flytta närmre stan, så behöver vi inte två bilar idag.
Idag har vi en kia ceed 12 och picanto 09. Kian är nästan ny.
Men stolarna främst men också komforten är HEMSK i de båda. Min rygg må vara lite känslig men jag får så ont att jag måste gå ut och stört i ett från bilen och sträcka på mig. Har till och med en lite mindre kudde för att efterlikna ett svankstöd.

Har två grupper av bilar som kan vara intressanta
Grupp1, bilar med lång garanti
Kia 7 år
Mitchsiubie har 8 år
Mazda 10 år.
En bil som är runt 1-3 år (1 för kia 3 för mazda)

Grupp 2, bilar med kort garanti men vettig komfort ofta.
Här får vi leta efter 2-4 år gamla bilar. Då har garanti i de flesta fall gått ut. Men hittar vi ett bra ex så lär ju den hålla ett tag.
Älskar stolarna i både volvo/saab.

Letar efter en mindre kombi, låg diesel (eller bensin om det lönar sig mycket). Helst automat men det är inget krav.

Så nu kommer mina frågor. Denna ganska specifk och svår att svara på. Finns det någon i första gruppen som kan ha skön kvalitet. Bra stolar alltså. Denna gruppens bilar är ju billigare. Kasnke att vi kan tänka oss att gå upp lite i storlkek för att hitta en som är bekväm. Maxpris 180-190

Gruppp 2 innehåller ju många märkesbilar. Bmw, volvo saab (audis stolar gillar jag inte) vw och många fler ingår ju här. Och de flesta har bekväma stolar och komfort.
Så frågan här är snarare om ni har fölt utveckligen av modeller / tillverkare? Vilka dumpar sina bilar idag till lågt pris? Någon specifik modell som bubblar upp i huvudet att den finns det så många av så att de måste sänka priset.
Jag älskar saabar, har alltid gjort det. Bekvämare bilar får man leta efter. Men det känns ju lite vanskligt att köpa en. Är risken större än fördelen med att priset är lågt?

Vad tror ni om en 3-4 år gammal bmw 3-serrie. Underbara bilar.

Nu ska inte jag börja rabbla upp bilar här.
Bättre att ni, om ni kommer på något guldkorn, skriver det.

Så antingen en nyare, billig, icke premium bil med lång garanti (Fast då måste jag få rek, på bekväma/konfortabla sådana)
Eller en bil i premiumsegmentet som är rejält dumpad på andrahansmarknaden.

Vi som hört så mycket gott om den bilen vi har nu. Har verkligen fungerat bra (Förutom lite garanti-saker). Men varje gång jag sätter mig i den så känner jag av ryggen.

Tacksam för hjälp

Stefan
 
  • Gilla
Nybben86
  • Laddar…
Det är kanske en dellösning på problemet, att byta stolar på den bilen du gillar bäst. Sitter man bra, kan komfortkänslan öka.
 
Jag är 2 meter lång och egentligen det enda som funkar är saab 9-5 om det ska sittas skönt och kunna sitta länge utan pauser.
 
ullberg
Dumpade priser, ja då kommer man väldigt lätt in på SAAB (som du ju själv är inne på), jag har två, inte för att de är så osannolikt bra (helt ärligt är 9-5:an en lite gammal konstruktion jämfört med många konkurrenter från samma tid), men varje gång jag tittar så känns det som att man får så otroligt mycket för pengarna att jag inte kan motivera något annat.

Jag ser inte riktigt hur det skulle vara vanskligt att köpa en (möjligtvis nya 9-5:an som ju aldrig kom upp i någon volym), det finns alldeles för många sådana bilar för att reservdelar (som ju hur som helst är ett annat bolag) ska bli ett problem. Nu har jag haft ett väldigt litet behov av reservdelar (de går inte sönder så ofta) men det som behövts har aldrig varit problem att få fram, och slit/servicedelar, ja det går lätt att få tag på, och då jag ägt ena bilen sen ett bra tag innan KK kan jag säga att det knappast är någon skillnad.

/U
 
Det är ju nästan omöjligt att tipsa eftersom var och ens kropp är olika. Själv skulle jag säga vad som helst UTOM Opel... får rysningar av bara tanken på deras säten. Hyr en del bil i jobbet och Opel är just nu antifavoriten. Gillar sätena i Skoda Superb samt i Volvo. Dock individuellt som sagt.
 
En 9-5 för 180-190 är mycket bil för pengarna...alt kanske en Chevrolet.....
 
Ford säten brukar ha (för mig) ryggvänliga och sköna stolar.

Har en bmw 5-serie just nu och den duger men inte mer.
 
Jag åker sedan 1,5 år Citroen C5 (med gashydralisk fjädring såklart), en helt fantastiskt skön bil! Blir lika förvånad varje gång jag åker med en kollega eller kompis hur stötiga andra bilar är.
Rätt så prisvärd får man nog lov att säga, du kan säkert få en 2010:a från 120 tkr.

Nu är detta kanske ingen liten bil men en fantastiskt skön!
 
Jag har haft saab sen 1996. Så jag har inte trillat in efter kk. Har idag 4 saab 9-5 efter ett köp igår. Kan inte tänka mig en bättre bil.
 
Du har egentligen 2 stora krav: sköna stolar och mycket bil för pengarna.

Kan det bli något annat än SAAB 9-5?

För 180-190 000 får du sjukt mycket bil!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
BMW 3 serie är i mina ögon för liten om man har barn och vill ha med en vagn. Den ser större ut än vad den är:-/
Kör själv Volvo V70 och är grymt nöjd med sätena!
 
I det nummer av Teknikens värld som låg i min brevlåda igår (kommer väl i kiosken om någon dag) begagnattestar dom den nyaste 9-5:an. Mer och bekvämare bil för pengarna är nog svårt att få, men hur säkert köp det är kan man ju diskutera.

Själv har jag den sista versionen av den gamla modellen, och jag har inget att klaga på. Att den faller ännu mer i värde för var dag som går är inget som bekymrar mig. Jag tänker behålla den så länge som möjligt.
 
T
Jag är nog den enda som hatar Volvos skitsäten, får djävulsk ont i korsryggen av stolarna. Kan bero på att dom är för mjuka och skålade.

Ingen annan bil ger mig sådan värk.........
 
  • Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.