tommib tommib skrev:
Jag är ju lite krass och tänker ofta "är huvudet dumt får kroppen lida". Detta är ett utmärkt exempel på när det hade varit bra att tänka efter före. Jag gissar att ingen elektriker varit inblandad i planeringen?

Det handlar inte bara om att en framtida elektriker ska slippa läsa gruppschemat. Det handlar om att elinstallationer ska göras överskådliga och genomtänkta. Överdriven kreativitet kommer bara orsaka svordomar längre fram.

Ta nu inte detta som ett personligt påhopp. Det handlar för mig mer om att jag avskyr när hempulare ger anledning till ESV m.fl. att säga att det blir fel när man hempular. Gör rätt från början.

Har du bilder/planritningar? Du kanske har missat en lösning på ditt problem? Som sagt, är det verkligen omöjligt att dra matningen utanpåliggande till ytterbelysningen?
Elektriker har varit inblandad och det har tänkts efter före, det fallerar inte på det utan snarare på faktumet att det inte var planerat för 2 jfb från början utan något jag i fick för mig nu i samband med centralbygget.
Men, är väl egentligen överkurs och tydligen i detta fall ej lämpligt.

Anledning till kabeldragning mm har berott på balktjocklekar mm då den förra husägarens far hade sågverk och gillade att överdimensionera så det stod härliga till. Men visst hade det varit genomförbart, men betydligt mer arbete.

Självklart kan man dra utanpåliggande kabel till ytterbelysningen, både utomhus och inomhus.
Faller enbart på det estetiska samt att slippa arbetet då kablar redan är dragna i vägg.

Beträffande kommentaren om ESV m.fl. så hör jag vad du säger, därav min fråga om det är en felaktig inkoppling eller bara något man vanligtvis inte gör?
Skiter nämligen blankt i vad man gör och inte gör, är intresserad av vad reglerna kring det säger.
Krävs trots allt behörighet för att arbeta med det, utgår ifrån att behörigheten bl.a. ska innefatta en kontroll innan arbete påbörjas i form av att tillse att det är spänninglöst samt vid tveksamheter kontrollera märkningar samt gruppscheman mm om sådant finnes.

Precis som du avskyr när hempulare ger ESV anledningar så avskyr jag när folk säger att man ska göra på ett visst sätt för att man gör så.
Arbetar själv som hantverkare inom rörläggeriet och står nästan dagligen och åtgärdar fel/felsöker som orsakats av att professionella rörläggare gör på vissa sätt för att så är praxis, utan någon som helst förståelse för materialet de arbetar med. Ofta är det utbyte av diverse detaljer som görs för att det går snabbare och är lättare men som sällan åtgärdar de egentliga problemen som senare visar sig igen sådant som grundliga felsökningar ofta kan åtgärda betydligt billigare och bättre.
 
Redigerat:
Men som bl.a. Leif i skåne skrev så blir det istället 1 st jfb och risken för olyckor minimeras.
Tändtråden hamnar som 3 fas i samma grupp och därmed minskar risken för fel ytterligare.

Tackar för svar samt att ni tog er tid (y)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jag är osäker på om det finns någon skrivelse men en elektrisk starkströmsanläggning ska vara överskådlig och lätt identifierbar. Att lägga två grupper i samma rör är inte det, även om detta märks upp. Hur varaktig är t.ex. märkningen, elanläggningen kan ju mkt väl överleva dig. Möjligtvis om man fick i två mantlade kablar som passerade första dosan utan att skalas upp. Det du vill göra skulle överhuvudtaget aldrig vara ett alternativ för en elektriker med alla hästar hemma. Nu menar jag inte att du inte har alla hästar hemma, men du arbetar heller inte som elektriker ovh det finns en väl underbyggd praxis. Denna praxis hänvisas bl.a. till i ELSÄK-FS 2008:1. Du kommer t.ex. ha två st neutralledare som ska vara blå, en förväxling av dessa leder till att JFB löser ut, visst. JFB är dock en kompletterande skyddsmetod. Problematiken handlar främst om identifiering och säkerhet vid arbete. Det går ju rent elektriskt att få ihop detta men även för mig är det ett stort nej.
 
tommib
Om du absolut måste göra detta så skulle jag rekommendera lösningen med relä. Då får du visserligen delar av utebelysningen på samma JFB som inne men det är bättre än alternativet.

Att det är estetiskt fulare är inte för mig en godtagbar anledning att göra en apart installation.

Jag, som inte är elektriker, skulle hävda att det är en felaktig koppling. Lagstiftningen kring el detaljreglerar inte sådana här saker så du kommer aldrig hitta en lagtext som uttryckligen förbjuder dig från att göra det. Däremot hänvisas mycket till praxis, framför allt sk. "god elsäkerhetsteknisk praxis" vilket innebär just att man inte ska göra udda installationer om man inte mycket tydligt kan visa på någon stor fördel med att göra så. I en normal bostad (eller garage) kan jag inte se att någon sådan anledning kan existera. Fult/jobbigt är inte en anledning. Det är därför man i just fallet med el kan säga att "man gör bara inte så".

Det är för övrigt också udda att dra upp två trefasgrupper vid nyinstallation istället för separata enfasgrupper. Inte lika fel som det du vill göra men ändå udda. Det kan dock betraktas som ett mindre problem.
 
Nu spårar jag lite, inte mig emot då jag anser frågan avklarad.:)

Det är intressant det här med överskådlig och lätt identifierbar.
Utgår ifrån att en kabelmärkning som fästs på kabeln har samma hållbarhet som höljet på kabeln, i alla fall om man köper sådant av bra fabrikat bör ju det sitta där lika länge som kabelns livslängd, vilket för mig låter som lätt identifierbar.
De installationer jag ser av "proffsiga" och "seriösa" elektriker under mina arbetsdagar får en att fundera ibland på var gränserna går.
Men jag tycker det är lite märkligt resonemang att saker inte ska göras på ett visst sätt för då kan en elektriker göra fel. Ditt exempel med t.ex. 2 nollor är för mig svårt att förstå, skulle nu märkning saknas och det är en elektriker så undersöker man väl var var och en av kablarna går? Är ju inte direkt svårt att mäta sig fram till.
Jag tycker ibland att man drar vissa ting till sin spets som då lite tar bort kravet på kompetens och likaså noggrannhet.
Spontant ser jag hellre att elektriker har för vana att kontrollera före arbete istället för att anta för att det ser ut som det brukar göra.


Jag släpper detta nu, känner att jag själv kommer spåra alldeles för mycket.

Problemet löses med en JFB istället för 2.
Splittrade 3 fasgrupper samt 2 fasgrupper hör definitivt till det normala i de renoveringar jag är delaktig i (med olika elfirmor med olika hantverkare).

Som sagt, tack ännu en gång för åsikter samt hjälp.(y):D
 
Redigerat:
tommib
Man kan argumentera så men i verkligheten fungerar det inte på det sättet. Man gör enligt normer och standarder så långt man kan. Endast i riktiga ytterkantsfall gör man något udda och då är det normalt i anläggningar som ägs/förvaltas av proffs (dvs kommersiella fastigheter).

Vad du ser under dina arbetsdagar är för mig en anledning till att personlig auktorisation bör införas snarast. Att yrkesmän gör fel (eller bara taffliga installationer) är knappast en anledning till att göra fel själv.

Ett bra exempel på hur det går till i verkligheten är tråden där någon köpte en blandare på IKEA och röris monterade fel i väggen (c/c 160 istället för 150 och fel monteringsbricka). Om vi bortser från att man inte bör köpa VVS-grejer på IKEA så är det fortfarande så att yrkespersonen i det fallet gjort som hen brukar istälelt för att kolla på grejerna som skulle installeras (blandaren fanns tillgänglig när rören drogs).

https://www.byggahus.se/forum/threads/felaktigt-installerad-duschblandare.356691/

Att splitta trefasgrupper är vanligt vid renovering men nu var det ju nyinstallerade slangar det var frågan om. Att inte dra upp sex slangar utan bara två är lite udda när man nu ändå drar ny slang. Det är dock en mycket mindre avvikelse och uppenbart direkt för en elektriker som kommer och tittar. Däremot bör man nog undvika att koppla över på t.ex. uttag med x-plintar då uttag får bytas av lekman.

Som jag sagt, du kan fortfarande köra med två JFB och det är egentligen en bra idé. Sätt bara ett relä mellan så löser du det problemet. Jag använder detta från Eltako som är godkänt som kopplingsrelä.
 
Redigerat:
Det är inte många detaljer som varken förbjuds eller tillåts i elinstallationsreglerna, men flera kretsar i samma kabel är en sådan som uttryckligen tillåts, även kretsar som tillhör helt olika system (spänningsband) så länge som isolationen är tillräcklig. En tillämpning som anses acceptabel är t.ex L, N, PE tillsammans med klenspänningsledare till downlights i samma rör.

Så flera grupper och därmed flera blå neutralledare i en ledning (rör) är tillåtet i reglerna. Men jag avråder bestämt, och främsta orsaken är just att man aldrig gör så.

Man ska inte ha en övertro på dem som senare grejar i en elinstallation vare sig det är hempulare eller yrkespersoner. Det är av stort värde att hålla sig till gängse praxis för att undvika felaktiga förutfattade antaganden. Skulle man blanda ihop de två nollorna så löser en JFB och orsakar en flytande nolla, inte bra.

Därmed får du avgöra själv i samråd med din elektriker.
 
Tack Bo för utförligt svar på min fråga. :)
Kör med 1 st JFB istället så är det problemet löst (y)
 
tommib tommib skrev:
Vad du ser under dina arbetsdagar är för mig en anledning till att personlig auktorisation bör införas snarast. Att yrkesmän gör fel (eller bara taffliga installationer) är knappast en anledning till att göra fel själv.
Som sagt, är det fel då? ;)
 
tommib tommib skrev:
Ett bra exempel på hur det går till i verkligheten är tråden där någon köpte en blandare på IKEA och röris monterade fel i väggen (c/c 160 istället för 150 och fel monteringsbricka). Om vi bortser från att man inte bör köpa VVS-grejer på IKEA så är det fortfarande så att yrkespersonen i det fallet gjort som hen brukar istälelt för att kolla på grejerna som skulle installeras (blandaren fanns tillgänglig när rören drogs).

[länk]
Hänger inte riktigt med på vad du ville komma fram till med den kommentaren, men den tyder på dålig kommunikation mellan hantverkare och kund alternativt dålig hantverkare.
 
tommib
Poängen var att hantverkare inte kollar så noga utan väntar sig att det är enligt (svensk) standard.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Må så vara, men fortfarande hantverkaren som gör fel, särskilt i detta fall då 160 cc må vara en gammal svensk standard men absolut inte ett måste.
40 cc duschblandare är exempelvis också en gammal svensk standard för utanpåliggande rör.

Men oavsett vilken gammal eller ny standard man hänvisar till så är det hantverkarens uppgift att utföra arbete enligt kunders önskemål, såvida de inte strider mot svenska byggregler och i så fall samtala med kund om det före arbetets start och då inte utföra arbetet.

Finns inget skäl att göra ett arbete sämre eller mer kostsamt än nödvändigt bara för att hantverkare är vana att ha det på ett visst sätt, ja förutom då att få så låg arbetskostnad som möjligt för kunden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.